Mit jelent a név?

Az ASOS neve az “as seen on screen” kifejezés kezdőbetűiből állt össze. Azt jelenti, hogy “amint az a képernyőn látszik”, tehát azt kapod, amit látsz.

A több mint tíz éve fennálló, londoni bázisú ASOS.com átlátható és barátságos rendszert alakított ki az online ruhavásárlásból. A The Times Magazine például az online divat koronázatlan királyának nevezte a több tízezer terméket kínáló webshopot. Jól is működik a rendszer, amit kitaláltak mögé, olajozott a gépezet, ezt mi is tapasztalhattuk több ízben. Tény viszont, hogy sokan ódzkodnak ettől a megoldástól. Hallottunk már rémtörténeteket örökre az éterben keringő csomagokról, ugye? Pedig a vásárlás e módjával sok-sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat.

Kezdő lépések

Ha még nem regisztráltunk az oldalra, akkor azt egy négy lépésből álló procedúrával megtehetjük. Személyes adatainkat, számlázási információkat, lakcímet és fizetéssel kapcsolatos adatokat kérnek. Utóbbihoz egy olyan bankkártya szükséges, amellyel tudunk interneten keresztül fizetni. Manapság az összes Visa, MasterCard, vagy American Express típusú kártyával megtehetjük ezt, vagy használhatunk PayPalt, ha kedvünk úgy tartja.

Vesd magad a ruhák közé

Ha ezzel megvagyunk, akkor máris nekieshetünk a shoppingolásnak. Ami a való életben fizikailag is megterhelő dolog, itt most csak ujjbegyeinket és elménket fogja igénybe venni, talán még kikapcsolódásként is szolgálhat. A “Men” fület lehajtva láthatjuk, hogy milyen kategóriákba rendezték a férfi ruhákat. Itt meg kell jegyezni, hogy a “Sale” kategória mindig látható, tehát bármikor kifoghatunk egy-két jóárasított ruhadarabot. Ha valamelyik menüpontra rákattintunk, akkor a találatok további szűkítésére is lehetőség van. Márka, típus, méret, ár és szín szerint is szűrhetjük a ruhákat.

A márkák közül néhány bizonyára ismerős lesz. Az alsóbb kategóriáktól a designer ruhadarabokig elég széles a kínálat. Megtalálható többek között a Wrangler, a Levi’s, a Tommy Hilfiger, a Ralph Lauren, a Puma vagy a Calvin Klein. Az árakról csak annyit, hogy vehetünk tizenöt euróért vászoncipőt, de akár bőrcipőt is négyszázért. A kínálat szinte végtelen!

ASOS, mint ruhamárka

Az ASOS márkanév alatt is rengeteg ruhadarabot találhatunk, amelyek kedvező árukkal igen csábító ajánlatoknak tűnnek. Felvetődhet a kérdés, hogy vajon ezek a ruhák nem fognak-e lefoszlani rólunk két hét után? Semmiképp sem, sőt, én például a másfél éve vásárolt asos bőrcipőt a mai napig hordom. A pulcsikról, nadrágokról hasonlóan pozitív tapasztalataim vannak. Igaz, az anyagon érezzük, hogy nem az örökkévalóságnak készültek, de azt a pár évet, amíg hordani fogjuk, simán bírni fogják és egy fokkal jobb a minőségük, mint a fast fashion boltok többségének. A ruhák szabásában sem fogunk csalódni, ha a méretet sikerül eltalálni.

A vásárlást könnyítendő minden egyes ruhadabot három-négy szögből lefényképeztek. Ezek a képek nagyíthatók, így a részleteket is könnyen kivehetjük. Sőt, akinek még ez sem lenne elég, az mozgás közben is megtekintheti az adott darabot. Bele sem akarunk gondolni, mennyi időbe telhetett, mire a több tízezer ruhadarabot felpróbáltatták, lefényképezték és még mozgóképre is rögzítették. Ha körülbelül hatvanezer ruhadarabbal számolunk és mindegyik rögzítésére csak fél órát szánnánk, akkor ezerkétszázötven napig csinálhatnánk folyamatosan, alvás nélkül. Ez majdnem három és fél évet jelent.

Amint megvan a kiválasztott ruhadarab, bele is ütközünk a következő problémába: milyen méretet válasszunk? Ehhez nyújt segítséget a size guide, amely átfogóan, minden ruhadarabra kiterjedően centiméterben leírja a méreteket. Ha alapvetően arányos testalkattal rendelkezünk, akkor a guide szerint haladva nagyon nem lőhetünk mellé, de érdemes először egy kisebb értékű próbarendeléssel kezdeni. Ezzel kitapasztalhatjuk, hogy mennyi idő alatt ér el hozzánk a csomag és hogy sikerült-e eltalálni a méretet.

Elő a mérőszalagot!

Aki nem biztos benne, hogy mit mérjen a size guide szerint, annak nyújtunk egy kis segítséget az alábbi ábrával.

1. Collar (gallér) - a nyak kerülete
2. Chest (mellkas) - a hónalj alatt a mellkasunk kerülete, úgy mérjük, hogy a hátunkhoz simul a mérőszalag
3. Sleeve (ujjhossz) - a gallértól a vállon át a csuklóig
4. Waist (derék) - a derék kerülete
5. Inside Leg (belső lábhossz) - az ágyéktól a bokáig
6. Outside Leg (külső lábhossz) - a csípő vonalától a bokáig
7. Centre Back Length (a hát közép hossza) - a háton a gallértól a gerinc vonalában a farokcsontig

Kifizettem, mikor ér ide?

Miután kiválasztottuk a méretet és bedobtuk virtuális bevásárló kosarunkba a kívánt ruhadarabokat, mehetünk is fizetni. Ekkor még egyszer megnézhetjük, hogy tényleg az van-e a kosárban, amire szükségünk van, utána már csak a szállítás módját kell kiválasztanunk. Ez lehet standard vagy gyorsított szállítási mód. Mi a standard szállítást ajánljuk, mivel ez a tavalyi év közepétől a világ minden országába ingyenes és az Európai Unión belüli vásárlásokat nem terheli vám, sem egyéb költség. Ha ez is megvan, akkor az elkövetkező percekben kapni fogunk egy e-mailt, amely megerősíti a vásárlást és ami tartalmazza, hogy mit rendeltünk, milyen címre és hogy előreláthatólag mikor fog a csomag megérkezni. A tapasztalat azt mutatja, hogy ennél a dátumnál minden esetben előbb érkezik meg a vásárolt áru, egy hétnél több időt nem nagyon vesz igénybe a művelet, még karácsony előtt sem.

Bizalomgerjesztés

Tavaly januárban esett meg velem, hogy a vásárlást megerősítő e-mail nem érkezett meg, csak a következő napon, ami mindaddig fel sem tűnt, amíg nem jött egy bocsánatkérő levél a csúszás miatt. Ennek kapcsán el is engedték az akkor még 8 fontos postaköltséget, a következő vásárlásnál pedig 20%-os kedvezményt kaptam.



Buktatók

Ez eddig mind szép és jó, de mi van, ha megérkezik a csomag, és kiderül, hogy nem sikerült eltalálni a méretet vagy a színt? Aggodalomra semmi ok, minden egyes csomagban megtalálható a bizonylat mellett egy matrica, amellyel visszaküldhetjük az árut, ha valamilyen kifogásunk van ellene. Amennyiben egyszerűen csak nem tetszik, akkor annyi a dolgunk, hogy beikszeljük az örök jokert, a “nem illik a stílusomhoz” mezőt, feladjuk és amint visszaér az angliai központba, az árát visszautalják. A postaköltséget ebben az esetben viszont nekünk kell állni. Előfordulhat még, hogy a posta elkeveri a csomagot, de velünk ez még nem történt meg.

Milliárdosra hízlalnák

Amennyiben az asos által nyújtott szolgáltatás megőrzi színvonalát és folyamatosan bővülni tud, a 2015-re kitűzött évi egymilliárd fontos forgalom sem tűnik elérhetetlennek. Annyi biztos, hogy vásárlási szokásaink átalakulóban vannak, és ebben a forradalomban az ASOS webshopnak óriási szerepe van.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Gyönyörű harmincassal búcsúztatjuk a hetet

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

További cikkeink a témában