Ki hitte volna, hogy egy kis pénz megváltoztatja a múltat.
A Hodinkee órás magazin interjút készített az NFL történetének legsikeresebb játékosával, Tom Bradyvel. A 40 perces podcast-részben Ben Clymer alapító-ügyvezető és Stephen Pulvirent szerkesztő beszélgetett a jelenleg Tampában játszó Super Bowl-rekorder Patriots-legendával.
Újságírói szempontból nem volt egyszerű menet a Brady-interjú, mivel az irányító jelenleg az IWC Schaffhausen márkanagykövete.
Ez azért problémás helyzet, mert Bradyt szigorú szerződés köti az IWC-hez. Ez azt jelenti, hogy nyilvánosan nem beszélhet más órákról, sőt IWC-n kívül nem is nagyon viselhet mást. Egy órás magazin szempontjából ez nem túl szerencsés helyzet, mivel így lényegében egy 40 perces reklámot csinálnak a svájci márkának.
Kérdés, hogy akkor miért vállalták be az interjút? A válasz tök egyszerű: Tom Brady a világ egyik legismertebb és legsikeresebb sportolója, az ő szerepeltetése még a szigorú IWC-s szabályok ellenére is akkora dolog, hogy nagy hiba lett volna kihagyni.
Az igazság kedvéért azért érdemes megjegyezni: a Hodinkee-nél a kötött keretek és a tartalom–reklám ellentét valószínűleg nem okozott nagy fejtörést, az elmúlt években a jó cikkek mellett temérdek szponzorált tartalom jelent meg az oldalon, ami alapvetően nem lenne gond, csakhogy ez az interjú papíron nem támogatott tartalom. Hogy ez miért problémás, arra majd a végén visszatérünk.
Akárhogy is, az IWC-vel maga a Hodinkee is jó viszonyt ápol: a webshopjuk konkrétan a márka (sok más brand mellett) hivatalos viszonteladója.
De térjünk vissza a Brady-féle interjúhoz. A szerkesztők kérdésein látszott, hogy nem akarták az irányítót 40 percen keresztül az IWC-ről beszéltetni, ezért a diskurzus néha bizarr fordulatokat vett. Brady egy ponton elkezdett az idegen kultúrákról beszélni és hogy érdemes kilépni a komfortzónánkból, aztán szóba jött az internet, az Instagram és hogy ezeken a platformokon milyen gyorsan terjednek a tartalmak. A sportról viszonylag kevés szó esett, viszont sikerült rálépni egy nagyon csúszós banánhéjra azzal, hogy megemlítették Brady első Super Bowl-győzelmét.
Győzelmi óra
Brady minden sajtómegjelenés alkalmával elmondja, hogy az első, 2002-ben megnyert Super Bowl után Manhattanben vásárolt magának egy órát, hogy megünnepelje a jeles alkalmat. A jelenlegi álláspont szerint az említett óra egy IWC GST Chronograph Rattrapante volt.
Az integrált szíjas Rattrapante nem az IWC legnépszerűbb órája, de kifejezetten elegáns, letisztult és visszafogott. Azt egyébként nem tudhatjuk, hogy Bradynek jó ízlése van-e órák terén, mert a jelek szerint a legtöbbször mindig adnak rá valamit, de maradjunk annyiban, hogy az irányító többnyire kifejezetten egyszerű, sportos darabokban mutatkozik.
A Super Bowl-sztori egyébként ismerős lehet, Brady ugyanis évekkel ezelőtt már elmesélte ugyanezt a történetet, csak akkor még nem volt az IWC-vel állt szerződésben, hanem a TAG Heuerrel.
Amikor Brady 2015-ben a TAG Heuer márkanagykövete lett a New York Times-nak elmondta, hogy az első Super Bowl-győzelem után a pénze egy részéből rögtön vett egy drága órát, a választás egy TAG Heuer Carrerára esett. Hogy pontosan melyik modellről van szó, azt nem említi a cikk. Akárhogy is, a TAG-nél szépen felépítették a sztorit, még egy Brady nevét viselő órát is piacra dobtak, a kék Heuer 01-es Carrera Chronograph nem lett a gyűjtők kedvence, Brady pedig 2019-ben csatlakozott az IWC-hez.
A történet tehát nagy valószínűséggel aszerint változik, hogy Tom Brady éppen melyik márkával áll szerződésben.
Persze előfordulhat az is, hogy az irányító mindkét órát megvette és mindkét sztori egyszerre igaz, bár erre azért valljuk be nem sok esély van. Az interjú körülményeiről egyébként még annyit érdemes tudni, hogy Tom Brady-nek van érdekeltsége a világ legnagyobb és pénzügyileg legsikeresebb online órás magazinjában, a Hodinkee-ben.
(Szponzorált) tartalom
A Hodinkee cikkénél nincs feltűntetve, hogy az anyag szponzorált tartalom. Ezzel papíron semmi baj nincs, mivel az anyag megjelenéséért senki nem fizetett az oldalnak. Az már más kérdés, hogy tartalmi szempontokat szem előtt tartva mennyire etikus közölni egy olyan anyagot, amit egy márka szponzorált emberével készítenek, tudva, hogy az illető semmi másról nem beszélhet, csak és kizárólag egy gyártó termékéről.
És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy az alany lényegében annak az orgánumnak a tulajdonosa, ahol megjelent az interjú.
A tulajdonos persze erős szó, de azt lehet tudni, hogy Brady üzleti érdekletségei közé tartozik a Hodinkee. Ez egyébként szintén nincs jelölve a cikkben és a podcastban sem említik. A gond ezzel az, hogy a Hodinkee szürkezónás stratégiája sokszor befeketíti az egyébként alapos és objektív cikkeket is, mint például ezt itt.