A fapados légitársaságok gyorsan és olcsón elröpítenek egy nyaralásra, ha viszont két csomagnál többel utaznál, egy nemzetközi busztársaság a megfelelő választás.
Árak és útidő
A Ryanair a Jet2 és a Wizzair kisiskolás-pénztárcára szabott jegyáraival nehéz versenyre kelni, főleg ha hozzá vesszük az útidő kérdését is, amiben valóban verhetetlennek bizonyul a repülő a busszal szemben. Nagyon sok európai nagyvárosba azonban nem lehet eljutni fapadossal közvetlenül Budapestről – és ha az elképesztő benzinárakat figyelembe vesszük, akkor a busz az egyedüli racionális opció. Légvonalban kihagyott városok közül szemezgettünk néhány csábító ajánlatot, nézzük!
Népszerűbb célpontok
Budapest–Prága:
Orangeways: fix 4990 forint oda és vissza is az útiköltség, minden nap két járat.
Eurolines: retúrjegy már 9900 forinttól megvásárolható.
Útidő: 7:15 perc.
Budapest–Bécs:
Orangeways: fix 6000 forint oda-vissza, minden nap két járatot indítanak.
Eurolines: akár 3900 forint retúr.
Útidő: 2:55 perc.
Budapest–Amszterdam
Eurolines: 26 700 forint retúr.
Útidő: 22:15 perc.
Budapest–Szófia
Eurolines: 22 500 forinttól.
Útidő: 12:00.
Úti célok
A nemzetközi buszok másik nagy előnye, hogy nagyon szép, gazdag történelmű és híres, de nem kifejezetten mainstream turista-városokat is célba vesznek, csakúgy, mint Hamburg, Antwerpen, Nice, Thesszaloniki, Vilnius, Augsburg vagy épp Torino. Ezekre a helyekre legalább egy átszállással lehet csak eljutni repülőn, úgyhogy a végén talán az útidő sem tér el annyira – költségekben pedig egyértelműen a busztársaságok nyernek.
Kényelem
Ryanairrel utazni mostanában már kényelmetlenebb, mint bármilyen más tömegközlekedési eszközön – de mára a repülés is tömegközlekedés. Alig emlékszem már az első repülésemkor érzett ámulatra, a gyomorgörcsre, a felszállás izgalmára – a levegőben utazás számomra a fapados légitársaságokkal veszítette el ezt a különleges mágiát. Tülekedő emberek között könyökkel utat vágni egy maradék random szabad helyig (az utóbbi pár évben csak bömbölő kisgyerekek közelében tudtam leülni), majd egész úton ficánkolni és ide-oda rakni a lábamat a bőröndöm körül, ami az ülésem alatt landolt, mert a csomagtárolókban már nem volt elég hely. A buszok ehhez képest jóval kényelmesebb és rendezettebb utasteret biztosítanak, a csomagoknak pedig mindig találnak elég helyet a raktérben.
Csomagok
A buszok mindenképpen győztesek fapados vetélytársaikkal szemben, ha a csomagszállítást nézzük. Az említett légitársaságok csak egy csomagot engednek fel ingyenesen az utastérbe, amelynek a méretét sokszor ellenőrzik – és sajnos megesik, hogy az előírt méretnél pár centivel kisebb fémrekeszeket használnak e célra, így gombolva le súlyos összegeket egy kilógó kerékért (megesett velem).
Ezzel szemben a buszoknál két nagy bőrönd is kényelmesen és ingyenesen szállítható. Több mint két nagy bőrönd esetében (a busztársaságok nem adnak meg konkrét méreteket erre vonatkozóan) az adott busz telítettségétől és a vezetőtől függ, hogy mennyiért engedi elhelyezni a csomagokat, de általában minimális extráról (pl.: két euró a Prága–Budapest vonalon) beszélünk. Ez kevesebb mint a tizede az előre kifizetett repülős poggyászfoglalásnak, ami nagyon praktikus lehet egy hosszú nyaralásnál vagy főleg, ha valaki külföldre költözik: a csomagszállítást nem lehet olcsóbban kivitelezni, mint busszal.
Flexibilitás
Repülőjegy-vásárlásánál többször is át kell gondolni, biztos jó-e az adott időpont, mert ha bármilyen részleten is szeretnénk változtatni (átíratni más nevére, elcsúsztatni egy nappal stb.) bizony mélyre kell nyúlni a pénztárcánkban. A nemzetközi buszok többségére ezzel szemben lehet “nyitott jegyet” vásárolni, ami egy adott időintervallumon belül flexibilisen használható, és nem sokkal drágább, mint a normál jegy.
Tovább:
A legfrissebb Player-cikkekhez
A rovat többi cikkéhez
A szerző e heti kedvencéhez: Lenyűgöző természet – A Föld elrejtett kincsei
(Fotók: wizzair, eurolines, orangeways)