A lengyel autóipar próbálkozását egy kis sportmodell gyártásba vételére kinyírta a KGST, de azért a Syrena Sportból úgy is van létező példány, hogy még az egyetlen prototípust is bezúzták, hogy ne fogja feleslegesen a helyet egy raktárban.

A Toyota bZ4X-tesztvezetésre tartva a varsói átszállásnál úszott be a perifériás látómezőmbe ez a kis narancssárgaság az egyik reptéri üzletben. Megvallom őszintén, fogalmam se volt róla, mit látok, de egyik tanult kollégám már mondta is: Syrena Sport, egy lengyel kis sportkocsi-koncepció az '50-es évek végéről. De ő is kábé csak ennyit tud róla. Hát jó, gondoltam, pár fotót csinálok, az nem árthat, aztán majd felkutatom, mégis mit láttam pontosan. Mint kiderült, kísértetet. Syrena Sport ugyanis nem létezik. Csak egyetlen példány készült belőle, de azt is ledarálták évtizedekkel ezelőtt.

Nagyon menő a sidepipe, érdekes a furán letőrt króm díszcsík

Az FSO Syrena egy negyedszázadon át gyártott, nálunk mégis kevéssé ismert szoci népautó, tulajdonképpen a Trabant lengyel megfelelője. Motorja is kétütemű volt: kezdetben 746 köbcentis kéthengeres, 27 lóerős, később 842 köbcentis háromhengeres. 39 lovas. A  1957-től 1983-ig több mint félmillió példány készült belőle. A négy méternél picit hosszabb kétajtós szedánok mellett dobozos kisteherautó és pickup változata is volt. Így néz ki ma egy szépen restaurált példány:

A sportos modellváltozat elkészítése a lengyel autógyártó vállalat, a Fabryka Samochodów Osobowych lelkes mérnökcsapatának a gyár vezetése által jóváhagyott magánakciójaként zajlott le 1957 és 1960 között. Megerősítették a padlólemezt, üvegszálas karosszériaelemekből csinos kupéformát építettek rá.

A kocsit nem szériamodellnek tervezték, hanem különböző fejlesztésekhez készült kísérleti platformnak. Egyebek mellett ebben az autóban teszteltek egy új motort is, a Junak motorkerékpár 700 köbcentis blokkjából barkácsolt, kb. 40 lóerős boxert, melyre a szintén boxermotorral készült Panhard Dyna Z karburátorát, gyújtását szerelték fel. A hajtás maradt, ahogy volt: a négyfokozatú kézi váltón keresztül a sportmodellben is az első kerekekre érkezett a motor nyomatéka, de a váltókar a kormány mellől a padlóra költözött. A független hátsó futómű és a hidraulikus kuplung is a Sport különlegessége volt.

A kis sportkupéról készült lengyel sajtócikkeket, riportokat lelkesen fogadta a hazai közönség, de a kocsi képei még a nyugati lapokat is megjárták. A gyár már el is kezdte megtervezni az üvegszálas műanyag karosszéria tömeggyártásához szükséges technológiát, de a politika közbelépett. A szájhagyomány szerint  Cyrankiewicz miniszterelnök és Gomulka, a kommunista párt első titkára is személyesen kérte az FSO vezetését a projekt leállítására. A Syrena Sport így a gyár raktárába került, majd valamikor a '70-es évek végén egészen elképesztő módon más FSO-prototípusokkal együtt egyszerűen bezúzták, mint értéktelen ócskaságot.

Több korabeli kocsiból ismerős a pofonegyszerű, de kényelmes és örök életű mechanikus kitámasztó sín, amelyet mára felváltottak a komplikált és lassan elgyengülő, viszont a nyitást segítő teleszkópok

A prototípusról fennmaradt korabeli képek, filmek, rajzok és tervek alapján több, nem is teljesen egyforma replika is született már a Syrena Sportról – ezek közül szerepel az egyik hatásos reklámeszközként a varsói reptéren. A kocsi belsejéről a felhúzott ablakon keresztül ezt a remek képet sikerült készítenem:

Node sebaj, mert hat éve már valahol valaki, akinek több ideje volt a kocsival foglalkozni egy kamerával a kezében, mint nekem a tranzitban, csinált egy gusztusos kis videót, amin a beltér is rendesen látszik:

Szociautós kvíz jöhet?

És ezt olvastad már?
Az MG ezzel az elektromos autóval hódítaná meg az európai piacot
Egyetlen stílusos teraszról sem hiányozhat ez a kiegészítő