Minden idők egyik legismertebb Rolls-Royce-a az a versenyautó, amit a nyolcvanas évek elején a Párizs-Dakar-ralira építettek, és ami valójában nem is Rolls-Royce, a goodwoodi gyártó pedig egyáltalán nem akarta, hogy elkészüljön. A neve Jules, és ez itt az ő története.

1978-ban, december 26-án a párizsi Trocadéro téren egy sereg színes autó sorakozott fel, hogy legénységükkel elinduljanak életük eddigi legnagyobb kalandjára. 182 jármű, köztük motorok, autók és teherautók vágtak neki a hat országon keresztül tartó, 3168 kilométeres túrának. Ekkor született meg a Párizs–Dakar-rali, ami a világ egyik legkeményebb autóversenyévé nőtte ki magát, és bár sokáig azt hittük, hogy elválaszthatatlanul kötődik az afrikai kontinenshez, később Dél-Amerikába, majd az utóbbi években már Szaúd-Arábiába költözött.

Népszerűsége rendkívül gyorsan nőtt, hiszen míg a nyolcvanas évek elején alig több, mint kétszáz, addig az évtized végére már hatszáz jármű állt rajthoz. A Párizs–Dakar-rali korai éveinek szépségét éppen az adta, hogy egyaránt részt vettek rajta profi autóversenyzők és gyári csapatok, valamint kalandvágyó amatőrök is, akik szentül meg voltak győződve róla, hogy a legmegfelelőbb autót építették erre a kimerítő eseményre. 1981-ben ebben a forgatagban állt a rajtnál Thierry de Montcorgé, a rali történetének egyik legemlékezetesebb versenyautójával.

Rolls-Royce-szal a Szaharába

Két gazdag francia playboy, Thierry de Montcorgé és Jean-Christophe Pelletier fejéből pattant ki az őrültségnek hangzó ötlet, hogy az előbbi négykerék-meghajtásúra alakított Rolls-Royce-ával vágnak neki a Dakarba vezető útnak. Fantasztikusan hangzik, és szerencsére később sem gondolták meg magukat, így készült el a nyolcvanas évek egyik legismertebb Rolls-Royce-építése, ami még a márka jelenlegi szabadidő-autója, a Cullinan megszületéséhez is ihletet adhatott, bár a gyártó ezt hivatalosan sosem ismerte el.

Eredeti tervük szerint Thierry autója, egy Rolls-Royce Corniche alá építettek volna négykerék-meghajtást, de a luxusautó karosszériája egyszerűen túl nehéz volt ahhoz, hogy az eredményt versenyképesnek lehessen nevezni. A két férfi ezért úgy döntött, hogy csővázas szerkezetre építik fel az autót, és az eredetire hasonlító karosszériaelemeket üvegszálas anyagból formálják meg, amihez a Corniche adta a mintát. Csak egy pár alkatrész, például a szélvédő, a krómozott lökhárító, a műszerfal és persze a jellegzetes hűtőmaszk származott valóban egy Rolls-Royce-ról.

Igazi versenyautó lett

Michel Mokrycki vezette a projektet, akinek a nevéhez több versenyautó, köztük a Citroën prototípusok építése fűződik. Mindenekelőtt szükség volt egy strapabíró terepjáró alapra, és a hasonló tengelytávja miatt a Toyota Land Cruiser ideálisnak tűnt erre a célra. Az acélból készült alvázat, a felfüggesztést, a fékrendszert és az osztóművet is ebből vették át, de a Toyota motorját egy jóval izmosabbra cserélték. A Corvette-ből származó 5,7 literes V8-as azért is tűnt jó választásnak, mert a Corniche eredeti motorja is V8-as volt.

Mint a Párizs–Dakar-ralin induló minden versenyautót, úgy a Rolls-Royce-nak kinéző gépet is rendesen felkészítették a sivatagi kalandra.

Bukócsövet építettek be, fehér lemezkerekeire vaskos off-road abroncsok kerültek, és alsó védelmet is kapott a technika. Mindezt versenyautós kormánykerékkel és kagylóülésekkel egészítették ki, és hogy Párizs és Dakar között ne kelljen sűrűn tankolni, az eredeti üzemanyagtartályt 332 literes tankra cserélték.

Amikor a Rolls-Royce-nál értesültek a projektről, szellemi tulajdonra hivatkozva azonnali lépéseket tettek annak leállítására. Szerencsére a Corniche építőinek volt egy adujuk, ugyanis egy luxusmárka, a Christian Dior lett a csapat főszponzora, akik aztán sikeresen megbékítették a Rolls-Royce-t. A Dior éppen akkor vezette be egy új termékét, egy férfiaknak szánt parfümöt, és nem is találhattak volna menőbb reklámhordozót az összkerék-meghajtású Rolls-Royce versenyautónál. Mivel a parfüm neve Jules volt, hamarosan az autót is így emlegették.

Versenyképesnek bizonyult

Jules tehát ott állt a Párizs–Dakar-rali rajtjánál 1981-ben, és óriási érdeklődés vette körül, Thierry de Montcorgé és Jean-Christophe Pelletier pedig rá is játszottak az imázsukra, állítólag nagy rekesz pezsgőt és osztrigát vittek magukkal a kalandra, ezeket ugyanis a sivatagban elég nehéz lett volna beszerezni. A Rolls-Royce pedig nemcsak feltűnésben jeleskedett, hanem meglepően jól teljesített magán a versenyen. Sokáig az első húszban autóztak a futamon induló 291 jármű között, ami egészen meglepte a profi csapatokat.

Féltávon éppen a 13. helyen álltak, amikor beütött a balszerencse, és egy fának ütköztek.

Megsérült a kormánymű, és bár egy helyi szerelő meg tudta javítani, a munka annyi időt vett igénybe, hogy diszkvalifikálták a csapatot. Thierry Sabine, a Párizs–Dakar-rali alapítója azonban – vélhetően a nagy publicitás miatt is – végül engedélyt adott Jules legénységének, hogy versenyen kívül befejezzék a távot, és becsülettel végig is mentek rajta. Kifizetődött a Christian Dior bátorsága is, hiszen a kis anyagi befektetésért cserébe óriási megjelenést kaptak.

Még érdekesebb, hogy miután Jules képei elkezdtek megjelenni a magazinokban szerte a világon, a Rolls-Royce-hoz számtalan érdeklődés érkezett, akik négykerék-meghajtású Corniche-t akartak vásárolni. A tehetőseknek azonban egészen a közelmúltig kellett várniuk ahhoz, hogy olyan Rolls-Royce-t vásároljanak, ami a sivatagi homokban is elmegy, a Cullinan ugyanis meglepően jól teljesít ebben a feladatban is. Jules pedig nemrég teljes felújításon esett át, és 250 millió forintnak megfelelő összegért adták el az Aguttes aukcióján.

(Képek: Getty Images, Aguttes)

Ez is érdekelhet:

Megjáratták a sivatagban a Rolls-Royce luxusterepjáróját

Látványos felvételek a Cullinan sivatagi kalandjáról.

34 év után újra rajthoz áll egy Lada Niva a Dakar-ralin

A nyolcvanas évekbeli sikerek emlékére.

Hihetetlen összegért ment el a Párizs–Dakar-ralit megjárt Porsche 959

A valaha készült hét példány egyikét árverezték el.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
52% Verstappen
9% Piastri
1% Russell
9% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés