Méretben, használhatóságban nem kis-, hanem kompakt autó a Yaris Cross, de rémesen olcsó és lehangoló benyomást kelt még az alapmotorhoz elérhető fullos verzió is.

– Benzinmotorral ez a legmagasabb felszereltség – ezekkel a szavakkal nyomta a kezembe a kulcsot a Toyota tesztautó-istállómestere. Leballagtam a parkolóba, megcsodáltam a Yaris Cross izgalmas formáit és különleges, krémes tompakék fényezését. Majd megfogtam a kilincset, és nem nyílt ki az ajtó. Gombot kell nyomni a kulcson? Hát milyen legmagasabb felszereltség ez? Na mindegy, megnyomtam a gombot, kinyitottam az ajtót, és feltárult előttem egy szomorú műanyagsivatag.

A külső dizájnnal a világon semmi baj nincs: a Toyota új kis crossovere remek kiállású, friss, vidám, de nem komolytalan megjelenésű autó. Az összhatást egyáltalán nem befolyásolja, hogy a Yaris Cross formájának elemei határozott asszociációkat keltenek az emberben bizonyos Ford Pumákkal (eleje), Renault Captur-ökkel (küszöb), DS 3 Crossbackekkel (menetjelző) és Jeep Compassokkal (sárvédők) kapcsolatban. Ha bátran merítettek is a tervezők más modellek érdekes részleteiből, az összképre ez nincs hatással.

A Yaris Cross a maga teljességében egy kimondottan eredeti, cuki kis kocsi. No de a beltere – ha bármi is eszünkbe jut róla, akkor az egy Dacia, de még csak nem is a mai, inkább az egy generációval korábbi modellek.

Az utastérben minden bántóan, helyenként a primitívségig olcsó, legalábbis ebben a Comfort felszereltségű példányban. A középkonzol, a könyöklő, a műszerfalra barkácsolt kijelző tokozása nyöszörög, mozog, torzul, ha hozzáérünk. A nívós lábtörlők alatt az autóipar legsilányabb minőségű szőnyegét találjuk. A csomagtér berendezése, kialakítása a legolcsóbb kisautókat idézi. Az érintőképernyő menüjében időnként pontatlan a kalibráció, egy sorral lejjebb kell böknünk ahhoz, hogy az történjen, amit akarunk. A hátsó traktus borzasztóan ingerszegény, de ezt csak az fogja megtapasztalni, akinek sikerült bemászni a nevetségesen szűkre nyíló hátsó ajtónyíláson.

Ennél elegánsabb belső benzines Yaris Crosshoz pillanatnyilag nincs
A hibrid fullos Yaris Cross utastere lényegesen komolyabb minőségérzetet ad
Az érintőképernyő némely menüpontjában hibás a kalibráció, máshova kell bökni, mint ahol a virtuális gomb van. A kiemelt kijelző nyomkodáskor nyöszörög, mozog
Az ötlettelen alapképernyő alatt a menüben időnként meglepően szép grafikákra bukkanhatunk
A dizájn kinyírta a funkciót a belső kilincseknél: minden nyitásnál keresi az ember a kallantyút

Valószínűleg a chiphiány az oka, de akkor is elképesztő, hogy a benzinmotor csak manuális klímakonzollal rendelhető, amelyen a tárcsák olyan nehezen járnak, amilyet japán autóban talán még nem is láttam, húsz éve se, amikor még nagyobb kategóriákban is elterjedt volt ez az egyszerű megoldás. És amire végképp nincsen mentség: a zajszigetelés osztályon aluli, minden dimenzióban. Autópályán a menetszél, a kerekek és a motor hangja nagyjából egyenlő arányban van jelen a kabinban, a beszélgetés, a zenehallgatás sztrádán komoly nehézségekbe ütközik.

Pedig amúgy nem lenne ez rossz autó. Az egyszerű szívómotor nyilván lomha és erőtlen a turbósokhoz képest, de a 12 mázsa alatti tömeggel azért így is könnyen elboldogul. A hatfokozatú kézi váltó pontos, kiosztása jól illeszkedik a motor karakterisztikájához. A fogyasztás vegyes üzemben könnyedén 6,5 liter alatt tartható, pedig a sztrádán a magas kasztni légellenállása jól érzékelhető a motor küszködésén is. A futómű és a fék egyszerű, kisautós, a kormányzás érzéketlen, de a könnyű kocsi így is egész dinamikusan mozog. A katalógusban csak 17 centis hasmagasság terepen, földúton, padkamászáskor többnek tűnik: a Yaris Cross könnyedén szalad el mindenféle akadály felett.

A dizájn nagyon elüt a nagyobb Toyota SUV-okétól, crossoverekétől
Az alapfelni 16-os, a legnagyobb 18-as lehet
Jól néz ki a névtábla a küszöbbetéten
Nem lehet nem Fordokra és DS-ekre gondolni, ha az orr részleteit nézegetjük: tiszta Puma és Focus, egy DS-es menetjelzővel megtoldva
A másfél literes, háromhengeres szívómotor nyugis, megfontolt autózásra való, de tartósságot és olcsó karbantartást ígér

A Yaris név ne tévesszen meg senkit, ez a kocsi helykínálatában nem kiskocsi, hanem inkább egy kompakt autó. A helykínálat simán összemérhető egy Corolláéval; amennyivel szűkebb a hátsó lábtér, annyival több a fejtér, a csomagtartó pedig amennyivel kisebb alapállapotában (397 vs. 471 liter), annyival jobban pakolható felfelé, vagy támladöntés után befelé. Két felnőtt és egy-két gyerek mellé a Yaris Cross teljes értékű családi kocsi, méretét, praktikumát tekintve.

Egy hétig jártam vele, és a végére minden hibája dacára már-már megszerettem, bár a beltér igénytelenségeit nem tudtam megszokni, és a kisebb-nagyobb ergonómiai butaságok is végig bosszantottak. A nehezen átlátható, túl sűrűn rakott, túl apró kormánygombok, a látványos kialakítású, viszont egyáltalán nem kézre álló belső kilincs illetve ajtóbehúzó, a csomagtérfedél rossz fogású fogantyúja, amivel elsőre mindig csak félig sikerült lecsapni az ötödik ajtót. Mindez nemcsak egy minimum 6,65 milliós, az alapfelszereltség felett dúsan extrázott tesztautó esetében nyolcmillás autóban fájna, hanem a legolcsóbb kiskocsiban is.

Az ajtók nyílásszöge rémesen kicsi, hátra bemászni, gyerekülést berakni nem egyszerű
Az ülés komfortja átlagos, a kétfokozatú ülésfűtés teljesítményét jól eltalálták
Ingerszegény a hátsó traktus, de a fejtér bőséges, a lábtér pedig elegendő

A Yaris Cross viszont egyrészt annyira jól néz ki, hogy amiatt már megbocsátja neki a bajai felét az ember. Másrészt olyan természetességgel, gondtalansággal, odafigyelés nélkül használható, a szó rossz értelme mellett a szó jó értelmében is igénytelen kocsi, hogy pár nap után már fel se tűnik, milyen sok részletében áll messze a tökéletességtől. Daciákban szoktam úgy érezni magam pár nap után, mint ebben a Toyotában: jövök, megyek, kiszállok, beszállok, és tökre nem is érdekel, miben ülök. Csak a Daciák nem szoktak ilyen szépek lenni, és a kétszer ekkora Lodgyt leszámítva nem is 6,65 millióról indul az árlistájuk, szóval nekik szabad ennyire tökéletlennek lenni. A Yaris Crossnak nem lenne szabad.

A Yaris Cross után hamarosan itt lesz a Corolla Cross is:

Európában is kapható lesz a hibrid Corolla Cross

200 lóerős hibrid a Toyotától, jöhet?

Toyota Yaris Cross 1.5

  • Motor 1490 cm3, 3 henger, szívó benzinmotor
  • Teljesítmény 125 LE @ 6600
  • Nyomaték 153 Nm @ 4800
  • Hossz/szélesség/magasság 4180/1765/1595 mm
  • Tengelytáv 2560 mm
  • Saját tömeg 1115 kg
  • Csomagtér 397–1095 liter
  • Maximális sebesség 180 km/h
  • Gyorsulás, 0–100 km/h 10,9 s
  • Tesztfogyasztás 6,5 l/100 km
  • Induló ár 6 650 000 Ft-tól
  • Jó ránézni
  • Nagy hasmagasság
  • Tágas utas- és csomagtér
  • Nagy tempónál zajos utastér
  • Nulla minőségérzet
  • Sok zavaró ergonómiai hiba
Player-méter
5
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés