„Öt perc alatt legyártjuk, amit két malac létrehoz a teljes élete alatt.”
Süthető, ugyanannyiba kerül, mint a hagyományos, de 3D-nyomtatott, tisztán növényi eredetű bacont fejlesztett két spanyol cég, a Cocuus és a Foodys. Mit fejlesztett? Már sorozatgyártásba is adták a terméket, azaz
a spanyolországi Carrefour polcain már árulják a nyomtatott vegán szalonnát.
A növényi alapú szalonna elkészítése fenntarthatóbb, mint malacokat tartani, olyannyira, hogy a cég szerint a technológiájukkal „öt perc alatt legyártjuk, amit két malac létrehoz a teljes élete alatt.”
A „Food to Data, Data to Food” nevű eljárásukkal azt a célt tűzték ki, hogy „egészséges, ízletes és fenntartható élelmiszereket fejlesszünk, állítsunk elő és forgalmazzunk a jelen és a jövő generációi számára.”
A most debütált bacont a libamáj, a tonhal, a garnélarák és a lazac növényi utánzatai követik majd.
Gonzalo Agorreta CEO szerint ezek a termékek egyértelműen felülmúlják a kategóriában eddig ismert termékeket. „Ez a technológia egyedülálló a világon, és lehetővé teszi számunkra, hogy évente ezer tonna százszázalékosan növényi szalonnát állítsunk elő – jelentette ki. – Képesek leszünk egészséges, fenntartható és tápláló növényi alapú élelmiszereket előállítani anélkül, hogy lemondanánk az emberekben mélyen gyökerező fogyasztói tapasztalatokról. Ráadásul azáltal, hogy a teljes értékláncot itthon tudjuk majd biztosítani, a hagyományos szalonnához nagyon hasonló áron juthatunk hozzá.”
A teljes kínálatuk tekintve is minden egyes alapanyagot európai beszállítóktól szereznek be, és szerintük ez a technológia lehet a kulcs „megoldani a világ proteinhiányát a jövőben”.
A 120 grammos kiszerelésbe csomagolt bacon kevesebb mint 10% növényi zsírt tartalmaz (a sertéshús zsírtartalma 30% körüli, és gyakorlatilag az egész telített), lényegében azonos áron.
Nemrég a termék bekerült a nemzetközi élelmiszeripari V-Label-díj döntőjébe, innováció kategóriában, és mint a zsűri egyik tagja elmondta, az „élelmiszeriparunknak és a növényi ökoszisztémának új sikertörténetekre van szüksége. A versenyen résztvevő márkák megmutatják a növényi alapú ágazat jelenlegi életerejét és dinamizmusát.”
Nincs más hátra: megpróbálunk szerezni egyet Spanyolországból, hogy letesztelhessük. Látványra azért nem ugyanaz, talán ízre.
(Forrás: Vegconomist, fotó: Foody's)
Ez is érdekelhet: