Lehet itt viccelődni zokniban való lábmosással meg hasonlókkal, de ennél azért komolyabb dolog ez az új elektromos túraautó-versenysorozat, a PureETCR.

Megvallom őszintén, az autóversenyzés, az autósport még gyerekkoromban, valahol a Ferjáncz-Móczár-Cserkuti korszakkal illetve a DTM-mel együtt tűnt el a világ számomra fontos részéből. Imádom az autókat, nagyon érdekel minden, ami technika, de az autózás versenysport-részét nagyon régóta sokkal inkább látom üzleti vállalkozásnak, a reklámbiznisz részének, semmint izgalmas drámasorozatnak. Ma viszont mindez egy kicsit megváltozott a fejemben, és ehhez nem kellett más, minthogy a GoodYear meghívására kimenjek a Hungaroringre és megismerkedjek a PureETCR nevű új szakággal.

A PureETCR idén nyáron indult. Az európai versenysorozatban egyelőre mindössze három csapat, hat autó és hat versenyző vesz részt. A csapatok egyike a magyar Zengő Motorsport, Zengő Zoltán vállalkozása, ahol a Cupra által biztosított egyik versenyautót egy magyar pilóta, Nagy Dani vezeti. A legszebb, leglátványosabb autó viszont nem a Cupra kocsija, hanem a Romeo Ferraris nevű olasz csapat Alfa Giulia-imitációja.

Imitáció, mert mint a legtöbb mai versenyautónak, a PureETCR-kocsiknak sincs semmi közük a hétköznapi, utcai valósághoz. Az összes csapat ugyanazt a technikát kapja; egy 65 kWh-s lítium-akkut a hozzá tartozó töltőrendszerrel, egy hátsó tengelyt összesen négy, 500 kW maximális teljesítményű villanymotorral és egy rafinált motorvezérlést, amely a verseny egyes szakaszaiban más-más teljesítményt enged kihasználni a vezetőnek. Alapesetben 300 kW-os a kocsi, de egy gomb (Turbo, Nitro: ki hogy ismeri a számítógépes játékokból) megnyomására felszabadítható a teljes 500 kW az előzésekhez. A pilóták futamonként (ami a Hungaroringen három kör) összesen 40 másodpercnyi turbo/nitro segítséget kapnak, ezzel kell gazdálkodniuk.

A Zengő-csapat Cuprájának cockpitje
Mira Ferrari-féle Alfa cockpit
A Cupra kormánya

Vannak még fura szabályok, nem is állt össze a fejemben teljesen, hogy az edzések, időmérők, hármasával lefutott versenykörök és a végső, döntő futamok komplikált rendszeréből hogy is jön ki a nap végén, ki győzött. De igazából nem is ez volt az érdekes ebben a szombati napban, hanem a színfalak mögötti dolgok. Az új technológiával foglalkozó csapat lelkesedése, a versenyistálló-tulaj tervei ezzel az egésszel, az autósporttal kapcsolatban jól ismert hangok, szagok után a teljesen új hangok és szagok, amiket a boxok között bóklászva megismerhettem. Meg persze az a milliónyi félhivatalos, féltitkos infó és vélemény, amit összecsipegettem a beszélgetések során.

Kezdjük talán azzal, amit Zengő Zoltán a legfontosabbnak tart az elektromos versenyautózásban: mivel nincs többé zaj és füst, be lehet vinni az egészet a városba, az emberek közé! A magyar futam előtti versenyhétvége Koppenhágában volt, ahol tényleg a városban jelölték ki a pályát és volt is sok-sok-sok néző, érdeklődő, bámészkodó, nem úgy, mint itt a szombati első versenynapon.

Ennyire nincs hang a benzines túraautókhoz képest:

Pletykaszintű dolog, de talán van benne valami, hogy a Mercedes és a BMW azért hagyja ott a Formula-E sorozatot, mert több fantáziát lát a PureETCR-ben. Logikus is: ezeknek a valóban autó alakú versenygépeknek a karosszériájával azokat az utcai villanyautókat lehet megjeleníteni, amiket a gyártók el akarnak adni, amiből pénzt akarnak csinálni. A szárnyas, hegyes orrú, kerekes egyszemélyes izéknél sokkal közelebb viszi a márkát a reménybeli vevőkhöz az a kocsi, ami úgy néz ki, mint egy valódi Leon (sőt: Born, a Seat új elektromos kompakt autója, amiből ki is állítottak egyet a Paddockban), Giulia, i30 - vagy akár egy BMW i4, Mercedes EQB.

Egy utcai Cupra Born a paddockban
Az elektromos mobilitás nem csak a versenyautóknál van jelen: a Zengő-csapat villanyrollerekkel jár a paddockban
Elektromos kiszolgálóautó

A PureETCR-autókat elvileg zöld energiával előállított hidrogénből szép, nagy, látványosan dizájnolt üzemanyagcellákban fejlesztett elektromos árammal töltik. A töltés folyamata része a show-nak, különösképp azért, mert a kocsikat ilyenkor a motort és elektronikát hűtő radiátoron átfújt szárazjég-párával hűtik vissza a futamok között. Ahogy a technikusok szaladgálnak kis lapátkáikkal a szárazjéggel, az legalább olyan látványos, mint maga a verseny.

A szárazjeges hűtést a motor és a vezérlőelektronika kapja
Ez a doboz hűti az akkut töltés közben: kék az előremenő, piros a visszatérő folyadékkör

Az akku hőmérsékletét töltés közben egy másik külső hűtőberendezés stabilizálja: a nagy, fekete dobozból a kocsi felé tekergő tömlők is remekül néznek ki, nagyon scifi az egész. Különben maga a technika annyira nem extrém. A maximális töltési teljesítmény 170 kW, a rendszerfeszültség 800 volt, mint a legújabb utcai elektromos kocsikban, egy töltés ugyanúgy félóra körüli, mint az utcai villanyautókon. Igazából amikor egy Porsche Taycan odaáll egy Ionity-oszlop mellé és 270 kW-os csúcsteljesítményekkel dübbenti meg az akkut, ott több a high-tech, mint a PureETCR-ben.

A Hungaroringen amúgy nem is a hidrogéncellák adták az energiát, hanem dízel generátorok. (Bár az igaz, hogy ezeket legalább bioüzemanyaggal működtették.) Igazi profizmus volt a rendezőktől, hogy erre a kis kilengésre maguk hívták fel a figyelmet, amikor bemutatták a töltőállomást: mivel Magyarországon a hidrogén-infrastruktúra kiépítettsége egyelőre nulla-közeli állapotban van (bár már elkezdődött valami az idén), nem sikerült megszervezni a megfelelő primer üzemanyag beszerzését a futamokhoz.

Ennél tartósabb ellentmondás az elektromos autózás és a hatékonyság, a zöldség kapcsolatában, hogy az utcai villanyautók egyik legfontosabb technológiai jellemzője, a nagy teljesítményű, jó hatásfokú visszatöltés a PureETCR-ben nem szerepel a műszaki fejlesztési szempontok között. Ezek a versenyautók ugyanis nagyjából csak padlófék-padlógáz üzemben működnek, ráadásul a hátsókerék-hajtás miatt az erős visszatöltés kerekeket fékező hatása pont azon a tengelyen érvényesülne, amelyiken nem kellene: a lassításkor amúgy is elkönnyülő hátsón. Szóval a PureETCR versenyautók lassításáért ugyanúgy óriási tárcsák felelnek, mint a benzines versenykocsikon:

A visszatöltés nem fontos, a nagy, erős versenyfék a fontos
Sok kis hazugság van az autósportban: az Alfa hűtőmaszk-imitációja az egyik legcukibb ezek közül
A biodízel-generátorokat eldugták de nem titkolták, hogy a Hungaroringen nem sikerült megoldani a hidrogénes töltést

A GoodYear gumiszerelő standján arról értesültünk, hogy míg a benzines WTCR-autókat a csapatok az időjárástól függően szerelik slick vagy esőgumikkal, a PureETCR-kocsik a szabályzat szerint csak egyféle, vegyes használatú gumit kapnak. Ezek azért mégsem utcai abroncsok. A GoodYear ugyanabban az üzemben gyártja őket, ahol a legnagyobb teljesítményű utcai gumikat, de ezeket az abroncsokat a gumikeverék összetételétől kezdve a barázdáltság mélységének kialakításán át az oldalfal merevségének meghatározásáig az elektromos versenyautók sajátosságaihoz igazítva készítik. (Megkérdeztem: ezek a kb. 16 mázsás autók meglepően alacsony, két bar körüli guminyomással versenyeznek.)

Nagy Dani, a Zengő-csapat magyar villanyautós pilótája amúgy azt mondja, bár ezekkel a kocsikkal a köridő a Hungaroringen 3-4 másodperccel rosszabb, mint a 3-400 kilóval könnyebb benzines WTCR-autókkal, ebben nagyon erősen benne vannak a barázdált gumik. Ha ők is slickeken mehetnének, brutálisan gyorsak lehetnének, valószínűleg gyorsabbak is, mint a WTCR-autók, ami viszont már olyan komoly biztonsági kockázatot jelentene, amit a rendezőség egyelőre nem akar vállalni. Ez még a Hungaroringen úgy-ahogy kezelhető is lenne, de a városi helyszíneken, szűk utcákban, bukótér nélkül - nem fér bele.

A töltőhely is show-elem, videojátékos hangulatú az installáció
Elöl hűl, hátul tölt a Hyundai

Jópofák ezek a karosszériás, autószerű elektromos versenyautók, na. És a mai tömeg-villanyautókra, az ID.3-ra, ID.4-hez, elektromos Corsára és hasonlókra nagyon ráférne az a kis érzelmi plusz, amit megadna, ha láthatnánk ezeket a kocsikat (illetve dehogy ezeket, mindenesetre a karosszériájukat) sodrósan kanyarodni, egymást előzgetni, kétszázzal, háromszázzal tépni ebben az amúgy szomorúan túlbiztosított, túlelektronizált, túlautomatizált szép, új elektromos világban.

Úgy néz ki, mint egy vicc, pedig az egyik legjobb villanyverda – Kia e-Soul-teszt

A Kia Soul EV úgy néz ki, mintha valami öncélú dizájnkísérlet lenne, pedig valójában ez ma az egyik legpraktikusabb, legjózanabb elektromos autó.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Villeneuve odaszólt a McLarennek: Ilyet azok a csapatok mondanak, amelyek nem nyernek

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés