Amikor BL-meccset rendez az Ajax, gondolnád, hogy használt Nissan Leaf akkumulátorok segítségével világítanak? Pedig ez a helyzet, és a rendszer képes visszatáplálni a hálózatba is.
Az elektromos autókkal szembeni ellenérzések (már akinek van) egyik oka, hogy komoly akkukapacitásra van szükségük, ha érdemi hatótávot szeretnénk tőlük. Másfelől lehet ezt a kapacitást többféleképpen is használni, például már javában tesztelik a V2G rendszereket, ahol az autó ad áramot a hálózatba, illetve segít kiegyenlíteni a megújulók alapvetően elég egyenetlen termelését.
Egy további lehetőség pedig, hogy a használt, az autó hétköznapi működtetéséhez már nem igazán megfelelő akkukat más célra használják fel. Például Európa egyik legnagyobb stadionjának világításához.
A Nissan, az Eaton techcég, helyi hatóságok és persze az Ajax focicsapatának együttműködésében 2018 júniusában 148 Nissan Leaf akkut (használtakat és újakat) telepítettek a stadionba; ezek kapacitása képes eltárolni a stadion tetején lévő 4200 napelem-panel által termelt energiát.
Ez a tárolási technológia képes visszatáplálni a hálózatba, amikor a stadionban kevés energiára van szükség.
Henk van Raan, a Johan Cruijff Arena innovációs igazgatója (jé, van ilyen poszt!) azt mondta, a rendszer „jelentős mennyiségű energiát biztosít a stadionnak, még áramkimaradás idején is.”
Egy tavalyi számítás szerint ha kicsit felskáláznánk a dolgot, utópisztikus tetteket hajthatnánk végre.
Nevezetesen: tízmillió Nissan Leaf akkuja fedezhetné az egész Egyesült Királyság áramigényét, természetesen V2G rendszerben.
Ha ilyen léptékre nem is számítunk, azért használtakku-kampányok vannak és lesznek folyamatosan, és talán nemcsak a marketingértékük jelentős, de valóban hozzájárulhatnak a közműhálózatok fejlődéséhez és az ellátásbiztonsághoz.
(Forrás: autocar, fotó: GettyImages)
Egy korabeli Nissan Leaf teszt:
...de ez is érdekelhet: