Aki unalmasnak találja a gigantikus szállodahajókat, befizethet egy konténerszállító hajóra vagy olajtankerre is, ha igazi kalandot keres.
Élménymedencét, fedett jégpályát, diszkót és több tucat éttermet ne várjon az utazáson, viszont igazi tengerészromantikát, nyugalmat és különleges élményeket kaphat, aki arra adja a fejét, hogy egy kereskedelmi teherhajón tölti a szabadságát. Igaz ugyan, hogy egy ilyen út megszervezése kicsit több fáradságot jelent, mint besétálni egy utazási irodába és befizetni az előleget az egyik óceánjáró hajóra, de alighanem megéri.
A hagyományos utazási irodáknál nehéz dolgunk is lenne, a többség nem foglalkozik ilyen utak szervezésével vagy értékesítésével, de külföldön több ügynökség is létezik, sőt vannak olyan hajóstársaságok, amelyek közvetlenül is értékesítenek a nagyobb teherhajókon kabinokat néhány fizető utasnak, de szinte ez az egyetlen hasonlóság a luxus óceánjárókkal. A teherszállító hajók többsége legfeljebb tizenkét utasnak tud helyet biztosítani – ez a maximális létszám, amellyel egy hajó teljes állású hajóorvos nélkül közlekedhet – hat kétágyas kabinban, esetleg néhány egyágyasban. Ezek a kabinok ráadásul többnyire nagyobbak, mint a luxus óceánjárók kabinjai, nem ritkán kétszobás, nagyméretű lakosztályok.
Együtt a matrózokkal
Az útvonalakat természetesen a cégek határozzák meg, nekünk ehhez kell alkalmazkodni. A legrövidebb út egy hétig tart, de vannak olyan szakaszok is, amelyek hatvan–hetven naposak. Az utasok ne számítsanak külön szolgáltatásokra vagy megkülönböztetett figyelemre: a személyzettel közös étkezőben fogyasztják el az ételeket, de használhatják mindazokat a kényelmi szolgáltatásokat – akár az úszómedencét vagy edzőtermet is – amelyek a matrózokat megilletik. A hajók a nagy kereskedelmi útvonalakat használják, ezért viszonylag nagy a kínálat az Atlanti-, vagy a Csendes-óceánt átszelő utakból, általában ezek a legkedveltebbek.
A teherhajók utasai fedélzeti szórakoztató programokra sem számíthatnak, legjobb esetben egy vámmentes bolt az összes extra szolgáltatás, amit a hajó nyújthat. Az újabb gyártású hajók kabinjaiban tévé és DVD-lejátszó is van, néhány hajón internetezni is lehet. A luxushajókkal ellentétben nincs öltözködési előírás sem, a vacsorához a legkényelmesebb holminkban is leülhetünk, nem kell az öltönnyel bajlódni. A legtöbb kabinban és közös helyiségben engedélyezett a dohányzás is.
A teherhajós utazás sok más mellett abban is eltér a nagy óceánjáró szállodahajók kínálatától, hogy ezek a hajók általában a főbb látnivalóktól messze, a nagy kereskedelmi terminálokon kötnek ki, ahol a közelben gyakran nincs bolt, étterem, szórakozási lehetőség, bank. A hajók szigorú menetrend szerint közlekednek, és a ki- valamint a berakodás határozza meg az indulási időpontokat. Ha egy ilyen útra vállalkozunk, nem árt rugalmasnak lennünk, mert előfordulhat, hogy a hajónk hajnalban ér egy kikötőbe, és este már indul is tovább, így viszont kevés idő marad a közeli látnivalók felkeresésére.
A legtöbb teherhajó-társaság egyébként előírja a fizetős utasok minimális és maximális életkorát. Ez 13 éves kortól egészen 75–85 éves korig terjed társaságtól függően. Van olyan cég is, amely 65 éves kor fölött előírja, hogy orvosi igazolással rendelkezzen az utas.
Útvonalak és árak
A hajóstársaságok általában régiónként csoportosítják útvonalaikat, így léteznek atlanti- és csendes-óceáni, dél-amerikai, karibi, világ körüli útvonalak is. A transzatlanti útvonalak általában valamely keleti parti kikötőből, esetleg a Mexikói-öbölből indulnak. A Csendes-óceánt átszelő utak San Franciscóból vagy Los Angelesből indulnak, legalábbis ezekre könnyebb jegyet szerezni, egy társaság pedig Amszterdamból Chicagóba vagy Clevelandbe indít járatokat a nyári hónapokban.
Bár a legtöbb társaság oda-vissza útra kínálja jegyeit, lehetőség van egy útra, vagy akár csak a teljes útvonal egy szakaszára váltani jegyet. A legrövidebb szakasz általában két hétig tart. A társaságok euróban és dollárban is megadják az utazások árát: egy kétszemélyes kabin ára személyenként és éjszakánként általában kilencven–száz euróba kerül, ehhez még némi extra díj és illeték is adódik, de a teljes árhoz képest ez elhanyagolható
Az európai társaságok közül a Grimaldi az egyetlen, amely közvetlenül az utasoknak értékesíti szabad helyeit a teherhajókon. A cég olaszországi központi kikötőjéből Európába, Dél-Amerikába és nyugat-afrikai országokba közlekedtet teherhajókat. A társaságok többsége teherhajó-ügynökségeken keresztül értékesíti a helyeket, ilyen például a Cargo Pasenger Lines, a Cruisepeople és a Freighter Voyages.
Tovább:
A legfrissebb Player-cikkekhez
A rovat többi cikkéhez
A szerző e heti kedvencéhez: Lenyűgöző természet – A Föld elrejtett kincsei
(Fotók: kansasphoto, sarflondondunc, monstermunch, citt, seenlikethis)