Soha nem látott nagyságrendű bicikliút-építési programot hirdetett tavaly az osztrák főváros: négy év alatt 100 millió eurót fordít kerékpáros infrastruktúrafejlesztésekre. Idén 20 kilométernyi kerékpárút építését tervezik, ami új rekord az osztrák főváros életében.

Noha a 17 kilométernyi új bicikliúttal már a tavalyi év is rekord volt a bécsi kerékpáros infrastruktúra-fejlesztések terén, 2023-ra még ambiciózusabb célokat tűzött ki az osztrák főváros. Városszerte összesen 20 kilométernyi új kerékpárút építését tervezi, ehhez jönnek még a kerületi fejlesztések, ami tavaly plusz 15 kilométert jelentett. Ráadásul nemcsak a bringaút-hálózat hossza nő, de minőségi ugrást is terveznek:

tavaly óta kizárólag az úttesttől építészetileg elválasztott bicikliutakat építenek és ahol lehet, sok fát és zöldet telepítenek a bringautak mellé, hogy kellemesebb legyen a tekerés.

Bécs csak tavaly 26 millió eurót – az előző évekhez képest ötször annyit – fordított kerékpárút-építésre, 2025-ig pedig összesen 100 millió eurót szán erre a célra.

Ütemterv szerint halad például Bécs első kerékpáros szupersztrádájának építése, amelyen Donaustadtól a belvárosig lehet majd végigtekerni. A hétkilométeres biciklis sztráda második szakaszát éppen a napokban adták át és 2024-re készül el teljesen.

Az Erzherzog-Karl-Straße látványterve Donaustadtban © ZOOMVP / Mobilitätsagentur

A Ringen futó kerékpárútba torkolló szupersztráda négy méter széles, kétirányú és építészetileg elkülönül az úttesttől. A most átadott 900 méteres szakaszán, a Lasallestraßén – amely Bécs egyik legforgalmasabb biciklis útvonala – 36 új fát is ültettek.

Az Alsó-Ausztriából kerékpárral ingázóknak jelent majd minőségi ugrást a Déli Kerékpáros Sztráda, amely kilenc kilométeren át a Kärntner Ringtől vezet a városhatárig. A beruházásról a lakosság megkérdezése után döntöttek még 2022-ben, idén pedig kezdődik a kivitelezés. A déli sztráda egyik szakaszán, az Argentinierstraßén tavaly például több mint egymillió kerékpárost számoltak az automata forgalomszámlálók.

A sztrádákon kívül a nagy bécsi bicikliút-építési program keretében pedig tíz kerékpáros projektet valósítanak meg Favoritenben, Donaustadtban pedig két év alatt 14 kilométernyi új kerékpárút épül. Ráadásul a kerékpáros fejlesztésekhez kapcsolódóan 150 új fával gazdagodik a kerület. Tavaly városszerte összesen 55 kerékpárút-építési projektet valósítottak meg, és sok helyen pótoltak hiányzó szakaszokat.

Bécs 2023-as kerékpáros fejlesztési terve © Mobilitätsagentur

De Bécsben nemcsak bicikliutat építenek, hanem a kerékpározást is igyekeznek népszerűsíteni – például ingyenes képzési programokkal iskoláknak, óvodáknak. A város és a hozzá tartozó Mobilitási Ügynökség szervezésében tavaly 6400 kisiskolás tanult meg biciklizni, ingyen. Ezen kívül a kicsik ügyességi pályákon gyakorolhatnak, a felnőtteknek pedig ingyenes kerékpáros térképpel és biciklis útvonaltervezővel igyekeznek kedvet csinálni a bringázáshoz.

Nyaranta a strandok előtt bárki ingyenesen ellenőriztetheti a biciklijét, és az igazán elkötelezettek támogatást is igényelhetnek cargobike beszerzéséhez. Az ezer eurós támogatást eddig 116 pályázó kapta meg, további 230 pályázat pedig még elbírálás alatt van.

(Forrás: Bécs Város | Nemzetközi Irodák)

Ez is érdekelhet:

A bécsi okosváros, amibe szenzorok helyett az emberek lehelnek életet

Lehet okosvárost tervezni, tovább okosítani, energiahatékonnyá és élhetővé varázsolni, de ahhoz, hogy működjön, legjobban a lakókra van szükség. Megnéztük Európa egyik legnagyobb városfejlesztését, a bécsi Seestadtot.

Kellett száz év a Monarchiától, hogy Bécsnek ez a része újra feléledjen

Bécs híres okosvárosát, Seestadtot sokan ismerik, de volt szerencsénk szétnézni egy másik épülő negyedben is, ahol sínből járda, pályaudvarból park lett, a toronyházak udvariasan félrehúzódtak, nekünk meg leesett az állunk, hogy mennyien akarnak oda költözni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés