Egyáltalán hallottál már erről? Pedig minden állásinterjún letesztelnek ezek alapján a tudtodon kívül! Az Adecco és a The Economist Intelligence Unit új felmérései pedig meg is mondják, mi a top négy puha faktor.
Elsőre nagyon pornósan hangzik ez a puha és kemény fak(k)tor dolog, másodjára meg totál ketrecharcosan – de az igazság valami nagyon más. Szóval kezdjük az elején: mi is az a puha és kemény faktor?
A puha faktorok azon képességek, jártasságok halmazát jelentik, amelyek főként az érzelmesebb, azaz jobboldali agyféltekénkhez kötődnek. Akik matematikai vagy analitikai képességeikkel jeleskednek, inkább agyuk bal felét használják, míg a kreativitás és a szenvedély élharcosai rendszerint a jobb agyféltekétől kapják a parancsokat. A puha faktorokat nagyon nehéz tanítani, szemben a kemény faktorokkal, mint a technikai tudás vagy egy munka elvégzéséhez szükséges konkrét ismeretek. Tehát a puha faktorok a készségeket, kompetenciákat és jellemvonásainkat jelentik, míg a kemény faktorok a tanulható tudásra, ismeretekre vonatkoznak. Az Adecco felméréséből most kiderült, hogy mi az a négy legfontosabb puha faktor, amelyek a vezetők szerint elengedhetetlenek, és amelyeket ezek neked is tökéletesítened kell, hameg szeretnéd csípni álmaid állását. Szóval skubizz ide, mondjuk a tutit! 1. Vezetői készségek Az említett Adecco-kutatás szerint a felsővezetők 14 százaléka úgy véli, a mai munkavállalók körében nem fejlődtek ki a megfelelő vezetői készségek. Azt azért szögezzük le, hogy a vezetői készségek nem keverendők össze a menedzseri készségekkel. A menedzseri készségek a vezetés technikai alapját jelentik és olyan elemi dolgok tartoznak ide, mint a - teljesítményértékelés levezetése - tárgyalások megszervezése - menedzsment-szoftverek használata De amit a megkérdezettek igazán elvárnak a munkavállalóktól, azok a vezetés puha faktorai: nehéz döntések meghozatalának képessége, a munkavállalók inspirálása, az elvégzendő feladatok fontossági sorrendjének megállapítása. Na, mit gondolsz, te rendelkezel ezekkel? 2. Együttműködésre való képesség Nem a kisujjunkból szoptuk ezt: ugyanebből a felmérésből derült ki, hogy a felsővezetők 63 százaléka úgy gondolja: a mai munkavállalókból hiányoznak az együttműködésre és a csapatmunka végzésére való készségek. Na de hogyan állapítod meg magadról, hogy ez hiányzik-e belőled? Gyorstalpalóként tedd fel magadnak őszintén ezeket a kérdéseket: - Úgy gondolod, hogy mindig a te módszered a legjobb? - Utálod, ha mások megkérdőjelezik a módszered helyességét? - Utálsz olyan feladatokat elvégezni, amelyhez mások közreműködésére is feltétlenül szükség van? Ha bármelyik kérdésre igen volt a válasz, akkor élhetsz azzal a szomorkás gyanúperrel, hogy belőled is hiányoznak az együttműködésre való készségek. Opsz, bocsi (de ne feledd: mindig lehet fejlődni!). 3. Kritikus gondolkodás és problémamegoldó készség Mind a két idézett felmérés arra az eredményre jutott, hogy a felsővezetők szerint a dolgozókból ugyanannyira hiányzik a kritikus gondolkodás mint a problémamegoldó készség. Mit jelent ez konkrétan? Céges környezetben folyamatosan jelentkeznek olyan problémák, amelyek eltérítik a projekteket vagy azt eredményezik, hogy a feladatok összetorlódnak. Ismerős, igaz? Ennek következtében a munkáltatóknak olyan kreatív problémamegoldó személyiségekre van szükségük, akik bátran szembeszállnak a kihívásokkal és a legnagyobb gebasz esetén is pozitívan állnak a dolgokhoz, végül pedig sikert tudnak aratni. 4. Kommunikációs készségek A végére tartogattuk a puha faktorok jolly jokerét: a kommunikációs készségeket. Kommunikáció alatt nem elég annyit érteni, hogy valaki információt tud cserélni a kollégáival szemtől szemben, a vécén sutyorogva, telefonon vagy épp emailben. Erre nagyjából bárki képes, akinek van szája és ujjai. A munkáltatók magasabb szintű kommunikációs készségeket keresnek, különösen a STEM szektorokban (tudomány, technológia, mérnöki területek, matematika). Olyan munkavállalókra van szükség, akik komplex gondolatokat képesek tisztán kommunikálni a betanított munkásnak és a jól képzett szakértőnek egyaránt, a legkülönfélébb médiumokon keresztül. E tekintetben kulcsfontosságúak a meggyőzési és tárgyalási készségek. Ha azt szeretnéd, hogy a munkáltatók két kézzel kapkodjanak utánad, és gyorsan fejlődő szakemberré akarsz válni, akkor pont ezeket a magasabb szintű kommunikációs készségeket kell tökéletesítened (hacsak nem vagy már belőlük alapból vérprofi persze). Az ideális jelölt tehát igen fejlett a puha faktorok terén, amelyek kiegészítik a szektorhoz kötődő technikai készségeket. Szóval ha sikeres karriert szeretnél befutni, akkor nem elég, hogy prímán vágod a szakmád megfoghatóan tanulható részét: folyamatosan dolgoznod kell ezeknek a készségeknek a tökéletesítésén is – érdemes a fenti négy kategóriával kezdeni.A puha és kemény faktorok