Megint harminckét év után cseréltünk rendszámtáblát, ami dizájnszempontból jó húzás volt: arányosabb, jobban hagyja érvényesülni az autót, és hamisítani is nehezebb.

Júliustól új formátumú rendszámtáblát kapnak az újonnan forgalomba állított autók és motorok. Az új rendszám nemcsak az autósokat és közlekedésmániásokat érdekli: mivel a KSH adatai szerint Magyarországon több mint négymillió személygépkocsi van forgalomban,

a rendszámtábla az utcakép része.

Éppen ezért – meg a tipográfia, a layout miatt – az új rendszám grafikusszemmel is izgalmas téma. A vizuális kommunikációval foglalkozó Brandguide oldal elemzése viszont azért érdekes, mert a szerző, Serfőző Péter a múltba is elkalandozik, egészen az 1901-es kezdetekig.

UI design 1958-ban!

Látható, hogy gyerekkorunk rendszámai harminckét éven át uralkodtak, és a mostaniakat is harminckét év után kezdjük lecserélni (egy köztes frissítéssel: a 2004-ben EU-zászló került a magyar helyére). Az új rendszám ugyanakkora, mint a 2004-től használt: 520 x 110 milliméteres, ún. europlate tábla. Ellenben plusz egy betű és a magyar címer is rákerült.

Mivel ugyanakkora helyre több betű került (plusz a címer), keskenyebb, nehezebben hamisítható betűtípust választottak. 2004-ig ún. DIN 1451-alapú betűtípust használtak, és mint az elemzés írja,

Németországban a DIN-alapú rendszámok idején létezett egy terrorszervezet, amely gyakran ragasztószalaggal alakította át a betűket a német rendszámokon. Erre reagálva bízták meg Karl Georg Hoeflert egy kevésbé manipulálható betűkészlet kialakításával. Ebből született az FE Schrift – ami az új magyar rendszám alapja is.

Hoeflertnek már gondolnia kellett a digitális felismerhetőségre is, hogy a rendszámot tudják azonosítani pl. a parkolók kamerái. Serfőző úgy látja, hogy „a keskenyebb, geometrikusabb betűk sokkal kevésbé vonják magukra a figyelmet egy autón”, azaz jobban érvényesül az autó formaterve, és „az új formátum javítani fogja Magyarország utcaképét”.

A színkód marad: fehér a hagyományos, zöld a környezetbarátabb, sárga a taxi rendszáma

Külön érdekesség a címer használata: a grafikus úgy látja, nagyon erős a kontúr körülötte, ami a motorok kisebb rendszámtáblájánál azt eredményezheti, hogy „becsukódnak a részletek”, főleg a korona résznél. Ez a probléma még inkább előjön a sárga rendszámon.

Összességében „arányait tekintve egy sokkal szebb rendszámot kaptunk”, aminek az összhatása elegánsabb, és „nem viszi el a fókuszt a jármű karakterisztikájáról”.

(Forrás: Brandguide, borítókép: MTI)

Ez is érdekelhet:

Romániában is bevezetik a zöld rendszámot

És a csomagolóanyagok betétdíjas rendszerét.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
31% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
69% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.