Ha eddig nem lett volna elég nehéz választani a kompakt méretű szabadidő-autók közül, akkor a Volkswagen kihozott egy újabbat. A fiatalos stílusú T-Cross a legkisebbek közé érkezik, de jóval praktikusabb annál, mint amit a négy méternél alig nagyobb hossza alapján kinéznél belőle.

A Volkswagen annyira belejött a szabadidő-autók gyártásába, hogy nem tud leállni, a Touareg, Tiguan és T-Roc után belépett a legkisebbek, a négy méternél alig hosszabbak kategóriájába is, oda, ahol egészen mostanáig a Renault Captur volt a bestseller Európában, nálunk pedig a Suzuki Vitara. Nem ez az első ilyen autója a konszernnek, ott volt már a Seat Arona, és hamarosan érkezik a hasonló méretű Škoda Kamiq is.

A T-Cross nem ezeknek a Volkswagen-emblémás változata, a testvéreinél is mackósabb, terepjárósabb külsőt kapott, mintha egy kicsinyített Tiguan lenne.

A fényszórók és a hűtőmaszk formája is a Tiguant juttatja eszünkbe, de a lökhárítóban lévő ködfényszórók már inkább a T-Rocot idézik. Mégsem tudod összekeverni vele, főleg akkor, ha hátulról nézed: a T-Cross C-alakban világító LED-es lámpáit markáns fekete sáv köti össze, amibe a legújabb divat szerint piros fényvisszaverő csík került.

A bemutatóra hozott példányokon jól látszik, mennyire igyekszik fiatalos stílusú lenni a T-Cross,

aminek remekül áll a türkizkék és a narancssárga fényezés. Ha pedig szürkében rendeled, akkor is kérhetsz rá élénk színűre fényezett 18 colos felniket, vagy akár sportos R-Line csomagot, amiben még fehérben is nagyon mutatós tud lenni. A belső tér sem feltétlenül komor, a műszerfalra színes betét kerül, az üléseket mintás kárpit borítja, és a minőségérzet annak ellenére nem rossz, hogy a műanyagok többsége kemény, az összeszerelés ugyanis hibátlan.

Mégis mit keres a kínálatban a T-Cross, ha ott volt már a T-Roc?

Egyszerű, hiszen ami a Golfnak a T-Roc, az lesz a Polónak a T-Cross. Az újdonság tehát a Volkswagen-kisautó alapjára épül, a 2,56 méteres tengelytávja ugyanakkora, a 4,11 méteres hossza öt centivel, az 1,56 méteres magassága pedig már 14 centivel haladja meg a Polóét. A hossza csak 12 centivel marad el a T-Roc mögött, ezért az utastere csaknem olyan tágas, mint annak.

A tervezők elég jól használták ki a kisautónyi alapterületet, amivel a kategória egyik legtágasabb modellje lett a T-Cross.

A kormány mögött eleve magasabban ülsz, mint egy Polóban, a hátsó utasok pedig még annál is öt centivel magasabbra kerülnek, ami azt jelenti, hogy mindenki jól ki tud látni. A T-Cross abban is többet ad a Polónál, hogy a hátsó ülések 14 centis sínen előre-hátra tologathatók, ezzel lehet megtalálni a kompromisszumot a hátsó lábtér és a csomagtér mérete között.

385 literes méretével a csomagtér elég nagynak számít, összehasonlításképpen álljon itt: a Polo mérete 351, a Golfé 380 liter, a T-Crossban pedig előretolt hátsó ülésekkel úgy is befér 455 liter holmi, hogy kettőnél többen ülnek benne, igaz, ekkor lábtérrel már ne nagyon számoljatok. A csomagtér elég praktikus, a padlója két szinten rögzíthető, a pótkeréknek is van hely,

ha előredöntöd a hátsó üléseket, akkor 1281 litert, a jobb első ülés előrehajtásával pedig 2,4 méter hosszú lehet bepakolni, egy IKEA szekrény sem foghat ki rajtad.

Ha ültél már új Polóban vagy T-Rocban, akkor ismerős lehet, amit magad előtt látsz.

A T-Cross is megkapja a színes képernyős műszeregységet, ahol a számlapok helyett azt nézhetsz, amit csak akarsz, akár a térképet is szélesvásznú méretben. Az érintőképernyő 6,5 vagy 8 colos lehet, intuitív kezelni, és az okostelefon-tükrözéshez is ért. A telefonodat vezeték nélkül töltheted, és négy USB csatlakozó is lehet az autóban, ebből kettő a hátsó utasoknak jut.

A Volkswagennél a 300 wattos Beats hifire is büszkék, ami tényleg sokkal jobban szól a négy hangszórós alapváltozatnál,

és főleg azoknak fog tetszeni, akik szeretik az erős mély hangokat. A hifi mélynyomóját a csomagtér padlója alatt helyezték el, amivel a variálhatóság terén egy kis kompromisszumot kell kötni.

A motorok kínálata sem lesz meglepetés, ha ismered a Volkswagen-csoportot.

A legtöbb T-Crossban a háromhengeres 1.0 TSI lesz 95 vagy 115 lóerővel, pár hónap múlva érkezik az 1.6 TDI 95 lóerővel, és az év végére az 1.5 TSI is megjelenik 150 lóerővel. Ha nem szeretsz kapcsolgatni, akkor DSG váltót rendelhetsz az erősebb egylitereshez és a dízelhez, a csúcsmodellt pedig alapból azzal adják. Hiába néz ki mini terepjárónak, összkerékhajtás nincs és nem is lesz, ha erre van szükséged, akkor a T-Rocot kell választanod.

A vezetést a 95 lóerős benzinessel kezdtük, és ahhoz képest, hogy alapmodell, egészen fürgén indul meg a T-Cross.

A váltója ennek csak ötfokozatú, de a motor erejét könnyen be lehet osztani vele, még ha emelkedőn, három személlyel és csomagokkal a fedélzeten szükség is volt a visszakapcsolásra, az előzések azért nem jelentettek gondot vele. Az egyliteres, háromhengeres TSI feltűnően csendes menet közben is, kihúzatva sem bántó a hangja, a rezgéseit pedig teljesen elszigetelték az utastértől.

Új a kormánykerék, amit markolhatsz, és egészen pontosan és kényelmesen lehet vele irányítani a T-Crosst, a futóműve jó kompromisszum az útfekvés és a komfort közt. A csak 216 ezer forinttal drágább 115 lóerős változatot mégis kellemesebb vezetni, ez már hatfokozatú váltót kapott, és jobb erőben van, mégsem fogyaszt többet a 95 lóerősnél.

Mallorcán, ahol vezettük, nincs sok autópálya, és ahol van, ott is csak 120-szal lehet menni, de kanyargós hegyi út annál több,

és még ezek végén is csak 6,5 literes fogyasztást kaptunk. Ha még kevesebbet költenél tankolásra, akkor ott a dízel, amit szintén elvittünk egy körre. A 95 lóerős TDI-t a hétfokozatú DSG-vel próbáltuk, és nem csalódtunk benne, még ha a valamivel zajosabb dízelmotor kevésbé is illik a főleg városba szánt crossoverhez.

A vezetéstámogató rendszerek egyik új autóból sem hiányozhatnak, és a T-Cross azzal dob nagyot, hogy szinte minden szériában jár hozzá.

A városi vészfékező, gyalogosfelismerő, sávtartó, emelkedőn elindulást segítő, holttérfigyelő és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszereken túl nálunk még a távolságtartó tempomat is széria, ami egészen a végsebességig működik, és ezekkel az asszisztensekkel hosszú úton is nagyautósan pihentető tud lenni a T-Cross vezetése.

A gazdag alapfelszereltség indokolja az 5 645 000 forintos alapárat, ami nem sokkal kevesebb, mint amennyibe egy hasonlóan motorizált a T-Roc kerül, és a T-Cross méretben is alig kisebb nála. Ügyes húzás a Volkswagentől, hogy ha kompakt méretű szabadidő-autót keresel, akkor náluk máris kétféle közül választhatsz, csak győzz dönteni közülük.

Ez is érdekelhet (és azóta már nem a T-Roc a legkisebb):

A legkisebb SUV-gyermek lett a legszebb Volkswagenéknél

A Golf lecserélte a fényre sötétedő szemüvegét egy csibészes napgépre, felnyírta a séróját, felhúzta a futócipőt és az atlétát. És kigyúrta magát.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában