Mindenkinek vannak álmai. Általában úgy kezdődnek, hogy “ha megnyerem a lottót”, vagy “ha kivásárolnak az üzletemből"...
...és általában úgy folytatódik a mondat, hogy annak második fele valamilyen hedonista tárgy vásárlásáról, esetleg valamilyen szolgáltatás masszív igénybevételéről szól. A cél ezekben a vágyakban valahol mindenkinek ugyanaz: eljutni a kevés (vagy semennyi) munka, sok pihenés, világlátás, indokolatlan pénzszórás gondtalan univerzumába.
Vannak kivitelezhetetlennek tűnő, és vannak elérhető álmok. Kivitelezhetetlenebb fajtába tartozik például az, hogy Richard Branson vásárolt magának egy szigetet a hosszú évek alatt összekuporgatott fontokból, azóta ő a Virgin-szigetek gazdája. (Egyébként olvasd el a Virgin sztori című könyvet, ez Richard bácsi önéletrajzi bestsellere, zseniális kis olvasmány, inspiráló.)
Ennél eggyel elérhetőbb mondjuk, hogy vásároljunk egy Maserati Granturismót. Drága, de azért van pár embernek, nem úgy, mint mondjuk szigete. Szintén sokak álma egy tengeri hajóút. Nem egy ipari nyaraltató hajóstársasággal, hanem mondjuk nyolcan-tízen, akikkel igazán jól érezzük magunkat. Csak mi, a barátainkkal.
Amikor kitaláltuk, hogy szeretnénk idővel vitorlás, hajós témában is írni, valahol onnan indult ez az agyalás, hogy "fú, de jó lenne, de hát ugye szinte elérhetetlen dolgok ezek". Aztán egy kicsit utánamentünk a dolgoknak. Nem is annyira az.
Ha az ember kiejti azt a szót, hogy vitorlázás, hajózás, rögtön egy Abramovics kaliberű, enyhén unszimpatikus, de kimondhatatlanul gazdag ember képe kezd el lebegni a szemünk előtt. Meg Monaco, ékszerek, esetleg csalásból, olajból, szoftverfejlesztésből, kokainból szerzett milliárdok. Nyilván azon a szinten is lehet víziközlekedni, de korántsem elérhetetlen ez ma már kisebb bankszámlával sem.
Egy balatoni kis vitorlást (mondjuk egy Sudár típusú hajót) már napi 25–30 ezer forint közötti összegért tudunk bérelni. Ha elmegyünk négyen egy ilyen programra, az fejenként hat–nyolc ezer közötti összeget emészt fel, egy teljes napra. Ennyit azért egy jobb péntek este egy korrektebb helyen még éjfél előtt eliszunk.
Egy eggyel komolyabb, izgalmasabb vitorlás sem elérhetetlen, példának okáért a képen látható Bavaria 34 típusú hajó egy balatoni napra 50–70 ezer forintért elérhető, tízszemélyes, de mondjuk hét–nyolc személy teljes kényelemben csapathatja akár egy héten keresztül is rajta kb. már 300 ezer forintért.Osszuk csak le; az fejenként egy hétre 37 500 forint. Behajóztátok vele a Balatont, mindennap máshol csobbantál, van helyed a napon, nincs nyomor a strandon, nem öntenek le langyos fröccsel, és törlik beléd a sorban lángosos kezüket a feszült nyaralók, azokkal vagy, akiket szeretsz (és tőlük elnézed a fröccsöt a nyakadban fordulásnál).
Ugye, hogy nem egy elképzelhetetlen képlet? 37 500 forintért minőségi nyaralás a Balatonon annyira nem feltétlenül kivitelezhető egy hétre.
Aztán van feljebb is, ha már unod a Balatont, és mondjuk a sós víz jobban mozgatja a fantáziád, a balatoni hekknél pedig csak egy dolgot szeretsz jobban; az adriai tenger gyümölcseit, frissen. Megértjük, ha így vagy vele, a jó hír az, hogy ehhez sem kell pénzembernek lenned, a déli szomszédainknál találjunk ilyen programot.
Maradjunk akkor a Bavariáknál, hogy könnyebb legyen számolgatni. Egy Bavaria 37 (11,3 m) az Adrián heti 2500 –3000 euró közötti összegért lehet a miénk. Ez tehát a heti 750–900 ezer forintos befektetést jelent, nyolc fő esetén (ennyien simán elfértek) ez nagyjából százezer forint lesz per fő. Egy hét az Adrián, barátokkal, egy gyönyörű hajón.
Mi van akkor, ha neked a hajó azt jelenti, hogy legalább két hajótest? Ha neked a buli tíz főnél kezdődik, és nem baj, ha a nemek aránya a hölgyek felé billen, hogy igazán feloldódj? Ezzel a Lagoon 400 S2-vel, ami a Katamaránok családjába tartozik, heti öt–hat ezer euró ellenében tudjátok bejárni a tengert. Általában tizenkét tengeri mérföldig szólnak a vizsgák, de erről majd később…
Fejenként 150–180 ezer forint közötti összegért szintén nyaraltunk már Tunéziában ennél sokkal vékonyabb élvezeteket kapva a pénzünkért.
Maradjunk a Katamaránoknál! Utolsó állomásként nézzünk be egy olyan hajóba, ami még pont a feldolgozható összeg és az álomnyaralás határán billeg. Ez lesz a Lagoon 620-as típusú hajója. Pár kép, mielőtt kibérelnénk:
Ez a hajó időponttól függően heti 20–26 ezer euró között mozog. Igen, ez már nem annyira a "csukott szemmel, mikor indulunk, kettőt kérek" kategória, ellenben közel 19 méter hosszú, tíz fekhelyes, igazi luxus katamarán. Fejenként heti kétezer euróért valószínűleg a tiéd lehet, azaz 600 ezer magyar forint az ára ennek a luxusnak. Valahol itt válik el az álomszerű, és a megfizethetően realisztikus világ. Például egy jó éves bónusz után megjutalmazhatjuk magunkat egy ilyennel.
Amiről menet közben nem beszéltünk:
Jogosítvány: mind belvízre, mind pedig tengeri hajózásra vizsgát kell tegyünk, hogy elköthessünk ezek közül a hajók közül egyet. A tanfolyam maga nem hosszadalmas folyamat, és nem is megfizethetetlen. A belvízi jogsi ára nagyjából 110 ezer forint körüli, a tengeri vizsga díja pedig 250 és 400 euró közötti pénz, de találtunk egy iskolát, ahol most akcióban például 37 400 Ft.
Kaució: a kaució ebben a mérettartományban általában 1000–7000 euró, a hajó értékétől függően , és itt mindenképpen érdemes kaucióbiztosítást kötni, ami ennek az összegnek a tíz–tizenöt százaléka. Ez gyakorlatilag hülyebiztossá teszi a kirándulást, akkor sem kell eladnod a házat, ha nagy bajt csinálsz. Egy példán keresztül bemutatva: ha a kaució mondjuk ezer euró egy hajó esetében, akkor 150 eurós biztosítással számolhatsz.
Skipper: a beugró típusú B vizsga nem elég ahhoz, hogy mondjuk a 620-as Lagoont elvigyük, oda már magasabb képzettség kell, de az is beszerezhető vizsga, ellenben ha nincs, akkor magunkkal kell vigyünk egy skippert, aki napi száz euró plusz kaja ellenében lesz a társaságunk. A kaució nyilván emellett kell, mert a skipper arra mondjuk figyel, hogy ne vezesse zátonyra a hajót, de arra, hogy a zuhanyzóban mekkora rendetlenséget csináltok az új barátnőddel, arra nem.
Szóval igen, van egy álmunk, szeretnénk kihajózni ezzel a 620-as Lagoonnal...