Budapest legforgalmasabb közlekedési csomópontján, a Deák Ferenc téren ismét át lehet szállni a három metróvonal között, átadták ugyanis a 3-as metró felújított állomását. Mostantól a Ferenciek terén is megáll a metró, ezzel célegyenesbe ért a vonal megújulása.
Nagyon ráfért már a felújítás Budapest leghosszabb metrójára, a hetvenes években átadott M3-as vonal ugyanis a mai formáját 1990-ben nyerte el, de az eltelt évtizedek alaposan megtépázták, és már 2003-ban tökéletes helyszíne volt a Kontroll című film sejtelmes világának. 2017-ben végre elindult a 3-as metró felújítása, és most egy mérföldkőnek számító állomáspáros átadásával úgy tűnik, hogy a célegyeneshez közeledünk.
Csak hogy emlékezzünk rá, ilyen volt a Deák Ferenc téri metróállomás a megnyitásakor, a hetvenes években a Fortepan fotóin:
A hármas metrón naponta 500 ezer ember utazik, és a város legforgalmasabb metróállomásának számít a Deák téri, amely teljesen új „kortárs retró” külsőt öltött. Az állomás építész tervezői Csapó Balázs, Germán Tibor, Gurdon Balázs és Hargitai Bence, akik az átadáson elmondták, hogy a megújult állomáson sárga, kék, türkiz és fehér
színek segítik a tájékozódást, a színes, csőszerű terek pedig a csúszdaparkok világát idézik.
A melegszürke falburkolat, a szabadon lebegő, különös lámpatestek látványa és a tágas tér mindenesetre szokatlan a 3-as metró vonalán.
Az állomásnak nem minden eleme új, a peronok mellett jól ismert csempefalak felújított állapotban kerültek vissza, és illik is hozzájuk az oszlopok kismozaik-burkolata. Az M2 és M3 vonalakat összekötő folyosót, ahol naponta több tízezer ember sétál át, világoskék színnel és természetes fényt idéző világítással tették barátságosabbá.
A Ferenciek tere megállójának színvilága is harmonikus lett, a visszafogott barna és a ragyogó arany kontrasztja határozza meg. A peronnal szembeni kábeltakaróra madármotívumok kerültek, ezek
a madarak a felszínen lévő térre, a megálló nevét adó ferences rendre, Szent Ferenc legendájára utalnak.
A Ferenciek tere állomás is megőrzött valamit a múltjából, hiszen az oldalfalak fémlemez burkolata a korábbi dizájn terrakotta színjében pompázik.
A most átadott állomások felújítása 2020-ban kezdődött és mintegy 20 milliárd forintba került, a teljes vonal felújítása egyébként meghaladja a 220 milliárd forintot. A rekonstrukció egyik legnagyobb nehézségének az számított, hogy úgy kellett felújítani a metrót, hogy közben szakaszosan közlekedtek a szerelvények. De már nem sokáig tart a munka, a tervek szerint ugyanis 2023 májusában befejeződik a 3-as vonal teljes felújítása.
Mikor lesz végre kész a 3-as metró?
A Deák Ferenc tér és Ferenciek tere megállók átadásával túlzás nélkül a 3-as vonal felújításának célegyenesébe érkeztünk. A terek szerint 2023 márciusában adják át az Arany János utca és a Nyugati pályaudvar állomásokat, valamint a Dózsa György úti állomást már akadálymentes elérhetőséggel. A 3-as metró ekkor már teljes vonalon közlekedik, de a Nagyvárad tér és a Lehel tér állomásokon még nem áll meg, ezeket májusban nyitják meg az utasok előtt.
Ez is érdekelhet: