Az új Renault Clio olyan kisautó, amiben a kicsi jelző elsősorban nem minőségi, hanem mennyiségi kategória.

Komolyabbra, felnőttesebbre vett arcával, picit megizmosított csúcsmotorjával, kibővült felszereltségi listájával és az Esprit Alpine dekorációs csomagjával a negyedik gyártási évében most frissített Renault Clio csúcsváltozata mintha kinőtte volna kategóriáját. Ez azonban csak optikai csalódás: a kocsi méretei semmit sem változtak, a Clio továbbra is kisautó, csak a személyisége óriási.

A Renault nem alibizte el a faceliftet minimális változtatásokkal, ami épp csak ahhoz elég, hogy látsszon: ez már az új évjárat. Bár a Clio formája, mérete, lemezei nem változtak meg lényegesen, a frissített modell mintha egy másik autó lenne. És ami még jobb, sikerült úgy megcsinálni a frissítést, hogy nem elrontották az eredeti ötödik generációs Clio harmóniáját, hanem teljes mélységében újragondolták az autó arcát és fenekét, így totálisan másmilyen, de megint csak harmonikus összhatást sikerült elérni.

Mintha a Clio hirtelen felnőtt volna: a babásan sima, gömbölyded eredeti dizájn után most részletgazdag, komoly, érett formákat kaptunk.

A front legizgalmasabb része a két, különböző méretű zongorabillentyűkből összeállított fénybumeráng, amik a fényszórókban lévő pozíciófényekkel ravaszul egy pont felé irányítottak. Az új Clio mintha mindig feszülten figyelné maga előtt az utat; még álltó helyében is energiát sugároz, ahogy összpontosít, és mindig készen áll az indulásra. Ennyire komplex menetjelző fényrendszert nem is várhattunk mástól, mint a franciáktól, de még tőlük is meglepő, hogy ezt a művészi kompozíciót képesek voltak pont egy kisautón és annak is egy ráncfelvarrásán elsütni. Ez a gyártói odafigyelés rangot ad a Cliónak, érezni, hogy a márkának is fontos a modell.

A hűtőmaszk belülről kifelé növekvő króm díszítőelemei komoly szerepet játszanak abban, hogy az autó sokkal nagyobbnak néz ki, mint amekkora, de az új embléma is határozottan benne van abban, hogy a frissített Clio ennyire különbözni tud az alapmodelltől. Az autó fenekén, vagy ahogy a sajtótájékoztatón többször is hallhattuk, a hátsó arcán (rear face) visszafogottabbak a változások, de a lámpatest és a lökhárító itt is azonnal észrevehetően új.

Amikor behelyeztem az én hátsó arcomat az Esprit Alpine csúcskivitelű tesztautó szépen formázott, de cseppet sem kemény, kimondottan kényelmes látványsport-ülésébe, megint csak az volt az érzésem, hogy ez a kocsi sokkal nagyobb, mint amekkorák a méretei. Kormány, ajtókárpit, műszeregység, középkonzol: minden részletesen kimunkált, igényes, szép. (Kivéve a szivargyújtó-konnektor rusnya kupakját, amit mintha direkt kontrasztnak csaptak volna oda a már-már prémiumhatású környezetbe.)

A keskenyebbik oldalára állított tízcolos kijelző (az alapkivitelhez csak héthüvelykes jár) nagy, de nem szűkíti a teret. A virtuális műszeregység és az érintőképernyő fényereje, színei, kontrasztja, képminősége egyaránt kiváló. A kormány jó fogású, mérete sem kisautós,

a fizikai klímavezérlő tárcsák és felette a gyorsmenü-gombok sora pedig akkora luxus ebben a mai világban, amitől a kis Clio számos sokkal nagyobb és drágább kocsinál komfortosabb, jobban kezelhető autóvá válik.
Az Esprit Alpine csúcsfelszereltségtől lesz igazán stílusos és elegáns a Clio
A textilbevonatú műszerfal tejszínhabján a kis francia trikolór a meggy
Ahogy a Mininek és a Volvónak, a Renault-nak is remekül áll egy kis nemzeti öntudat

A Bose audiorendszer szépen szól a kis térben, a klímakomfort még erős napsütésben se rossz. A hibridrendszer egy-két, kiszámíthatatlanul érkező felbőgést leszámítva autópályán is csendes, a négyhengeres szívómotor vibrációi alig érezhetők. Nem sok az az öt lóerő, amivel az 1,6 literes motorból, két villanymotorból és 1,2 kWh kapacitású akkuból álló, kuplung nélküli, sajátságosan francia, de jól működő és elméletileg tartós rendszer erősebbé vált a facelifttel, de 145 lóerő és 365 Nm bőven elég ahhoz, hogy a kis Clio mindig magabiztosan, határozottan gyorsuljon, ha kell.

A Renault állítólag finomított a kormányzáson a frissítéssel, hogy a Clio kicsit ügyesebben jöjjön-menjen-kanyarodjon, de én ebből nem sokat vettem észre. Az autó biztonságosan stabil, de viselkedése inkább komfortos, mint sportos, ami francia autónál, ha nem RS-ről van szó, egyáltalán nem is baj. A fogyasztásról nyilván csak egy hosszabb teszt után tudunk majd érdemben beszámolni, de a kijelzőn látott 4,3-4,4 literes érték, amit részben a hibridnek kevésbé kedvező autópályás környezetben hozott össze az autó, igencsak ígéretes.

Ahol mégiscsak kicsi a Clio, az a hátsó traktus. Akármilyen szépek a hátsó ülések is, akármilyen elegánsak a kékkel szegett biztonsági övek, a lábtér kimondottan szűk, a fejtér pedig épp csak elegendő egy átlagos felnőttnek. Két felnőtt és két gyerek: ez a Clio optimális csúcsüzeme, de ez is csak akkor, ha a gyerekek nem túl terjedelmes biztonsági ülést kapnak.

A 254 literes, 1069 literre bővíthető méretű csomagtér kisautós viszonylatban teljesen rendben van. A Clio nem kapott motoros raktérajtó-zárást a facelifttel, de ez nem is hiányzik, mert az ötödik ajtó (igaz, csak egy jobbkezes fogantyúval) könnyen, gyorsan zárható. A raktérajtó-nyitás dolga már más kérdés:

maradt a franciás kreténségű megoldás, vagyis a retesz a lökhárító alá nyúlva old, de az ajtót csak átfogva, a lemez élénél lehet felemelni.
Lent megfogod, kitapogatod a gombot, megnyomod, majd átfogsz az embléma alá és ott emelsz: ez az elmés megoldás megmaradt a frissítés után is
A látvány hátul is izgalmas az Esprit Alpine-ban, de a tér itt már nagyon kisautós
A csomagtartó gondosan kárpitozott és könnyen bővíthető
Még egy szükségpótkerék is befér a hibridrendszer mellé

Aki az elektronikára gerjed, ha autóról van szó, húsz fejlett vezetéstámogató rendszernek örülhet az új Clióban, köztük a kicsi, de nem jól belátható kasztni szűk helyen manőverezését nagyban segítő körpanorámás kameraképnek. Követőradar, sávtartó, mindenféle ütközés-gázolásgátló: éppúgy megvan a Clióban is, mint a nagyobb új Renault-kban. Az asszisztensek egy része természetesen itt is teljesen használhatatlan, élükön az ötletszerű sebességhatár-értékeket mutató, a valósággal csak néha kapcsolatban álló táblafelismeréssel, vagy inkább táblatippelgetéssel.

Ez a világosszürke az egyik új szín, a bemutatón viszont a hátul álló kékben és szürkében vezethettük a Clio E-Tech Esprit Alpine csúcsmodellt
Ha kicsi a Cliód, toldd meg egy bringatartóval

A modellfrissítés utáni Cliók idén ősszel érkeznek majd meg a magyarországi márkakereskedésekbe, az új árakról egyelőre nincs információnk. Ami biztos: a csúcskivitelű, hibridhajtású Clio ára sem lesz kisautós. A jelenlegi hazai induló ár háromhengeres szívómotorral 6,4 millió forint, a kifutó E-Tech pedig már most is tíz és fél millióba kerül. Tuti, hogy az Esprit Alpine cuccokkal az új, erősebb topmodell se lesz olcsóbb.

Ha neked mégis kicsi lenne a Clio, esetleg várd meg a Rafale-t:

Rafale néven itt a Renault új csúcsmodellje

300 lóerős hibrid kupéformájú crossoverrel koronázza meg a kínálatát a Renault.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hatalmas, hétszemélyes elektromos jövőkép – BYD Tang-teszt

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés