A közösségi média használata segíthet megelőzni vagy csökkenteni a depresszió tüneteit a középkorú és idős emberek körében. A tiencsini Nankaj Egyetem professzora, Csi Jen-ling által vezetett kutatócsoport tanulmánya a Translational Psychiatry című nemzetközi szaklapban jelent meg.
A tudósok a közösségi média használata és a depresszió tünetei közötti kapcsolatot keresték. A felmérésben 9121, depressziós tüneteket nem mutató, negyvenöt évesnél idősebb válaszadó vett részt, valamint 5302 olyan ember, aki 2018-ban a depresszió tüneteiről számolt be.
Azok a válaszadók, akik kezdetben nem számoltak be depressziós tünetekről, később 24 százalékkal kisebb valószínűséggel mutattak ilyen tüneteket, ha használták a közösségi médiát.
A depressziós résztvevők közül azok, akik a hét mért közösségimédia-tevékenységből – csevegés, hírolvasás, videónézés, játék, mobilfizetés, WeChat-használat és bejegyzések közzététele – legalább hármat vagy többet végeztek a kétéves időszak alatt, 1,24-szer nagyobb valószínűséggel tértek vissza a nem depressziós állapotba azokhoz képest, akik nem használtak közösségi médiát.
A tanulmányból az is kiderült, hogy akik 2018-ban és 2020-ban is folyamatosan aktívak voltak ezeken a platformokon, azok 1,36-szor nagyobb valószínűséggel tapasztaltak magukon pozitív változást.
Kína gyorsan öregedő társadalma miatt az idősek körében egyre inkább előtérbe kerül a depresszió problémája, melyre különös figyelmet kell fordítani.
A hivatalos statisztikák szerint 2023-ban 297 millió kínai lakos volt 60 éves vagy annál idősebb, ami a teljes népesség 21,1 százalékát teszi ki. A kínai nemzeti egészségügyi bizottság szerint a depresszió előfordulási aránya Kínában 2019-ben 2,1 százalék volt, a szorongásos zavaroké pedig 4,98 százalék.
De persze ennél jóval több tanulmány van, amely a közösségi média negatív hatásait hangsúlyozza ki a fiatalabb generációknál: