Az olyan kifejezések, mint az oldalsó lámpák, parkolólámpák, vagy a tompított fényszórók, félreértettek, mivel a modern járművek automatikus világítással, erőteljes LED-es nappali fényszórókkal és szinte pillanatnyi reakcióval és változó fényerővel rendelkező féklámpákkal rendelkeznek. A Fékmester azt javasolja, hogy autód világítását sem bízhatod a véletlenre, hiszen te vagy a vezető. Nézzük, mire figyelj oda, illetve mit, mikor kell használni a közlekedés közben.

Légy észrevehető

Fontos, hogy jól lásd a többi autót, illetve te is hamar észrevehető legyél.  Minden új autó rendelkezik egy alapvető lámpával, amelyhez további funkciók hozzáadhatók. A következő hasznos alkatrészekről beszélhetünk:

  • Első- és hátsó lámpák, elülső távolsági és tompított fényszórókkal
  • Féklámpák hátul, az autó mindkét oldalán és egy harmadik középen
  • Jelzőfények, elülső, hátsó és oldalsó – gyakran a tükrökön
  • Veszélyjelző lámpák, ezáltal az összes jelzőfény egyszerre villog
  • Hátsó ködlámpa
  • Hátsó rendszámtábla világítás
  • Nappali menetfény, amely lehet alacsony fogyasztású fényszóró például LED világítás.

Mikor használjam a ködlámpákat?

A láthatóság mindig kihívást jelent, különösen éjszaka vagy gyenge fényviszonyok mellett. Éppen ezért a legtöbb autó a szokásos fényszórók mellett valamilyen ködlámpa-beállítással is rendelkezik. A ködlámpák úgy lettek kialakítva, hogy hatékonyabban „vágják át” a ködöt, mint a fényszórók, és ez a veszélyes vezetési körülmények között életmentő lehet Az autópálya-szabályzat szerint csak akkor használd a ködlámpákat, ha a látótávolság 100 méterre vagy annál kevesebbre csökken. Arra mindenképp figyelj oda, ha autópályán haladsz és nincs sűrű köd, ne használd ezeket, mert zavarhatja a másik sávban haladót. Hegyi utakon pláne éjszaka vagy esti órákban mindkét (első-hátsó) ködlámpát érdemes használnod.

A féklámpák veszélyesek lehetnek

Mostanában sajnos divat, hogy az autópályákon hirtelen, vagyis vészfékez az előttünk haladó, ez életveszélyes tevékenység. A féklámpákat csak abban az esetben használd, amikor szükséges. Kerüld a vészfékezést és vezess óvatosan.

Vezetés hóban

A modern autók gyárilag rendelkeznek műszerfal világítással, függetlenül attól, hogy a lámpák be vannak-e kapcsolva, és a LED-ek nappal is működnek a fények halvány, de látszólagos fényt nyújthatnak az autó előtt. Azonban nem minden rendszer világít, ha például a hátsó lámpák nem égnek, akkor szinte láthatatlan vagy. Ugyanez igaz, ha autópályán a tompított fényszóróid sem világítanak. Éppen ezért a legtöbb EU-s országban kötelező éjjel-nappal a nappali menetfény használata. A legújabb járművekben már automatikusan ki és bekapcsol a fényszóró rendszer, magyarul az autód érzékeli, hogy sötét van-e vagy világos.

Havas útszakaszokon, főleg, ha normális útviszonyokkal találkozol, akkor elég a tompított fényszóró használata, ha pedig ködös az út érdemes a ködlámpát is felkapcsolni, azért ügyelj arra, hogy ne zavard a szembejövőt. Ugyanez igaz a reflektor alkalmazására, borzasztóan zavaró, ha elvakít a másik jármű a reflektorával.

Közlekedés az útviszonyoknak megfelelően

Megfigyelhetted, hogy a fényszórók hasznos eszközei az autónak, a legtöbb esetben gyorsan reagálnak az útviszonyokra, például, ha sötét lesz automatikusan felkapcsolnak a tompított fényszórók vagy világosban visszakapcsol a helyzetjelzőre. Ha pedig rendszeresen vezetsz, akkor figyelj oda az izzók cseréjére, hogy mindig és mindenhol látható legyen a járműved, valamint közlekedj balesetmentesen és figyelmesen.

 

Támogatott és ajánlott tartalmaink

WhatsApp-üzenetek miatt kerülhet komoly bajba az F1 az Andretti-ügyben

Hogyan lehet egy veterán autónak tökéletes fényezése? Így

Egy csepp aerodinamika – 40 éves az Opel Kadett E

További cikkeink a témában