Akaratlanul is tehet jót az ember.
Szoktál online rendelni? Az jó, mert az online vásárlás a hagyományos kereskedelemhez képest átlagosan 36 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással jár – állítja egy friss kutatás alapján a Prologis ipari és logisztikai ingatlanvállalat. Az MIT Real Estate Innovation Lab által vizsgált alapesetek több mint 75 százalékában az e-kereskedelem bizonyult a fenntarthatóbb megoldásnak.
Az áruk optimális útvonalon történő kiszállítása csaknem 90 százalékkal csökkenti a szállításhoz kapcsolódó kibocsátást
– állapítja meg a tanulmány. A hagyományos kereskedelemhez kapcsolódó kibocsátás legnagyobb részben az áruszállítás során keletkezik, ez két és félszerese a csomagolásból származó szén-dioxid-lábnyomnak, amelyből az e-kereskedelem szén-dioxid-kibocsátásának legnagyobb része származik. A kutatás szerint az áruk házhoz szállítása esetén
egyetlen, telepakolt furgon több mint száz autóutat képes kiváltani.
A megrendelések összevonása és a hálózatok optimalizálása ráadásul az e-kereskedelmi szolgáltatók költségeit is csökkenti, miközben a városon belüli elosztóközpontokból történő közvetlen kiszállítás a kibocsátások további csökkentését eredményezheti.
Ha az árukat a fogyasztókhoz közeli, városon belüli elosztóközpontokból szállítják ki, a szállítással járó üvegházhatású gázok kibocsátása akár 50 százalékkal is mérsékelhető, ami a teljes szén-dioxid-lábnyomot küldeményenként átlagosan 10 százalékkal csökkentheti.
Az e-kereskedelem esetében a legnagyobb kibocsátás a csomagoláshoz kapcsolódik. Az internetes kereskedelem csomagoláshoz kapcsolódó kibocsátása a hagyományos kereskedeleménél átlagosan mintegy hatszor magasabb, elsősorban a kartondobozok alkalmazása és a tárgyak egyenkénti becsomagolása miatt. Az MIT olyan forgatókönyvet is vizsgált, amely szerint az e-kereskedelmi megrendelések 80 százalékában kartondoboz helyett papírszatyrot használtak,
ennél a forgatókönyvnél az e-kereskedelem a modellezett esetek 90 százalékában fenntarthatóbbnak bizonyult a hagyományos kereskedelemnél.
Számos kereskedő vezet be környezetbarát csomagolóanyagokat, vagy a csomagolást automatizálják az egyes árukombinációkhoz leginkább megfelelő méretű és típusú csomagolások kikísérletezésével. A kartondobozok papírzacskóval, illetve párnázott postai tasakokkal történő kiváltása csökkenti a küldemények mennyiségét és tömegét, ami szintén alacsonyabb kibocsátást eredményez.
A korszerű elemző megoldások, például a tehermegosztás és a dinamikus útvonaltervezés 10 százalékkal csökkenthetik a kibocsátást, és 30 százalékkal a fajlagos költségeket, illetve a forgalomtorlódást.
Ez is érdekelhet: