Szeptember 5-étől új, egységes parkolási rendszert vezetnek be a fővárosban. Ez általában drágulást jelent, valahol pedig brutális drágulást.

Eddig – a különböző parkolási díjak, üzemidők, időtartam-korlátozások és kiegészítő szabályok alapján – huszonhét különböző parkolásizóna-típus létezett Budapesten. Nehéz lenne vitatkozni az egyszerűsítés értelmével és szükségességével, június végén el is fogadta az erről szóló rendeletet a Fővárosi Közgyűlés. Huszonhét helyett hétfő reggeltől négy zóna van, vagy ha úgy vesszük, három plusz a József Attila lakótelep.

Az A jelű zónában 600 forint egy óra parkolás, és az eddigieknél tovább, 8–22 óráig kell fizetni, a B zónában 8–20-ig 450 Ft/óra a díj, a C-ben 8–18-ig 300 Ft, a D-ben 8–18-ig 200 Ft. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát szabad parkolni, a D-ben nincs korlátozás.

Eddig 175 forint volt a legolcsóbb, és – a várat-Margitszigetet leszámítva – 525 forint a legdrágább övezet, tehát nemcsak drágább – és az A zónában tovább fizetendő – lett a parkolás, hanem az övezetváltás miatt olyan helyszín is van, ahol

175 forint helyett hétfőtől 600 forintot kell fizetni. Ez majdnem három és félszeres emelés.

Ám ez még sehol nincs a rekordhoz képest: az újlipótvárosi alsó rakparton (hivatalos nevén Carl Lutz rakpart) eddig a 175 forintos parkolási díjat is csak három órán át kellett fizetni, utána a jegy átalakult napijeggyé. Ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy vagy bedobott valaki pontosan 525 forintot az automatába, és kapott egy 18:00-ig, vagyis a fizetős időszak végéig érvényes jegyet; vagy mobilparkolást indított, és három óra múlva leállt a számláló, a parkolás viszont 18:00-ig rendezettnek számított. Amolyan P+R-szerű működés volt ez, és ugyanúgy népszerű volt, mint minden P+R a városban – ugyanúgy nehéz volt napközben helyet találni, és ugyanúgy tökéletesen kifejezte, mekkora igény lenne több P+R-re Budapesten.

A napi 525 forint helyett mostantól óránként kell 600-at fizetni a Carl Lutz rakparton, ráadásul este hat helyett tízig tart a díjköteles időszak. Ha eltekintünk attól, hogy a maximális parkolási idő hivatalosan három óra, akkor a 8–22-ig tartó időszakra 8400 forint jön ki, ez pedig az 525 forinthoz képest

pontosan 16-szoros áremelés.

Azok a százak, akik rendszeresen ott parkoltak, legfeljebb azzal vigasztalódhatnak, hogy már ők sem lógnak ki az egységesített parkolási rendszerből.

Az új rendszer bevezetésével együtt a zónák nagysága is megnőtt, erről Rácz kolléga írta le a gondolatait:

Bővült a fizetős parkolóövezet, új budapestiek készülhetnek az utcájukat ellepő autótömegre

A fizetős zónák határainak egyre kijjebb tologatása egy dologra biztosan jó: egyre kijjebb lakó budapestiekkel utáltatja meg magát az, aki ezt a folyamatot irányítja.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában