Onnan lehet megismerni a profi cégeket, hogy amikor porszem kerül a gépezetbe és megreccsennek a fogaskerekek, képesek ördögi sebességgel alkalmazkodni az új helyzethez. Ezért válhat a Volkswagenből a dízelbotrány után az elektromos autózás egyik legnagyobb királya.
Épp a napokban tartották az új, egyébként egészen kiváló VW Polo világpremierjét Berlinben. Biztos, hogy sokat fogunk még hallani róla, mert a kilencféle motorral kapható, akár 200 lóerős GTI változatban is elérhető kisautó hiperugrást hajtott végre a prémiumvilágba.
Ha már ott voltunk a bemutatón, és lehetőségünk volt beszélgetni Klaus Bischoff-fal, a VW vezető formatervezőjével, kifaggattuk a márka jövőbeli terveiről, mivel a beharangozóban azt ígérték, 2020-ra 19 SUV és elektromos autók egész serege özönli el az utakat VW-logóval.
Annak lehetünk tanúi, ahogy a Volkswagen éppen újrateremti márkaképét. Az utóbbi időkben bemutatott tanulmányautók előtt le a kalappal, főleg annak fényében, hogy ezeket egytől-egyig valamilyen formában utcán is fogjuk látni – néhány éven belül.
Kétségtelen, hogy a jövőben is lesz még igény benzines és dízelautókra, de az elektromos autók felé biztosan el fog tolódni a mérleg. A jövő nagy kérdése, hogyan fognak közlekedni a népek, a saját jármű birtoklási vágyát mennyire szorítja ki az autómegosztás és az autonóm közlekedés. De a legfontosabb mégis az, hogy olyan autókra van igénye a piacnak, amire felkapja az ember a fejét.
Bischoff amúgy az elektromos autók tervezését azért is tartja különösen érdekes kihívásnak, mert a padlóba helyezett akkumulátorok és a farban helyet kapó villanymotor egészen más elrendezésű karosszéria előtt nyitja meg a teret. Rövidebb túlnyúlású, de magasabb felépítésű formák fognak születni, amelyeknek különösen jól áll a 20-22 colos felni.
“Ez a formatervezők paradicsoma. Teljesen újszerű autókat tudunk alkotni. De fontos, hogy ezeket egyből Volkswagenként tudják azonosítani, elektromos Volkswagenként.”
Az I.D. modellcsalád egyelőre három koncepcióautót kapott, a megvalósuláshoz a legközelebb az I.D. Concept áll, ami nagyjából a Golf külső méreteit és a Passat belső tágasságát tudja egyszerre. A I.D. Buzz sikeresen merít a VW mikrobusz gyökereiből, az I.D. Crozz pedig tovább lovagol az SUV-vonalon.
Egy év múlva érkezik a következő koncepció, talán nem lövünk nagyon mellé, ha valamiféle Passat-méretű gépben gondolkodunk. A kisebb méretben az akkumulátor ára arányaiban túl magas lenne, ezért egyszerűen ilyen méretben még nem gazdaságos a gyártás, 6-8 millióért még a legelvakultabb környezetvédők sem vesznek korlátozott használhatóságú elektromos járművet.
A belső terekben a műszerek és a hagyományos kezelőszervek szerepe csökken, mindenre elég egy tablet, és persze tucatnyi USB-csatlakozó, hogy mindenki tudjon egyszerre telefont és tabletet tölteni. Még a tetőablak nyitásához is elég hátralendíteni a kezünket, a kormány pedig automatikus vezetésnél teljesen visszahúzódik a műszerfalba. Ismerd be nyugodtan, neked is vannak olyan hajmeresztő nyaralási emlékeid, ahol szívesebben bíztad volna magad egy automata sofőrre, mint egy kialvatlan szemű pocakos pasasra.