Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Minden iparágnak, sportágnak, művészeti ágnak megvannak a maga ikonjai: ott van az autóknál a Porsche 911-es, a sportnál Muhammad Ali, a festészetnél a Guernica. Nincs ez másként a cipőknél sem. Összeszedtünk öt olyan férficipőtípust, amelyekhez nem csak egy árcédula, de egy darab történelem is tartozik.

Adidas Superstar

A kosárlabda adta a világnak a Converse All-Start - amit egyébként ebből a listából szándékosan kihagytunk, mivel a történetét már bemutattuk -, és ez a sportág adta a világnak az Adidas Superstart is. Bemutatásának első éveiben, a '70-es évek elején az NBA játékosainak 75%-a ebben szórta a kosarakat, ennek köszönhetően a cipő nem csak a pályán, de a nézőtéren is népszerűvé vált. Igazán akkor terjedt el, amikor a '80-as évek egyik legjelentősebb rap csapata, a Run-D.M.C. klipjeiben és koncertjein elkezdte viselni. Az volt az első együttes, amely szerződést kapott egy sportszergyártótól, amelyiknek utólag visszatekintve így is kicsit későn esett le, mekkora hatása van a zenének a fogyasztókra. Hozzá kell tenni, hogy a német cég a névválasztásnál sem volt bátortalan, egy Superstar nevű cipő egyszerűen sikerre volt ítélve. Ehhez azért kellett az a forma is, amit elsősorban a gumiból készült csíkos orr-rész határozott meg.

Dr. Martens 1460

Ez A bakancs. Úgy, ahogy a Jeep neve egyet jelentett A terepjáróval, vagy ahogy a Google neve manapság keresővel. Ritka, hogy egy márka (vagyis egy termék) ekkora hatással van a kategóriára és annak korlátaira. Hogy megfejtsük a titkák, most repüljünk vissza az időben hatvanhét évet Klaus Märtens balesetéhez, aki a német hadseregben orvosként szolgált a II. Világháborúban. Síelés közben megsérült a bokája, majd amikor lábra tudott állni, feltűnt neki, hogy a német katonai bakancsok milyen kényelmetlenek. Hozzátette hát a magáét és egy-két módosítást végzett a lábbelin, puhább bőrt használt és kényelmesebb, dupla rétegű talpat tervezett hozzá. Egy barátja segítségével kezdte árulni a bakancsokat, amelyekre először a negyven év fölötti nők kaptak rá, mert olyan kényelmesek és tartósak voltak. Manapság ez már nagyon távolinak és furcsának tűnhet, ugyanis az 1960-ban bemutatott, azóta is Angliában gyártott (egy brit cég ugyanis megvette a licenszet) Dr. Martens bakancs 1460-as típusa a skinhead és punk mozgalmak egyik jelképévé vált. Szinte elnyűhetetlen konstrukció és a fekete fényes bőr, a saválló AirWair fantázianevű talp és a sárga varrás a védjegyei. Az említett szubkultúrák népszerűségének lecsengése nem jelentett egyet a Doc Martens hanyatlásával, a 1460-as típus még ma is nagyon népszerű és a legújabb cipőkollekció széles skálán mozog, mindenki megtalálhatja a magához illő darabot.

Vans Slip-on

A Slip-on egy életérzés jelképe lett. A '70-es, '80-as évek Kaliforniája, napsütés, görkoris-bikinis lányok, deszkával suhanó fiatalok - akinek ez ugrik be a Vans neve kapcsán, az nem jár messze az igazságtól. A cég indulásának évében, 1966-ban, úttörőként kifejezetten gördeszkázáshoz tervezett #44 kódszámú cipő egyszerűsége és strapabíró kialakítása miatt vált közkedveltté a Dél-kaliforniai BMX-esek és deszkások körében. A nemzetközi siker az 1982-es Változó világ című film után jött meg, amelyben Sean Penn viselte a Slip-ont. Egy évre rá ugyan a cég csődbe ment, de azóta talpra állt. Befektetők és tulajok jönnek-mennek, de a Vans belebújós vászoncipője - amin minden évben reszelnek egy kicsit, hogy tökéletes legyen - örök.

Puma Suede

Érdekes, hogy a Pumát az Adidas alapítójának, Adi Dasslernek a testvére, Rudolf Dassler alapította. Úgy tűnik, nem fért meg a két dudás egy csárdában, és aki kételkedne abban, hogy Rudolf Dassler mennyire volt dudás, annak itt a hasítottbőrből készülő Suede, ami a klasszikus Puma cipő. És hát megint képbe jön a kosárlabda, úgy látszik, hogy cipőkultuszt nagy százalékban ez az amerikai sport teremt, ugyanis a Suede akkor lett igazán népszerű, amikor Walt "Clyde" Frazier elkezdett benne játszani. Aztán később apróbb módosításokat végeztek rajta és a szélesebbik verzió megkapta a Clyde nevet.

Gucci loafer

Ebben az ötösben a végére hagytuk a legelegánsabbat. A Gucci belebújós cipője egy olyan darab, ami 1966 óta lényegében változatlan formában kapható, mert úgy jó, ahogy van. Az itt szereplő cipők közül az egyetlen, amit a világhírű New York-i Museum of Modern Artban is kiállítottak. Gyönyörű luxuskategóriás termék, ami előtt ugyan voltak már hasonló cipők, de az olasz tervező rakta fel a pontot az i-re azzal, hogy egy fémdíszt álmodott a lábfejt takaró részre és a formát a tökéleteshez a lehető legközelebb sikerült vinnie.

 

Ha nem elég a cipőkből, akkor erre tovább!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.