Megint harminckét év után cseréltünk rendszámtáblát, ami dizájnszempontból jó húzás volt: arányosabb, jobban hagyja érvényesülni az autót, és hamisítani is nehezebb.
Júliustól új formátumú rendszámtáblát kapnak az újonnan forgalomba állított autók és motorok. Az új rendszám nemcsak az autósokat és közlekedésmániásokat érdekli: mivel a KSH adatai szerint Magyarországon több mint négymillió személygépkocsi van forgalomban,
a rendszámtábla az utcakép része.
Éppen ezért – meg a tipográfia, a layout miatt – az új rendszám grafikusszemmel is izgalmas téma. A vizuális kommunikációval foglalkozó Brandguide oldal elemzése viszont azért érdekes, mert a szerző, Serfőző Péter a múltba is elkalandozik, egészen az 1901-es kezdetekig.
Látható, hogy gyerekkorunk rendszámai harminckét éven át uralkodtak, és a mostaniakat is harminckét év után kezdjük lecserélni (egy köztes frissítéssel: a 2004-ben EU-zászló került a magyar helyére). Az új rendszám ugyanakkora, mint a 2004-től használt: 520 x 110 milliméteres, ún. europlate tábla. Ellenben plusz egy betű és a magyar címer is rákerült.
Mivel ugyanakkora helyre több betű került (plusz a címer), keskenyebb, nehezebben hamisítható betűtípust választottak. 2004-ig ún. DIN 1451-alapú betűtípust használtak, és mint az elemzés írja,
Németországban a DIN-alapú rendszámok idején létezett egy terrorszervezet, amely gyakran ragasztószalaggal alakította át a betűket a német rendszámokon. Erre reagálva bízták meg Karl Georg Hoeflert egy kevésbé manipulálható betűkészlet kialakításával. Ebből született az FE Schrift – ami az új magyar rendszám alapja is.
Hoeflertnek már gondolnia kellett a digitális felismerhetőségre is, hogy a rendszámot tudják azonosítani pl. a parkolók kamerái. Serfőző úgy látja, hogy „a keskenyebb, geometrikusabb betűk sokkal kevésbé vonják magukra a figyelmet egy autón”, azaz jobban érvényesül az autó formaterve, és „az új formátum javítani fogja Magyarország utcaképét”.
Külön érdekesség a címer használata: a grafikus úgy látja, nagyon erős a kontúr körülötte, ami a motorok kisebb rendszámtáblájánál azt eredményezheti, hogy „becsukódnak a részletek”, főleg a korona résznél. Ez a probléma még inkább előjön a sárga rendszámon.
Összességében „arányait tekintve egy sokkal szebb rendszámot kaptunk”, aminek az összhatása elegánsabb, és „nem viszi el a fókuszt a jármű karakterisztikájáról”.
(Forrás: Brandguide, borítókép: MTI)
Ez is érdekelhet: