Zenés-táncos revüvel köszöntötte legújabb kishaszonjárművét a hazai piacon a Mercedes-Benz hazai képviselete. Ekkora felhajtás még az S-nek sem járt!

Már hallom egy ideje a rádióban a reklámokból, hogy az új Citan milyen ÓÓÓÓÓriási, de most saját szememmel ellenőrizhettem le, hogy mennyire az. A Mercedes hazai importőre némileg meglepő, de nagyon látványos táncbemutató keretében a RaM színházban tartotta meg az új kis furgon teher- és személyautó-változatának bemutatóját. Így nézett ki:

A Mercedes nagyobb haszonjárművei (Vitótól Actrosig) mind régóta ugyanolyan elismert versenyzői saját kategóriáiknak, mint a márka személyautói a maguk területén. Két kisteherautós területen viszont lyukra futott a márka egy kicsit az elmúlt években.

A pickupok között a Nissan Navarából kialakított X-osztály nem tudott sikeres lenni. Aki pickupot akart, nem akarta megfizetni a prémium-felárat, aki Mercedes terepjárót akart, nem akart platós teherautót: a modellt alig három gyártási év után kivezették a piacról. A másik ellentmondásos Merci-haszonjármű pedig a Renault Kangoo-ból szintén egyszerű badge engineeringgel készült Citan, amely üzletileg bizonyára megérte a márkának, de még mára sem sikerült teljesen megemésztenünk, hogy a Mercedes-csillag egy átemblémázott Renault-ra is rákerülhetett.

Márpedig rákerült és most rákerül újra. A Citan új generációja ismét a Renault Kangoo mercedesesítésével készült el és továbbra is ugyanott, bár másik gyártósoron szerelik össze, ahol a Renault-t. (Maubeuge, Franciaország.) Az új Citan mégis jóval kevésbé tűnik Renault-nak, mint a kifutó modell. Különösen, ha a kormánytól előrefelé nézegetjük.

A Citan orra hűen követi a márka mai formai trendjeit, ha szemből ránézünk a kocsira, tényleg egy Mercit látunk. Ugyanez a helyzet a műszerfallal. A gyönyörű, elegáns szellőzők, a hamisítatlan Merci-kormány, az MBUX kezelőfelület (legalábbis a jobban felszerelt példányokban) nem sokban különbözik a kis Mercedes személyautókban lévő műszerfalaktól. Az ülések már kishaszonjárművesek, de a Mercedes itt sem vette át a Renault székeit, saját tervezésű üléseket épít a kocsiba.

Állítólag a motorok is csak a blokk, a motortömb szintjéig azonosak a Renault Kangookéval. A Mercedes minden egyebet maga tervezett. Az üzemanyag-ellátó rendszer, az elektronika saját munka; sem a másfél literes dízel, sem az 1,33 literes turbós benzinmotor nem nevezhető Renault vagy Dacia-motornak. (Előbbi 75/95/116, utóbbi 102 vagy 131 lóerős változatban kérhető a kocsihoz.) A futómű, a kormányzás, a fékrendszer is Mercedes-ízlés szerint készült a Citanhoz.

Miután a lányok kipakolták a show során telepakolt kocsit, megnézhettük a rakteret is
Egyszerű, célratörő, csupasz lemezekkel határolt furgonbelső
Az első ajtók elképesztően szélesre nyílnak

A kishaszonjárműveknél a korszerű elektronikai kiegészítők listája alapértelmezésben közel nem olyan hosszú, mint a személyautóknál megszoktuk, de felárért a Citanhoz is elérhető nagyjából minden, ami egy kompakt Mercedeshez. Az MBUX redundáns kezelőfelületein, a hétcolos érintőképernyővel,  a kormánykeréken lévő „Touch Control” gombokkal vagy a „Hey Mercedes“ beszédvezérléssel a Citannal is olyan jól el lehet beszélgetni, mint a többi Mercivel.

Ami a biztonsági arzenált illet, a Citan dobozos autóhoz kapható aktív biztonsági csomagban ugyanazokat a fékezős-vezetős-kormányzós-sávváltós rendszereket találjuk, mint  személyautókban. A Citan 110-es dobozos kivitelben, 102 lóerős benzinmotorral alapfelszereltségen (BASE) bruttó 7 007 860 forintba kerül. A Citan Tourer 110 személyautó ugyanezzel a motorral induló áron bruttó 8 347 700 forintba kerül. A teljes Citan-árlista ide kattintva érhető el.

A személyautó-verzió utastere tágas és kényelmes, de a műszerfalon kívül nem sok prémiumságot találunk benne
Taxinak remek, ütős-vágós családi autónak szintén, de azért messze nem az, amire gondolunk, amikor kimondjuk, hogy Mercedes. Az majd a T-osztály lesz

A Citan egyelőre 4,5 méternél hangyányit rövidebb változatban, egy méretben kapható, de jövőre érkezik a hosszított tengelytávú, személyautó-változatban hét üléssel is kérhető modell. Az elegánsabb, sokkal személyautósabb T-osztályt is jövőre várjuk. Természetesen a villamosítás sem kerüli el ezt a géposztályt sem, az elektromos Citan is készül már: a gyártó 285 kilométeres WLTP-hatótávot ígér egy feltöltéssel. A kis Mercedes-furgon legmenőbb verziója pedig ez a kocsi lesz:

EQT néven elektromos kisbuszt mutatott be a Mercedes

Az új T-osztály elektromos változata lesz az EQT.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Annyira menő a Renault Estafette furgon, hogy szinte megkívánod majd a munkát

Hathengeres turbómotorral már Európában is helyet követel a Ram 1500

Bruno Sacco, a legszebb Mercedesek atyja

További cikkeink a témában