Ha valaki nagyon alacsony önértékeléssel rendelkezik, könnyen rabjává válik a munkahelyi megerősítéseknek – onnan egyenes az út a munkafüggőséghez.

A munkafüggőséget nagyon kevesen tekintik valós problémának. Sőt, a többség elismeri az ebben szenvedőket, és ezzel megerősíti a viselkedésüket. A szakirodalom szerint a munkafüggőség azt a viselkedést takarja, amikor valakinek folyamatosan, kontrollálhatatlanul és túlzottan szüksége van arra, hogy dolgozhasson. A túlzottság jelen esetben arra vonatkozik, hogy ez a viselkedés kedvezőtlen hatással van az egészségére, boldogságára és társas kapcsolataira.

Ez a magatartásforma eszköz lehet a családi, baráti konfliktusok elkerülésére, a felelősség alól való kibújásra, miközben megerősítés, pozitív visszacsatolás nyerhető a kollégáktól, felettestől.

A munkafüggők sem egyformák

Munkaalkoholistának szokás nevezni azokat, akiknek nagyon erős a késztetésük a munkára, nagyon magas szinten involválódnak a feladataikba, de közben egyáltalán nem élvezik azt, amit csinálnak. Ezzel szemben a rajongó munkaalkoholisták amellett, hogy a másik csoporthoz hasonlóan erős késztetést éreznek, és magasan involválódnak, kifejezetten élvezik is a munkát. Az egészséges személy többnyire azért dolgozik, hogy később gondtalanul élvezhesse a szabadidejét, míg a munkafüggőt kétségbeesés fogja el a szabadidő gondolatára is. A kialakulás oka a rendkívül alacsony önértékelés.

A külső megerősítések megszerzéséhez mindent megtesz, hogy főnöke és munkatársai elismerését kivívja, idővel pedig ezek nélkül a megerősítések nélkül elképzelhetetlennek tartja az életét.

A munkaalkoholizmus, mint elnevezés is utal az alkoholizmushoz való hasonlatosságra. Valóban sok a közös vonás a két tünetegyüttes között, ilyen például az érdeklődés beszűkülése, a probléma tagadása, a merev gondolkodásmód vagy a fejletlen énkép. A munkafüggőség mind a személyre, mind pedig családjára nézve számos negatív következménnyel jár. A személynek egyre több egészségügyi panasza van, tartós stressz állapotban él, idegesség, ingerültség, agresszió jellemzi, gyakran a depresszió tünetei jelentkeznek.

Minél erőteljesebb a munkafüggőség, annál több családi probléma merül fel: nagyobbak a családi szerepzavarok, kevesebb a kommunikáció a felek között, emellett az egymás iránti érdeklődés és a többi családtag életébe való involváltság csökkent szintje is megjelenik. Ez később azt is okozhatja, hogy a munkafüggő személyek gyermekei depressziósabbak, szorongóbbak lesznek, mint a nem-munkafüggő szülők gyermekei.

A legnagyobb kihívás a munkafüggőséggel kapcsolatban annak társadalmi elfogadottsága. A többi szenvedélybetegséghez képest jóval pozitívabb a megítélése, sőt néha kívánatos állapotnak tűnhet. Éppen ezért is nehéz felmérni az gyakoriságát, hiszen az emberek a legritkább esetben fordulnak munkafüggőséggel szakemberhez. A társadalmi elfogadottság, sőt jutalmazás ellene hat a betegségbelátásnak, de a tapasztalatok szerint inkább a középkorú, közép- és felsőosztálybeli, értelmiségi személyek veszélyeztetettebbek a munkafüggőség szempontjából. A kezelés történhet egyéni terápiákon is, de léteznek tizenkét lépéses anonim csoportok a munkafüggőségben szenvedők számára is (Workaholics Anonymous).

Hogyan kerülheted el?

  • Delegálj! Nem, nem vagy pótolhatatlan. Bármennyire hihetetlen, nélküled is meg tudnak oldani problémákat a munkatársaid. Attól, hogy mások végeznek el egy feladatot, te nem leszel kevésbé értékes munkaerő.
  • Minél kevésbé keverd a munkát a magánélettel! Praktikus ötletnek tűnhet, hogy a feleséged vigye a cég adminisztrációs ügyeit, de onnantól kezdve nem lesz többé határ munka és magánélet között, ami a konfliktusoknak egy egészen új fajtáját vezetheti be az életedbe.
  • Ne legyenek titkos munkák! Egy okostelefon bárhol elfér, néhány emailt átfutni, és párat megválaszolni apróságnak tűnhet, de nem az, ha a vacsora mellett teszed. Ha haza is kell vinned munkát, különítsd el a családi élettől. Vonulj el külön, fejezd be, amit be kell, hogy utána teljes figyelmedet a pihenésnek szentelhesd.

Vedd észre az intő jeleket!

Hétvégén is csak a munkára tudsz gondolni? Alig várod már a hétfői munkakezdést? Azonnal megnyugszol, ahogy felvillan az irodai monitor fénye? Ha úgy tűnik, hogy a munkában sokkal jobban érzed magad, mint a munkán kívül, akkor érdemes szakemberrel konzultálnod a helyzetről.

Tovább:
Friss Player-cikkekhez
A rovat többi cikkéhez
Hogyan szállj szembe a főnökkel?

És ezt olvastad már?
Itt nézd meg Amyt, mert a Tinderen nem fogod látni