A crowdsourcing/crowdfunding iparág a júzerek kreatív és anyagi erejét mozgósítja, ami egyrészt különös üzleti modell, másrészt gigantikus biznisz. Mutatunk négy sikeres példát.

Crowdsourcing és crowdfunding

Bár mindkét fogalom a közösségeket veszi célba, tényleges jelentésük lényegesen különböző. Crowdsourcing esetén a megoldani kívánt feladatot, problémát kiadod egy ismeretlen (általában online) közösségnek, akik pedig megteszik ezt neked. Nagyon jó példa erre a Wikipédia működése: az emberek maguktól, mindenféle ellenszolgáltatás nélkül bővítik a tartalmát.

Akkor beszélünk crowdfundingról, amikor meggyőzöl egy közösséget, hogy invesztáljanak a termékedbe vagy szolgáltatásodba, így gyakorlatilag ők teremtik meg a lehetőségét, hogy létrehozd azt, amiben ők támogattak téged. Bevett szokás, hogy a támogató közösség ezért valamilyen ellenszolgáltatást kap.

Kickstarter

Ha van egy jó ötleted vagy terméked, de nincs pénzed egyedül megvalósítani, a Kickstartert neked találták ki. A Kickstarter egy online platformot biztosít számodra, ahol bemutathatod az ötletedet, és megadhatod, mennyi pénz kellene a sikeres megvalósításhoz. Ha valakinek megtetszik, akkor az általad megadott összegek valamelyikével támogathatja a projektedet. Ez a támogatás szigorúan adomány, azaz semmiféle tulajdonjoga nem lesz a támogatóknak a termékedben, az összegtől függően azonban ajándékokat kapnak (és elvárnak) a támogatók.

A legsikeresebb projektek esetében ezek az ajándékok egyfajta előrendelésnek tekinthetők: ha elég támogatót gyűjtesz össze, és elkészül a terméked, akkor aki egy bizonyos pénzösszegnél többel támogatott, kap az első példányok egyikéből. Az OUYA játékkonzol hasonló módon szerzett több mint nyolc és fél millió dollárt a kitűzött egymillió helyett. De nem csak tárgy lehet a projekted célja: ugyanúgy indíthatsz kampányt filmért, zenéért és képregényért.

A Kickstarter 2009-es indulása óta több mint négymillió ember 620 millió dollárt felajánlva 40 egyezer projekt megvalósítását tette lehetővé. Ez azt jelenti, hogy az oldalra felkerült kampányok negyvennégy százaléka sikerrel végződött. A Kickstarter mindent vagy semmit alapon működik: ha a támogatások elérik a kívánt összeget, megkapod, ha nem, akkor nem kapsz semmit.  Az oldal csak platformot biztosít a projektek és a támogatók találkozásához, a kampányokban semmilyen módon nem vesz részt. Persze azért a Kickstarter sem jótékonysági szervezet: a sikeres projektekre felajánlott pénzösszeg öt százalékát megtartja.

Ha megtetszett, olvasd el cikkünket arról, hogyan lehetsz sikeres az oldalon, és hogyan kereshetsz egy rakás pénzt a Kickstarterrel.

Quirky

Teljesen más szemszögből segít az ötleted megvalósításában a Quirky: amíg a Kickstarter távolról nézte, hogyan szenvedsz azért, hogy elegendő összeget összegyűjts, addig a Quirky a saját kezébe veszi a dolgokat. No meg az ötletedet is: ha kiválasztják, elveszted minden jogodat az ötleted felett, a Quirky pedig terméket csinál belőle. Akkor miért éri ez meg neked? Mert minden egyes eladott példány után fizetséget kapsz. De nem csak ötlettel szerezhetsz pénzt az oldalon: a termékfejlesztési stádiumokba beleszólva, a terméket javítva akkor is kaphatsz pénzt, ha eredetileg nem is a te ötleted volt. Fizetés jár egy jó névért, szlogenért, dizájnért, egy hasonló termék felkutatásáért, és még sorolhatnánk.

A Quirky tehát egy piacképes terméket csinál az ötletedből, és te az eladásokból százalékos arányban részesedsz. Minden egyes eladott termék után a bevétel harminc százalékát osztják szét azok között, akik részt vettek a fejlesztésében. 2009 óta a Quirky 338 terméket adott ki, és a feltöltött ötletek közül hetente legalább hármat választanak ki megvalósításra.

Threadless

Az eddigiekkel ellentétben a Threadlesst leginkább a grafikus készségekkel megáldottaknak hozták létre. A weboldal különleges dizájnú pólókra specializálódott, de a palettájukon számos egyéb termék is szerepel. Ha készítettél egy különleges rajzot, és szeretnéd, hogy világszerte emberek ezrei hordják magukon, nincs más dolgod, mint feltölteni a rajzod az oldalra. Ezután hét napig a Threadless közössége értékelheti azt, majd az értékelések alapján minden héten kiválasztanak kb. tíz mintát, amit ki is nyomtatnak. Ha ezek között van a rajzod, nyomban kétezer dollár üti a markod, ami még tovább nőhet, ha népszerű lesz a mintád. A rendszer hátulütője, hogy a felöltött rajzok jogairól le kell mond.

Society6

A Society6 szintén különleges dizájnú pólókban utazik, működése azonban a Threadless-szel szemben leginkább egy webáruházhoz hasonlít. Számos ilyet láttunk már: a művészek feltöltik a mintáikat az oldalra, és akinek megtetszik, az rendelhet egy azzal ellátott pólót, pulcsit, egérpadot, iPhone-tokot stb. Az oldal előnye, hogy nem kell lemondanod a feltöltött minták jogairól, a Society6 csak közvetítőként szolgál a rajzaid terjesztésében, miközben persze ők is haszonra tesznek szert, de te is részesülsz a mintáid bevételéből.

A másik oldal

Ha nem vagy éppen alkotó kedvedben, akkor is hasznosak lehetnek ezek az oldalak. A Kickstarteren mecénásként támogathatod a neked tetsző kampányokat, és közben te sem jársz rosszul. A Quirkyn a termékfejlesztésbe bekapcsolódva pénzt szerezhetsz még akkor is, ha az eredeti ötlet nem tőled származik, illetve a már elkészült termékek között is találhatsz olyat, ami mellett nem tudsz csak úgy elmenni. Ha pedig csak éppen egy menő pólóra vágysz, vagy eleged van abból, hogy az iPhone-od ugyanúgy néz ki, mint az utcán szembejövő nagyié, akkor a Threadlessen és a Society6-en kutakodva biztosan találsz egy olyan mintát, amivel kitűnhetsz a tömegből.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés