Hamarosan befejeződik a budapesti 3-as metró öt és fél évig tartó felújítása. A szerelvények hétköznapokon már a teljes vonalon, Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között járnak, de a Nagyvárad téren és a Lehel téren folyó munkálatok miatt ott még csak áthaladnak a vonatok. Az Arany János utcai és a Nyugati pályaudvari állomáson viszont már megállnak – mindkettőt teljesen újjáépítették.

A Nyugati pályaudvar

a metróvonal egyik legforgalmasabb állomása. A nevét adó pályaudvar mellett ott halad el a világ egyik legnagyobb embertömeget szállító villamosvonalpárosa, a 4-es és a 6-os, ott van egy felszíni buszvégállomás, meg persze a Westend. Az állomás különlegessége, hogy a 3-as metró vonalán általános alacsony belmagasság helyett itt kifejezetten tágas a tér.

Az eredeti építészeti dizájnt meghatározó karakteres piros, kék színeket szelídebb narancs, fehér, kék árnyalatok váltották. A burkolatok eltávolításával a lejtakna láthatóvá lett, bemutatva az állomás nehéz, összetett építéstechnológiáját.

A lamellás álmennyezet osztása vonalkódra emlékeztet – szándékos utalás a Westendre és a többi közeli bevásárlási lehetőségre. Az oszlopok egyedi formájáról és színezéséről többek között maguk a tervezők árulnak el részleteket.

Bár csak egy megálló a Nyugatitól az Arany János utca,

teljesen más a környezet, és a felújított állomás is. Elegáns, városi miliő a csodálatos Szent István Bazilika közelében, a metróhoz sem aluljáró-labirintuson, hanem a nemrég megújult és kifejezetten jól sikerült Podmaniczky térről, önálló felszíni épületből lehet lejutni.

A rekonstrukció előtt a kevésbé karakteres állomások közé tartozott, mészkő falburkolatával, narancsszínű műanyag padjaival és sárgászöld ajtólapjaival, amelyeket elegánsabb, világos és sötét kékesszürke, illetve türkiz árnyalatokra cseréltek.

A felszíni épületen keresztül beszűrődő napfény világos, barátságos környezetet teremt, és bár a peronszint itt is alacsony, a japán pagodákhoz hasonlítható szerkezettel igyekeztek tágítani.

Az M3-as metróvonalat három szakaszban – északi: Újpest-központ és Lehel tér állomások között; középső: Lehel tér és Nagyvárad tér állomások között; déli: Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest állomások között – újították-újítják fel.

2017. november 6-án kezdődött a munka az északi szakaszon, a megújult állomásokon (Újpest-központ, Újpest-városkapu, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Göncz Árpád városközpont, Dózsa György út) 2019. március 30-án indult újra az utasforgalom. A déli szakaszon (Népliget, Ecseri út, Pöttyös utca, Határ út, Kőbánya-Kispest) 2019. április 6-a és 2020. október 22-e között dolgoztak, a középső szakasz felújítása 2020. március 7-én kezdődött az Arany János utca és Ferenciek tere metróállomások lezárásával.

Videón a 3-as metró felújított alagútja

Szombaton adják át a Kálvin tér, a Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák felújított megállóit.

Idén január 23-án nyitották meg a Ferenciek tere és Deák Ferenc tér állomásokat, így a Deák tér Kőbánya-Kispest között már metró szállította az utasokat, az autóbuszos pótlás viszont még megmaradt a Deák tér és Göncz Árpád városközpont között. Március 20-ára az Arany János utcai és Nyugati pályaudvari állomások mellett a korábban átadott Dózsa György úti állomás akadálymentesítése is elkészült, az M3-as metró hétköznapokon a teljes vonalon közlekedik, a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokon viszont nem áll meg, ezek pótlóbusszal és egyéb járatokkal közelíthetők meg.

Hétvégenként csak Újpest-központ és a Göncz Árpád városközpont között jár a metró, a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között az M3-as pótlóbusszal lehet utazni. A még készülő két állomást májusban adják át, ezzel befejeződik majd az M3-as metróvonal öt és fél évig tartó, mintegy 225 milliárd forintos felújítása.

(Forrás: Metró Felújítási Projekt Igazgatóság, MTI. Fotók: Csepreghy Dániel, Mónus Márton/MTI, BKK, Fortepan/Kristek Pál)

Így nézett ki régen a Deák téri állomás, és így a felújított:

Budapest legforgalmasabb metróállomása végre már nem csúnya

Mutatjuk a két újonnan átadott állomást, amivel a célegyenesbe fordult a 3-as metró felújítása.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában