Szeptember 5-étől új, egységes parkolási rendszert vezetnek be a fővárosban. Ez általában drágulást jelent, valahol pedig brutális drágulást.

Eddig – a különböző parkolási díjak, üzemidők, időtartam-korlátozások és kiegészítő szabályok alapján – huszonhét különböző parkolásizóna-típus létezett Budapesten. Nehéz lenne vitatkozni az egyszerűsítés értelmével és szükségességével, június végén el is fogadta az erről szóló rendeletet a Fővárosi Közgyűlés. Huszonhét helyett hétfő reggeltől négy zóna van, vagy ha úgy vesszük, három plusz a József Attila lakótelep.

Az A jelű zónában 600 forint egy óra parkolás, és az eddigieknél tovább, 8–22 óráig kell fizetni, a B zónában 8–20-ig 450 Ft/óra a díj, a C-ben 8–18-ig 300 Ft, a D-ben 8–18-ig 200 Ft. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát szabad parkolni, a D-ben nincs korlátozás.

Eddig 175 forint volt a legolcsóbb, és – a várat-Margitszigetet leszámítva – 525 forint a legdrágább övezet, tehát nemcsak drágább – és az A zónában tovább fizetendő – lett a parkolás, hanem az övezetváltás miatt olyan helyszín is van, ahol

175 forint helyett hétfőtől 600 forintot kell fizetni. Ez majdnem három és félszeres emelés.

Ám ez még sehol nincs a rekordhoz képest: az újlipótvárosi alsó rakparton (hivatalos nevén Carl Lutz rakpart) eddig a 175 forintos parkolási díjat is csak három órán át kellett fizetni, utána a jegy átalakult napijeggyé. Ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy vagy bedobott valaki pontosan 525 forintot az automatába, és kapott egy 18:00-ig, vagyis a fizetős időszak végéig érvényes jegyet; vagy mobilparkolást indított, és három óra múlva leállt a számláló, a parkolás viszont 18:00-ig rendezettnek számított. Amolyan P+R-szerű működés volt ez, és ugyanúgy népszerű volt, mint minden P+R a városban – ugyanúgy nehéz volt napközben helyet találni, és ugyanúgy tökéletesen kifejezte, mekkora igény lenne több P+R-re Budapesten.

A napi 525 forint helyett mostantól óránként kell 600-at fizetni a Carl Lutz rakparton, ráadásul este hat helyett tízig tart a díjköteles időszak. Ha eltekintünk attól, hogy a maximális parkolási idő hivatalosan három óra, akkor a 8–22-ig tartó időszakra 8400 forint jön ki, ez pedig az 525 forinthoz képest

pontosan 16-szoros áremelés.

Azok a százak, akik rendszeresen ott parkoltak, legfeljebb azzal vigasztalódhatnak, hogy már ők sem lógnak ki az egységesített parkolási rendszerből.

Az új rendszer bevezetésével együtt a zónák nagysága is megnőtt, erről Rácz kolléga írta le a gondolatait:

Bővült a fizetős parkolóövezet, új budapestiek készülhetnek az utcájukat ellepő autótömegre

A fizetős zónák határainak egyre kijjebb tologatása egy dologra biztosan jó: egyre kijjebb lakó budapestiekkel utáltatja meg magát az, aki ezt a folyamatot irányítja.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
34% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
66% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés