Meglepő, olcsó hajózási forma, néhány elkerülendő buktatóval.
Elsőre meghökkentően hangzik, de lehet konténerhajón is utazni, és bizonyos esetekben nyilvánvaló előnyei vannak:
- ha spórolni akarsz,
- ha utálod a tömeget,
- ha folyton a karbonlábnyomodon aggódsz,
- ha teljesen egyedi élményre vágysz.
Nem is csoda, hogy egyre többen felfedezik ezt az utazási formát, ha viszont téged is érdekel, akkor néhány dologgal számolnod kell.
Kevés a férőhely
Bár a teherhajók maximum tizenkét utast tudnak szállítani, a gyakorlatban ez jellemzően négy-hat utast jelent. Magányos hősöktől kisebb családokig sok mindenkivel össze lehet futni így, ami közös, az a tenger iránti szenvedély, a wanderlust, az ismeretlen kaland iránti vonzalom.
Korai indulás
Ebben a műfajban előfordulhatnak késések, de korai indulás is. Csúszás sok minden miatt lehetséges, általában az időjárás szól közbe, vagy valamilyen technikai probléma. Ugyanakkor előfordul a tervezett időponthoz képest korábbi indulás, például a komplex menetrend tökéletes tartása érdekében. Ajánlott tehát sokkal korábban jelen lenni és/vagy tartani a kapcsolatot a kikötővel vagy a hajó személyzetével.
Foglalj előre!
Mivel egy ilyen hajón alig akadnak helyek, akár fél évre előre is érdemes jegyet váltani. Egy-két hónappal a tervezett utazás előtt már nagy szerencse kell, hogy legyen helyed.
Számít az életkor
Részletkérdésekben is tájékozódni kell az utazási irodáknál, például a német hajókon az alsó korhatár 14, a felső 80 év, a francia hajókon ugyanez 16 és 77. Változhatnak a feltételek műfajonként is, mondjuk egy postahajónál, és van, ahol kötelezően van a fedélzeten orvos.
Lassú az utazás
A teherhajó a szállítás legolcsóbb formája, a költségek leszorítása érdekében pedig a hajózási társaságok amikor csak tehetik, alacsonyan tartják az üzemanyag-fogyasztást. Ettől eltekintve a tapasztalatok szerint a lassú utazás különleges élmény, merőben eltér a megszokott utazási formáktól.
Bárhová eljutsz
Szinte a világ bármely része elérhető teherhajóval, köszönhetően a hajózási szektor óriási méreteinek. A nagy kikötőkbe naponta számos hajó érkezik, a társaságok pedig rugalmas megoldásokat is lehetővé tesznek: foglalhatsz csak az út egy szakaszára, egy irányba, oda-vissza. Neked viszont a saját menetrendeden belül rugalmasnak kell lenned (lásd fent).
Teherszállításra szakosodott ügynökségek
Normál utazási irodák nem foglalkoznak ezzel a műfajjal, teherhajózásra szakosodott ügynökségnél vagy közvetlenül a hajó ügynökségénél/menedzsmentjénél lehet jegyet foglalni. Ezenkívül az útvonalat is meg kell tervezned, mert értelemszerűen nem hirdet senki hasonló körutazásokat.
Ne aggódj az étel miatt
A napi háromszori étkezést biztosítják a hajón, ráadásul az étel-ital szinte mindig benne van a fuvardíjban. Másfelől akár meg is tilthatják, hogy ételt-italt vigyél a hajóra, így a különféle (laktóz, glutén) érzékenyek sajnos hátrányban vannak. Jó hír viszont, hogy mivel a lassú úton tipikus időtöltésnek számít az étkezés, néhány hajón kiváló konyhát visznek.
Nincs internet
A nyílt tengeren is biztosítanak hozzáférést a telefonhoz, e-mailhez, de internet nincs. Mivel a kapitány irodáján keresztüli műholdas kapcsolatról van szó, az árak súlyosak, akár öt dollár/perc is lehet. Másfelől rövid e-mailt, csatolmány nélkül teljesen ingyen küldhetsz, tipikusan tehát a számodra legfontosabb embereknek megüzenheted, hogy jól vagy, és milyen címen tudnak elérni.
Látogatás a parton
Elvileg a kapitány, a hajó tisztjei vagy kikötői ügynökök tájékoztathatnak parti kirándulásokról, a gyakorlatban nem tanácsos ezzel zargatni őket. Ha mindenképpen sétálnál valahol, ahol kiköt a hajó, akkor a legjobb előre megtervezni, és folyamatosan képben lenni, mert a teherhajók egyetlen utasra sem várnak, ha mégis indulás van.
(Forrás: The Travel, fotók: Unsplash)
Ez is érdekelhet: