
Milyennek képzeltük a jövőt a 80-as években, és milyennek képzeljük ma?
Nem túl nagy meglepetés, hogy mostanában több dizájnkiállítás is a jövővel foglalkozik, a londoni Design Museum nemrég véget ért Waste Age kiállításán például elismerték, hogy a globális szeméttermeléshez alaposan hozzájárultak a dizájntermékek is, ugyanakkor felskiccelték a lehetséges (fenntarthatóbb) jövő irányait. Külön emlékezetesek voltak a Studio Drift térbeli oszlop-diagramot idéző installációi, ahol hétköznapi tárgyakat bontottak alkotóelemeikre.
Ezzel szemben Koppenhágában, a Dán Designmúzeumban most is tart () a The Future is Present (A jövő jelen van) kiállítás, ami a jobb jövő kialakítását járja körül kutatási projektekkel, új anyagokkal, jövőbiztosra tervezett tárgyakkal. Nem fix, nyomdakész megoldásokat mutatnak be, inkább csak a jövőről való gondolkodásra ösztönzik a látogatót, többek között olyan meghökkentő tárgyakkal, mint a
nyolc tehén mintegy százméternyi beléből készített Inside Out csillár (lásd a nyitóképen). A tervező, Kathrine Barbro Bendixen a máskülönben kidobásra ítélt melléktermékek felhasználására tett egy merész kísérletet.
Látható volt még papírhabból készült, biológiailag lebomló urna, ami az élet természetes körforgására emlékezteti a gyászolókat, de egészen újszerű anyagokból készített olyan hétköznapi tárgyak is, mint amilyen egy nyugágy.
Egy részleg pedig azt mutatja be, hogyan képzeltük el a jövőt a múltban; itt látható Steen Volmer Jensen dán mérnök által a 80-as években tervezett háromkerekű elektromos autó, az Ellert, ami a műfajában első volt Dániában, vagy épp háztartási eszközök a porszívótól a turmixgépig.
„A jövő nem egy távoli, elvont dolog. Olyasvalami, ami most történik, és mindannyian formáljuk – hangsúlyozta Pernille Stockmarr kurátor. – Azt akartuk, hogy a kiállítótér az elmélkedés, a pozitív hozzáállás és a kreativitás helye legyen, bemutatva a dán dizájn néhány elismert tulajdonságát, mint a gondos anyaghasználatot vagy az emberi lépték iránti érzékenységet.”
A kiállítás június 1-ig látogatható, és itt olvashatsz róla bővebben.
(Forrás, fotók: Designmuseum Danmark, fejléckép: Christian Hoyer)
Ez is érdekelhet: