Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Egy ideje már nem úgy él a képzeletünkben a biciklis, mint a Tour de France-on induló sportolók hétvégi változata. Ellepték a netet a jól öltözött bringások, beleégett a nagyvárosok utcaképébe az elegáns öltönyben tekerő urak és a lenge szoknyában hajtó hölgyek alakja. Beskatulyázni a bicklivel közlekedőket manapság legalább akkora hiba, mint nem venni róluk tudomást. A jól öltözött bicikliző magyarokkal foglalkozó Hungarian Cycle Chic egyik alapítóját, Halász Áront kérdeztük a hazai viszonyokról.

Mióta áll fenn / foglalkozol a Cycle Chic-kel? Milyenek a visszajelzések? Mik a céljaitok? Mesélj nekünk egy kicsit a blogról!

A 2009-es év legelején bringás aktivista körökből jött össze a Hungarian Cycle Chic-et elindító csapat. Az ötlet viszont már 2008-ban érett. Akkor már négy éve mentek a Critical Mass demonstrációi és főleg ezek hatására egyre többen kezdtek el biciklivel közlekedni. A Copenhagen Cycle Chic blog 2007. őszén indult, óriási hatással volt ránk, le voltunk nyűgözve a mindennapos bicajos tömegtől és attól, hogy mennyire egyszerűen össze lehet egyeztetni a divatos öltözködést azzal a közlekedési formával, amire mindenki azt mondta, hogy különleges felszerelésekhez kötött. Pedig ez az igazi bringás kultúrákban nem így van, az emberek nagy része (itthon is) három-öt kilométert közlekedik és ezt simán megoldják abban a ruhában, amit szeretnek. A blog arról szól, hogy bemutassa ezeket a stílusos bicajosokat, szemléletet formáljon és még több embernek mutassa meg, hogy ezt így is lehet.

Egyik társunk ősszel Berlinbe költözött és ott viszi a helyi blogot, úgyhogy most ketten csináljuk az oldalt. Linda stylist, így többek között ő állítja össze a divatbemutatóink szettjeit én pedig a mindennapos fotózást és az "ideológiát" viszem. Ma már egyébként körülbelül negyven városban van Cycle Chic blog. Mindegyik más kultúra, de mégis világméretű mozgalommá vált a témának ez az újfajta megközelítése. A cél mindenhol közös: élhető városokat szeretnénk, ahol ésszerűen választják meg az emberek a közlekedési eszközeiket, adott esetben a biciklit, autót vagy tömegközlekedést. És persze jól is szeretnénk szórakozni miközben ezen dolgozunk.
A visszajelzések pozitívak! Csomó ember, akit az utcán leszólítunk egy-egy fotózás alkalmával (főleg a lányok) ismerik a blogot, vagy már hallottak róla. Úgy érzem, hogy kezd egy tök jó közösség is kialakulni a blog körül és tényleg sikerült felkavarnunk a technikai cuccok és a klasszikus értelemben vett aktivizmus közé szorított biciklis diskurzust.

(forrás: cyclechic.blog.hu)

Mi is az a Cycle Chic?

A kifejezés a mindennapi, divatos öltözékben való biciklizésre utal. A bicikli az 1880-as évektől számít népszerűnek, ezzel egyidős a - magyarra fordítva kissé furcsán hangzó - sikkes biciklizés. Kelléke a divatos, stílusos (sikkes) ruházaton kívül a városi bringa. A koppenhágai biciklis streetstyle blog volt az uttörője a műfajnak a neten, aminek hatására világszerte rengeteg ilyen oldal indult el, és amit a The Guardian a világ tíz legjobb divatblogja közé választott.

Az európai nagyvárosokban már évek óta szokványos kép a jól öltözött biciklis. Magyarországon (Budapesten) mióta figyelhető meg, hogy terjed a bicikli, mint közlekedési eszköz? Hogy állunk európai viszonylatban?

Ha valami, akkor a bicikli az, ami meghatározza az évtized várospolitikáit. Kezdenek mindenhol rájönni az emberek, hogy a bicikli egyszerű, gyors és olcsó közlekedési eszköz. Ez történt itthon is, az utóbbi hét év bringás boomja bizonyítja, hogy lehet bringás város Budapest, főleg hogy az autóközpontú közlekedéspolitika tarthatatlanná vált. Végre a városvezetők is mintha reagálnának a látható igényekre. Amikor elkezdtük a blogot, azért még több időt kellett várni, hogy igazán jól öltözött bringások jöjjenek szembe, ma viszont nem tudjuk elég gyorsan kapkodni a fényképezőgépet. Rájöttek az emberek, hogy a bringa csak egy eszköz és ezért nem kell túlparázni a hozzáöltözést. Nemrég jártam Amszterdamban, az azért még mindig a mennyország, de szerintem a magyarok is egyre jobbak és ha így folytatjuk, legalább Berlin szintjét hamar utolérhetjük. Mind öltözködésben, mind tömegben és infrastruktúrában.

(forrás: cyclechic.blog.hu)

Mit gondolsz, mekkora szerepük van az interneten látható, számos városból jelentkező Cycle Chic blogoknak a biciklizés népszerűsítésében? Tapasztalatod szerint érezhető itthon a hatása a blogotoknak? 

Tavaly összeállították avilág 50 legbefolyásosabb bringás blogját és magasan a Cycle Chic oldalak uralták a listát, mi a harmincnegyedikek lettünk. De szerintem az igazi mérőszám mégis az, hogy talán fogalom lett a szó és egyre több helyre hívnak minket nyilatkozni, bemutatózni. Több visszajelzés is volt a neten vagy személyes beszégletésekben, hogy "miattatok mertem lemenni az útra", számomra ezek érnek a legtöbbet. Sokkal könnyebb úgy népszerűsíteni a biciklizést, hogy olyan példákat mutatunk az embereknek, akikkel azonosulni tudnak. Ezért minél több stílust igyekszünk lefedni. Egyébként meg egy dugóban ülő, épp tárgyalásról elkéső pasinak hiába mutogatsz technikai öltözetet, nem fogja azt gondolni, hogy ezt ő is megcsinálná, hanem marad a kocsiban - és elkésik.

Ha a bicikli mellett döntök, akkor az mennyiben befolyásolja az öltözékemet? Mik azok a praktikus szempontok, amik szerint kiválasszam az aznapi ruhát?

Öltözz a célhoz. De tényleg. A legjobb bringás cuccok a szekrényedben vannak, neked csak ki kell találnod, hogy mihez van kedved aznap.
Természetesen emberfüggőek az igények, van aki hosszú távokat teker, van aki jobban szereti a laza cuccokat, vagy épp fordítva. Átlagos városi távokon az egyenes háttal ülős bringa gyorsabb mindennél és bármilyen ruhával kényelmes. Aztán persze lehet variálni csomagtartóval, táskákkal, ilyen-olyan kiegészítőkkel, spéci bicajjal, hiszen a bringa öltöztet, kifejezi a stílusodat. Sok ismerősömnek direkt több bringája van különböző alkalmakra vagy utakra és ez még mindig jobban megtérül, mint négy tank benzin.
A legjobb, ha zárt láncvédő van a biciklin, mert akkor még bokapánt sem kell, ami megvédi a nadrágot a lánc olajosságától. A lányok például azt mondják, hogy magassarkúban egyszerűbb tekerni, mint gyalogolni.

(forrás: copenhagencyclechic.com)

A biciklisek bekategorizálása ellen hallottunk tőled felszólalást. Többek között a blogotoknak köszönhetően is láthatjuk, hogy egyre több divattudatos ember választja a bringázást. Látsz összefüggést a biciklizés és a divat között? Más aspektusból: biciklizni trendi lett?

Abszolút a biciklis-autós ellentét ellen vagyok. Nincs is ilyen ellentét, hiszen miért változnék át más emberré, ha épp más ülésre teszem a fenekem? Olyat se mondunk, hogy metrós, vagy villamosos. Egy jó városban könnyen ötvözhetőek a közlekedési módok, ami nagyban segíti az emberek közti megértést és a közlekedés biztonságát is. Úgy látom egyébként, hogy itthon is efelé haladunk. Amúgy meg addig jó, amíg ilyen dolgok válnak trendivé. Hogy vannak akik divatból ülnek a biciklire? Azt nem tudom. De egy idő után úgyis megtapasztalják, hogy nekik milyen távon, milyen stílusban jó választás a bringa és aszerint maradnak majd rajta. Ezzel mindenki nyer.

Én személy szerint nagyon kedvelem a streetstyle biciklis vállfaját, valahogy pozitívabb az üzenete, mint a sima streetstyle-nak. Mit mond el egy emberről, ha biciklivel jár például azon kívül, hogy környezettudatos?

Annyival más talán az üzenetünk, hogy mi nem csupán a stílussal és ruhákkal foglalkozunk, hanem szeretnénk élhetőbbé alakítani a városainkat. És persze ott van plusz stíluselemként a bicikli, ami abszolút kifejezi a használója személyiségét, azon kívül, hogy azt mutatja, hogy ezt így is lehet. Abban viszont nem vagyok biztos, hogy környezettudatosak a bringások. Koppenhágában például felmérték, hogy ki miért ült biciklire (ott az emberek 37%-a teszi ezt) és csak az emberek 1%-a említette ezt az indokot. Leginkább az egyszerűség és gyorsaság miatt használják a magyarok is a kerékpárt, ami valljuk be, ilyen benzinárak, forgalom és tömegközlekedés mellett nem is igényel sok magyarázatot. Viszont egy dolgot biztosan ad a használójának: sokkal mobilisabbak lesznek tőle, hiszen kitágul a város, és ahogy én látom közvetlenebbek és jókedvűbbek is a biciklivel közlekedők.

Nézzetek meg egy videót, melyen Áron előadást tart a témában:

Természetesen mi is bátorítanánk titeket a bicikli használatára, ellene érvek szinte nincsenek is, kivéve a lustaságot és az időjárás elleni védtelenséget. Előbbire nem is pazarolnánk a szót, utóbbira pedig minden esetben lehet megoldást találni. Szóval bicóra fel!
Aki még ezek után sem kapott kedvet hozzá, az nézzen el a Hungarian Cycle Chic oldalára, aminek megtekintése után garantált a vágyakozás egy elegáns kétkerekű után!

Sok-sok bombajó interjút találsz a Playeren, olvastad már őket?

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.