Csupán öt külföldi előadó fért fel a magyarok húszas Spotify-toplistájára, míg a YouTube-on egyetlen külföldi sztár sem került be az ország legkedveltebb énekesei közé. Egyebek mellett ez is kiderül a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) zenehallgatási szokásainkat elemző friss kutatásából, amely a YouTube és a Spotify 2024-es slágerlistáit vizsgálta. A tanulmányból az is kitűnik, hogy az online térben népszerű előadók dalai egyre többször tűnnek fel a hazai rádiók kínálatában.
Tavaly is saját előadóit hallgatta legszívesebben a magyar internetes közönség: Azahriah és Desh kirobbanthatatlan maradt a 2024-es zenei toplisták éléről, a magyarországi művészek így például itthon a Spotify világranglistáját vezető amerikai előadókat, Billie Eilisht és Sabrina Carpentert is maguk mögé tudták utasítani.
A zenei platform felhasználói világszerte az utóbbi énekesnő slágereit streamingelték a legtöbb, csaknem hatmilliárd alkalommal. Ugyanitt a legnépszerűbb világsláger Billie Eilish Birds of a Feather című dala volt, csaknem 1,8 milliárd lejátszással – bár Sabrina Carpenter Espresso című slágere ettől csupán 650 ezer streamingeléssel maradt le. A YouTube világranglistáján eközben globális szinten Rosé és Bruno Mars APT. című dala volt a legnépszerűbb, közel 1,4 milliárd lejátszással.
A magyarok körében viszont már nem annyira népszerűek a külföldi előadók, mint korábban.
A leghallgatottabb ezúttal is Azahriah volt: szóló számaival és több mint 50 millió lejátszással ő lett a Spotify magyarországi közönségének favoritja, de emellett három formációval is bekerült a top 20-ba.
A listavezető énekes Deshsel és Young Flyjal közösen előadott Pannonia című dala 2024-ben mind a Spotifyon, mind a YouTube-on az ország leghallgatottabb slágere volt – a szerzeményt a hazai felhasználók a két platformon összesen több mint 35 millió alkalommal játszották le. A YouTube-on eközben Desh szólóban összesen 305 millió, Azahriah pedig 277 millió megtekintést ért el.
A külföldi előadók közül a Spotify magyarországi közönségkedvence Billie Eilish volt: az amerikai énekesnő dalait a hazai felhasználók több mint 11 és fél milliószor játszották le, míg a YouTube itthoni közönsége a nem magyar előadók közül Eminem dalait hallgatta meg a legtöbbször, mintegy 38 és fél millió alkalommal. Az ország kedvenc külföldi slágere Spotifyon Artemas I like the way you kiss me című dala volt több mint hétmillió lejátszással, míg a YouTube-on csaknem 16 és fél millió megtekintéssel a Disturbed együttes The Sound of Silence című szerzeménye lett a listavezető külföldi sláger.
Az NMHH tanulmánya rámutat, hogy az online térben népszerű előadók egyre többször jelennek meg a rádiók kínálatában is, de egyes művészek továbbra is jóval kevesebbszer szerepelnek a rádiók repertoárjában, mint amennyiszer azt az online platformok felhasználói elvárnák. A rádiós top 20-ba például az internetes platformok népszerű előadói közül csak a Follow The Flow együttes került be, míg az online összesen 61 milliószor streamelt Azahriah csupán 16 ezer alkalommal volt hallható a 144 adón a teljes év során, ezzel a rádiós toplista 24. helyét elfoglalva.
Az elemzés emlékeztet, hogy a rádiók megpróbálják ugyan követni a zenei ízlések változását, és törekszenek a népszerű slágerek műsorra tűzésére, az obszcén dalszövegek vagy a saját célközönségük eltérő ízlése miatt azonban gyakran előfordulhat, hogy egyes zenéket nem tesznek közzé, bármennyire is kedveltek azok egyébként online.
A részletes toplistákat az NMHH oldalán találod.
(Forrás: NMHH. A nyitóképen Azahriah látható, fotó: Getty Images)
Ez is érdekelhet: