A metróépítéseket körülvevő kerítések kizöldítésével kísérletezik a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien.
Szürke acélkerítés helyett zöld mohakerítés veszi mostantól körül az aktuális metróépítkezést a bécsi Pilgramgassénál. A harminc méter hosszú zöldfal a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien klímavédelmi projektjeinek a része, 2022 nyarától több hasonló zöldfal is követheti a mostanit az építkezéseknél.
A kísérleti zöldfalhoz a 750 kilogramm moha Stájerországból érkezett, ahol külön erre a célra termesztették, és azokon a lemezeken nevelték elő, amelyeket aztán csak ráerősítettek a kerítésen található faalaphoz. Azért a mohára esett a választás, mert ezek a növények igénytelenek és jól bírják az időjárás és a városi klíma megpróbáltatásait: a hőséget, a hideget, a szelet és a hosszabb szárazságot is.
A mohafal előnye, hogy nemcsak szép, de hasznos is: nyáron hűti a környezetét, felfogja a port, és megköti a szén-dioxidot. Kevésbé ismert, de a mohák és zuzmók világszerte 14 milliárd tonna szén-dioxidot kötnek meg, ezzel a legjelentősebb szén-dioxid-felvevők közé tartoznak – állítja a bécsi külképviseleti iroda. A mohakerítés elé egyébként dézsás növényeket sorakoztattak díszfüvekkel, örökzöld futónövényekkel – mint a borostyán és a vadszőlő – valamint tarka őszi virágokkal és évelő dísznapraforgóval.
Néhány éve egyébként Óbudán metróépítkezés nélkül is felállítottak egy szupermenő mohafalat:
Az végül kiszáradt. Ha a bécsi nem fog, akkor 2022 nyarán további zöldfalakat telepítenek az U2xU5-ös metró építési területeit körülvevő kerítésekre.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Bécs Város Külképviseleti Irodája. Fotó: Wiener Linien/Gritsevskaja. A nyitókép illusztráció.)