Mr. Bean civilben egy villamosmérnökből lett autómániás, aki kezdetben lelkesen fogadta az elektromos autókat, most már viszont csak kevés barátjának ajánlja.

Folyamatosan csalódik a villanyautózásban Rowan Atkinson – mindannyiunk Mr. Beanje –, noha early adopter a műfajban. Az autómániás színész tizennyolc éve vett először hibridet, majd kilenc éve elektromos autót, amit ugyan „egy kicsit lélektelennek” tart, de látja a pozitívumait is, amennyiben „csodálatos gépek: gyorsak, csendesek, és mostanáig olcsó volt az üzemeltetésük”.

Mostanában viszont egyre csalódott bennük, mert „amikor elkezded beleásni magad a tényekbe, kiderült, hogy az elektromos autó sem olyan környezetvédő csodaszer, mint amilyennek beállítják”.

A 68 éves sztár a brit kormánytervezetre reagált, ami 2030-tól betiltaná az új benzines és dízelautók eladását.

„A tervezettel az a probléma, hogy csak az autó működésének egyetlen aspektusával számol: azzal, ami kijön a kipufogón” – magyarázta Atkinson, aki nemcsak autóbuzi, de az egyetemen villamos- és elektronikai mérnöknek tanult, majd később vezérlőrendszerekből mesterdiplomázott.

Paul Newmantól Michael Fassbenderig – színészek a versenypályán

Szívesen rajthoz álltak egy futamon két forgatás között.

„Persze az EV-knek nincs kipufogójuk, ami örvendetes, főleg a városok levegőminősége szempontjából. De ha a nagyobb képet nézzük, már egészen más a helyzet” – folytatta. – A színész a Volvo tanulmányára hivatkozott, amit a Cop26 klímacsúcs előtt tettek közzé, és ami szerint a lítiumion-akkumulátorok miatt az elektromos autók gyártása során az üvegházhatású gázok kibocsátása 70 százalékkal magasabb, mint egy benzines autó gyártása során.

Ebből persze valamennyit visszahoz az üzemeltetés során, de igazi megoldásnak nehezen nevezhető. Sokat csökkenthetik a teljes életciklusra vetített ökolábnyomot a szilárdtest akkuk, de ezek legfeljebb évek múlva kerülhetnek tömeggyártásba.

A hidrogén esetében egy „valóban zöld előállítási módot” hiányol Atkinson, aki a fő problémának az autókhoz való viszonyunkban a „fast fashion eladási kultúrát” látja, ami „évtizedek óta az autóipar kereskedelmi alapállása”.

„A környezettudatos barátaim gyakran megkérdeznek mint autómániást, hogy vegyenek-e elektromos autót – folytatta a színész. –

Azt szoktam mondani, hogy ha egy öreg dízellel járnak, és gyakran mennek a városba, akkor fontolják meg – de egyébként egyelőre tartsák magukat távol tőle.”

Atkinson szerint egy napon az elektromos autózás valódi, globális környezeti előnyökkel jár majd, de az a nap még nem jött el. Végül idézett egy környezetvédőt: „ha igazán szükséged van autóra, vegyél egy régit, és használd a lehető legkevesebbet.”

(Forrás: The Guardian, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Rowan Atkinson eladja az álomba illő Lanciáját

Az autórajongó színész gyűjteményéből ezúttal egy Delta Integrale Evo II kerül ki.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli
Hirdetés