Gyorstalpaló kezdőknek a legfontosabb szabályokról, tudnivalókról.

Tanácstalan, tétova arcok fordultak felém néhány évvel ezelőtt egy ausztriai csoportos utazás során. Furcsa módon megnyugtatott a bizonytalanság: ezek szerint nem én leszek másnap az egyetlen, aki életében először merészkedik majd egy sípályára. És ezek szerint a síeléstől valamennyire mindenki tart egy kicsit, akár sportos alkat, akár nem.

Érdemes a síelésre előre felkészülni, akkor is, ha igazán csak élesben derülnek ki a dolgok, már az is sokat számít, hogy milyen hozzáállással vágsz bele a kalandba. Gyorstalpalónkkal az elméleti és a gyakorlati készülésben is segítünk.

Készülj fel!

Először is tudatosítsd magadban, hogy nem a Duna partján sétálgatsz, tehát figyelned kell majd az oktatóra, koncentrálnod kell, mivel egy új sportág alapjait sajátítod el. Másfelől a fizikai igénybevétel is jóval komolyabb lesz a sétánál, de szerencsére a síelésre otthon, szárazedzéssel is tudsz készülni. Itt van például egy félórás videó, amit két fizioterapeuta állított össze, és kifejezetten síre és snowboardra készít fel. Ezen kívül jól jön bármi – futás, tenisz –, ami az általános állóképességedet javítja.

Ne bízz semmit a véletlenre!

Volt már cimboránk, aki inkább magának szerelte a fűtést, hogy aztán az első hidegebb héten hívjon egy rendes szerelőt. Neki sem érte meg vacakolni, de neked sem éri meg kihagyni az oktatót: tanulj rendesen, ne rögzüljenek rossz mozdulatok, és főleg ne sérülj meg tök feleslegesen. Bónuszként így hamarabb jutsz olyan szintre, ahol szép lassan elkezdheted élvezni a síelést.

Ne felejtsd otthon (magas védelmet nyújtó) naptejet. Az hagyján, hogy a felhők felett mindig süt a nap, ahogy Coelho mondja, de a hó még vissza is veri a sugarakat, szóval enélkül csúnyán leéghetsz.

Válassz felszerelést!

Kezdőként nem kell mindjárt a legdrágább cuccokat beszerezned, bölcs dolog bérelni: olcsóbb, és próbálgathatod, milyen sícipő és léc passzol a legjobban a lábadhoz. Ha valamit mégis mindenáron vennél, akkor az a sícipő legyen, ez azért egy privátabb darab, talán nem szívesen hordanád a közöset. Kérj a választáskor segítséget, mert nagyon széles a kínálat, aztán kizárólag egy sízoknit használj, azzal is próbáld fel, majd azzal használd a cipőt. A méret akkor megfelelő, ha álló helyzetben a lábujjaiddal érzed a cipő orrát, viszont ráterhelve a talp hátrébb csúszik, és már nem érzik a lábujjaid a cipő orrát.

Na és hogyan választasz sílécet? Adott, hogy kezdő vagy, ezen kívül figyelembe kell venni a magasságodat, súlyodat, esetleg a síterepet. Alapvetően a kevésbé merev, kisebb terhelésre készített léc ajánlott, de ez alól kivétel lehet, ha nagy a súlyod. Mivel a terhelés a  testsúly és a sítudás függvénye, e kettő alapján egy eladó már tud ajánlani lécet. Választhatsz az első sítúrádhoz ideálisnál eggyel merevebb lécet, ez motivál a további fejlődésre, és pár szezonnal tovább használhatod majd. A kezdőknek a rövidebb, állig érő léceket ajánlják, mert a könnyebben fordul, így segít a kanyarodás megtanulásában. És ami a terepet illeti, kezdőként ezt nem kell túlbonyolítani: a pályasí a nyerő, nyilván nem fogsz a Mont Blanc szikláin átugratni.

Kell-e bukósisak?

Ahogy a naptejet ajánlottuk, ajánljuk a síszemüveget is, ahogy nyáron is hordasz napszemüveget a Balatonnál. De itt hóesésben, ködszitálásban is vedd fel (mármint a síszemüveget), mert jobban látsz majd, és nem párásodik. Legyen bukósisakod is, és együtt próbáld fel a kettőt, hogy tutira összepasszoljanak. Tartsd észben, hogy vannak desztinációk, ahol gyerekeknek kötelező – sokféle variáció van, a legokosabb, ha utánanézel indulás előtt. Ahogy a közlekedésben, itt is igaz: nem egyedül vagy, esetenként mások hibáinak kiszolgáltatva leszel majd a pályán, azaz bármi megtörténhet akár alacsony sebességgel is.

Öltözködj megfelelően!

Kiegészítőkre kezdőként nem kell milliókat költened, ugyanakkor sajnos egy átlagos sapka, kesztyű még nem jó, helyette olyan legyen, amit direkt sportoláshoz terveztek, és tartja a meleget. Fokozottan igaz ez az aláöltözetnél is: a sima pamutpólóidat hagyd otthon a fenébe: ezek jól megtelnek izzadtsággal, aztán vacoghatsz, amíg üldögélsz a felvonón a jeges szélben! Tehát ún. technikai aláöltözőt vegyél, ami átengedi, majd hagyja elpárologni a nedvességet. Ezer féle termék van, itt is igaz, ami mindenhol: ne légy rest segítséget kérni.

Milyen egy jó sídzseki, sínadrág? Könnyű, de bent tartja a meleget, miközben biztosítja a szabad mozgást is. A profi sídzsekik tudják ezt, sőt számtalan szinten-fokozaton tudják. Van például két paraméter, amire érdemes figyelned: a vízállóság (ami nem engedi be kintről a vizet), illetve a lélegzőképesség (ami viszont engedi bentről kipárologni). Mindkettő a magasabb tartomány felé javul. Tapasztalatok szerint a beugró szint az 5000 mm-es vízállóság – ami ez alatt van, az olyan, mintha felvennél egy random téli ruhát, ahhoz viszont nem kell vásárolni.

Foglaljuk össze kicsit az öltözködés kérdését: mint télen általában, itt is fontos a réteges öltözködés, ám annyiban speciális, hogy kell a technikai aláöltözet, egy melegen tartó középső réteg és vízálló dzseki, illetve nadrág legfelülre. A megfelelő ruházat nagyon sokat hozzá tud tenni a síelés élményhez, illetve fordítva is igaz, a nem megfelelő ruházat sokat tud rontani az élményen.

Válassz okosan úti célt!

Az út maga a cél – hát ez az esetünkben nem jön be. (Tud egyáltalán ez a Coelho síelni?) Kezdőként nem érdemes rögtön egy távoli, vad terepre menni, helyette tájékozódj, hogy van-e a kezdőknek kijelölt pálya az adott helyszínen, és van-e felvonó. Simán jó akár egy hazai pálya vagy valamelyik közeli ausztriai, szlovákiai, szlovéniai terep. Keresgélhetsz a neten, de kérdezhetsz is olyan ismerőst, akiben megbízol, és már túl van ezen a szakaszon. Kezdőként érdemes lehet egy kevésbé sűrű – így egyben olcsóbb – időpontban, januárban esetleg decemberben menni.

Ihatsz-e síeléskor?

Persze, ásványvizet. Jobb a békesség, ráérsz utána a hüttében!

Felszerelés és tippek a tökéletes kezdéshez

A biztonságos és örömteli téli sportok alfája és omegája, hogy rendben legyen a sífelszerelés. Síbakancs, léc, sisak, szemüveg – ezek az alapok. Nemcsak méretben kell tökéletesen illeszkednie, meg kell felelnie a tudásszintnek, és a várható igénybevételnek.

A sí- és téli sportok szakértőjénél, az INTERSPORT-nál jó kezekbe kerülsz, ha betérsz valamelyik áruházba, és igénybe veszed a magas színvonalú szaktanácsadást. A budaörsi flagship store áruházban a régió legnagyobb és legkompetensebb télisport-kínálatát találod kezdőknek és profiknak egyaránt.

Expert-tippek a téli sportokhoz ITT.

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt az Intersport.

(Fotók: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Síelés vagy bulizás? Síelés ÉS bulizás!

Tudjuk, mit kellene csinálnod jövő januárban.

Teljesen nem normális, ahogy ez a serpa fekvőtámaszozik 8611 méteres magasságban

Tök jogosan botránkozik meg minden átlagos ember, hiszen szervezetünk véroxigénszintje ilyen körülmények között maximum pislogást tudna kicsikarni a testünkből.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Harmincegy éve nő vezeti Budapest legnépszerűbb, sokat látott sztriptízbárját – A nagy Marilyn-sztori a Playeren

Hét miami hotel, ami mintha egy álomból jött volna

Ötezer forintért sétálhatsz át a Nemzeti Összetartozás Hídján

További cikkeink a témában