Kamionok az árokban, bepánikolt anyukák, ideges apukák, elkéső gyerekek: reggeli rémület és rettegés a hóban.

Na, hát megvolt végre: leesett a 2020/21-es szezon első komolyabb hava. Hétköznap. Kalandra fel: üljünk be a kocsiba és vágjunk neki a napi rutinnak!

Imádom a havat, imádok vezetni, különösen imádok hóban vezetni. Szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy tudok is. Húszéves autós újságírói rutin van mögöttem. Sarkköri gumibemutatók élményei, RWD, FWD és 4WD hajtások havas összehasonlító tesztjei, számtalan vezetéstechnikai tréning, befagyott tavon autózás hivatásos havas menők instrukciói alapján: így persze könnyű. Nem is hibáztatok senkit, aki nem mindig tudja, hogy pontosan mit is kellene csinálni, amikor leesik ez a hideg, fehér izé.

Neki valahogy még az út túloldalára is sikerült átkeveredni felfelé kapaszkodás közben

A profikat viszont hibáztatom. Nem igaz, hogy minden egyes télen ugyanabból az okból kifolyólag torpan meg két-három napra az első hó után a forgalom: az útról lecsúszó kamionok miatt. A házunk és a lányom iskolája között már behunyt szemmel vezetve is tudnám, hol kell megállni, mert egy félig az árokba esett kamion blokkolja legalább az egyik sávot. (De azért inkább ilyenkor sem vezetek behunyt szemmel.) Az üres kamionok felfelé akadnak el a dombokon, mert a terheletlen hajtott tengelyen elforognak a kerekek, a kocsi pedig elkezd lefelé csúszni az út domborulatáról. A telik pedig lefelé, ahogy a fékezés miatt indul meg oldalra a szerelvény.

Lecsúszott. Majd tavasszal kijön
Szerencséje volt: jött érte egy traki
Hogy került oda?

És mutatom, mi volt még a kamionok mellett a ma reggeli iskolába menés mindössze 25 kilométeres, máskor húszperces, ma csaknem egy órán át tartó útján, Fejér megye északnyugati részének csodaszép, behavazott tájain:

Nem adta ki, de szerencsére nem jött szembe senki
Egy gyönyörű, majdnem szűzhavas kerülőút, ahol sikerült kicselezni egy bedugult körforgalmat (ilyenkor jól jön a helyismeret)
Egy ilyen úton rendes téli gumival valahol 60 és 80 között van a reális, biztonságos tempó. Aki viszont nyárival vág neki vagy csak simán retteg, borzasztóan le tudja lassítani a felkészültebbeket

Végezetül pedig itt egy kép egy félős, lassú, láthatóan nagyon tapasztalatlan, de rettenetesen jófej autósról:

Hiába a 4x4, az M+S gumi, a Ford Ranger sofőrje láthatóan, érezhetően nem érezte magát biztonságban. Nem is nagyon ment 30-40-nél gyorsabban, de annyira jó fej volt, hogy gyakran lehúzódott és elengedte a többieket. Köszi, rangeres mazsola!

Szóval lécci-lécci, félősök, hószűzek, nyári gumisok, felkészületlen kamionosok: ha leesik az első hó, legalább a csúcsidőben próbáljatok meg nyugton maradni egy kicsit. Majd pedig, ha elvonult a forgalom nagyja, menjetek ki a hóba, lassan, óvatosan, és próbáljátok le a határokat, csúszkáljatok kicsit, fékezzetek jó nagyokat, nézzétek meg valami biztonságos helyen, milyen eredménye van a járművetek és a hó kölcsönhatásának. Izgalmas kísérletek ezek, a tapasztalatok sokat segítenek a valódi felkészülésben - és még az is lehet, hogy ti is beleszerettek a téli vezetésbe!

A polgári szintű havas autózás csúcsa:

Hogyan vezess biztonságosan téli időszakban?

A téli vezetés rendkívül nehéz lehet, főleg a nem takarított mellékutakon vagy éjszaka. Sőt, a téli szezonban a zord éghajlati viszonyok próbára tehetik a vezetési képességeidet, még akkor is, ha rutinos sofőr vagy. Ezenkívül a ködös napok rossz látási viszonyokat eredményeznek, ezért fokozottan ébernek és körültekintőnek kell lenned, miközben a nehéz téli körülmények között közlekedsz autópályán vagy autóúton.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Koreában van egy elhagyatott síparadicsom, amit az olimpia sem tudott megmenteni

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés