A Weiss Manfréd Acél- és Fémművek a 20. század első felének kiemelkedő magyar nagyüzeme volt Csepelen, ma viszont már csak az egyik legizgalmasabb elhagyatott hely Magyarországon. Mutatjuk a régi erőmű épületét.

Az első világháború idején az Osztrák–Magyar Monarchia második legnagyobb hadiüzeme, alapító tulajdonosa a pesti születésű, zsidó származású Weiss Manfréd gyáros volt. 1886-tól Weiss Manfréd Acél és Fémművek néven először konzervgyár, majd a háború idejében lőszergyár volt.

Dodge típusú rajszállító és vontató gépkocsik 1950-ben (Fotó: UVATERV / Fortepan)

Az első világháború után a gyár átállt a szerszámgépek, varrógépek, tűzhelyek és kerékpárok készítésére. Az idő folyamán gyártottak repülőgépmotort, és még trakotorokat is. A leghíresebb persze a Csepel kerékpár volt – kezdetben még csak az alkatrészek (váz, abroncs, sárvédő, villaváll és középcsapágyház) készültek itt, a többi Ausztriából jött. Később viszont már 28 modellt gyártottak Csepelen.

Csepeli Kerékpár- és Varrógépgyár, kerékpárgyártó üzem 1976-ban (Fotó: Urbán Tamás / Fortepan)

Aztán a rendszer és az idő elkezdte bedarálni, 1948-ban államosították, a gyár neve WM Acél- és Fémművek Nemzeti Vállalat lett. A Rákosi-korszakban az üzem neve már nem utalt Weiss Manfrédra, 1948-1950 között a gyár vezérigazgatójának a mérnök Bíró Ferencet, Rákosi Mátyás öccsét nevezték ki. 1950 és 1956 között a neve Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek lett, majd 1956-tól Csepel Vas- és Fémművek.

A Rákosi Mátyás Vas- és Fémművek erőműve 1955-ben (Fotó: UVATERV / Fortepan)
1963-ban készült légifotó a Csepel Vas- és Fémművekről, előtérben a régi Csepeli Erőmű (Fotó: MHSZ / Fortepan)

A régi és az új erőmű

Az energiaellátás a kezdetektől kulcskérdés volt, és a Csepel Művekkel együtt fejlődött – írja a 24.hu. Az először 1949-ben, majd a hatvanas években jelentősen átalakított és fejlesztett Erőműtelep épületeit mára szinte teljesen elbontották, a megmaradt irodaépületben a mai napig végeznek közműszolgáltatást. Az épülethez egy nagy kapacitású iparivíz-tisztító üzem kapcsolódik, amely a közeli, villamosenergiát termelő Csepel II erőművet látja el. (Fotó: 24.hu)

A Csepel Művek a mai napig egy gigantikus gyárrendszer, melyben több épületet felújítottak, és munka is folyik bennük, de még mindig akad néhány épület, amely rohad. A Városi Gorillák ezúttal a régi erőműben néztek körül.

Ez is érdekelhet:

A mitikus magyar sikergyár, ahol évente több ezer autóbusz készült: az elhagyatott Ikarus

A szocialista magyar világ egyik büszkesége volt, ma inkább egy kis rezervátum, ahol minden megmaradt a régi időkből: busz, fotel, iratok és a mindent átszövő szocialista atmoszféra.

Az egykori Lipótmezőn ma már dermesztő thrillert lehetne forgatni

Titkos képek a 2007-ben bezárt Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézetből a Városi Gorillák jóvoltából.

(Fotó: Városi Gorillák)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Szaftos húsokért, bomba jó sörökért és lazán elegáns hangulatért ide kell beülnöd

Víztározó árasztotta el ennek a spanyol kisvárosnak az eredetijét

További cikkeink a témában