Mivel Bill Burr az egyik kedvenc humoristám, nagyjából két másodperccel azután nyomtam a lejátszás gombra, hogy legújabb, Live at Red Rocks című előadása felkerült a Netflixre. Most sem tett lakatot a szájára, a nézőtéren pedig elszabadultak az indulatok.

Ha Dave Chappelle-t az LMBTQ-közösségek akarják holtan látni, egy nagyobb összegben mernék fogadni, hogy a radikális feministák pedig Burr fényképét teszik fel a dartstáblára. A Netflixen elérhető fellépéseinek mindegyikében felmerül a feminizmus témája ilyen vagy olyan vonatkozásban, és a komikus kivétel nélkül a rá jellemző nyersességgel adja elő a véleményét – értsd, kegyetlenül odacsap, ahol aránytalanságot vagy képmutatást lát.

Mi a helyzet az aranyásó kurvákkal?

Ezt a kérdést a Walk Your Way Out című előadásának utolsó harmadában teszi fel, amikor arról kezd beszélni, hogy szerinte kifejezett tragédia, amikor egy nagy embernek a válás során a kedves exneje viszi a fele vagyonát. Kobe Bryant válását is megemlíti, melynek során a sztár felesége úgy vett ki súlyos tízmilliókat a közösből, hogy Burr szerint egyszer sem szaladt be a pályára zsákolni.

Legalább ennyire volt meredek az a kirohanása, amikor azt kifogásolta, hogy Michelle Obama a könyvével turnézza körbe Amerikát, miközben szerinte az illető nyolc évig munkanélküli volt.

Első fejezet: Hogyan állapítsd meg, hogy egy fasznak elnöki íze van-e?

Igen, ezt is ő mondta, meg azt is, hogy meg kell nézni egy képet Barack és Michelle Obamáról az elnökség előtt és után, és az ember azonnal meg tudja állapítani, ki dolgozott ez alatt a nyolc év alatt, hiszen az előbbi láthatóan megöregedett, míg az utóbbi teljesen kisimultan jött ki a sztoriból. Ha ezekből a példákból nem lenne egyértelmű, leírjuk:

Bill Burr az egyik legbátrabb kortárs amerikai humorista, aki soha nem válogatja meg a szavait, még akkor sem, ha vékony jégen jár.

Live at Red Rocks című fellépésével hosszú kihagyás után tért vissza a Netflixre. Akik az eltelt időben is hallgatták podcastjét vagy egyéb médiamegjelenéseit, számíthattak rá, hogy Burr a világjárvány miatti kényszerpihenője alatt sem lett visszafogottabb, de az a düh, amit a közönségére önt ebben a számban, még engem is meglepett, amivel egyáltalán nem azt akarom mondani, hogy nem szórakoztam jól. Épp ellenkezőleg.

Tényleg transzfób és homofób lenne Dave Chappelle legújabb netflixes stand-upja?

Vagy a károgóknak simán csak nincs humorérzékük és/vagy képtelenek értelmezni, amit a komikus mond?

Azt meg kell jegyezni, hogy a fellépés során feldolgozott témákban egy szemernyi újdonságot sem lehetett felfedezni a művész korábbi mutatványaihoz képest. Burr ezúttal is a cancel és a woke kultúrát meg a feministákat ekézi, és dühkezelési problémáinak is szentel egy hosszú fejezetet, vagyis mondhatjuk, hogy megint ugyanaz a lemez, de mivel a média is ezeket a témákat tartja felszínen, azt már nem mondhatnánk, hogy emberünk ezekkel nem aktuális. A cancel kultúrának azzal vág oda, hogy szerinte eljött a mozgalom életében egy nevetséges fordulat, amikor már annyira elfogytak az eltörölhető emberek, hogy elkezdtek már régen elhunyt férfiakba beleállni. Így járt szerinte John Wayne, akinek még a hatvanas években egy Playboy-interjúban tett rasszista színezetű kijelentéseit kapta fel az internet, majd innen gyorsan átköt a Sir Sean Connery néhány kijelentése miatti feminista felháborodás kivesézésére.

Connery ugyanis egy 1965-ös Playboy-interjúban azt mondta, hogy szerinte bizonyos körülmények között jogos lehet, ha egy férfi megpofoz egy nőt. Burr elmondja, ha ez elég ahhoz, hogy leromboljuk a legjobb James Bond kultuszát, akkor már ne legyünk szexisták, és ugyanezt csináljuk meg azokkal a nőkkel is, akik az életük során olyat tettek, ami a mai sztenderdek szerint már nem elfogadható. Azonnal példát is hoz: a nagy feminista ikon, Coco Chanel náci szimpatizáns volt.

Igen. Erről szól a Wikipédia-oldalának a fele. Ott van leírva, arra várva, hogy valaki végre felfedezze magának. (...) Amint bevonultak a nácik az országába, Coco elment a hotelbe, ahová a náci vezetőség bevette magát, és kapcsolatot kezdett az egyikükkel. Igen, Coco Chanel náci faszt szopott. Na most – csak hogy felfrissítsem az emlékezetemet –, mit is csinált Sean Connery?

Ha neked már ez a gondolatmenet is meredek, talán jobban teszed, ha ennél a résznél kikapcsolod a tévét, Burr ugyanis még innen is képes emelni a tétet. Elmondja, hogy szerinte Coco Chanel nem volt rossz ember, épp csak az akkori világ körülményeinek megfelelően viselkedett. Hiszen mit is tehetett volna? – teszi fel a kérdést. Bevonulnak ezek a nácik a városába, a Porsche-motoros autóikban, a fess Hugo Boss-egyenruhájukban – újabb odaszúrások két másik világmárkának –, Chanel pedig nőből volt, és egy nő számára mindig nyitva áll a lehetőség, hogy kikúrja magát a szorult helyzetekből.

Nem hiszem, hogy ettől rossz ember lenne. Tutira ott van most ő is a mennyországban, Sean Conneryvel együtt, aki néha ad neki egy pofont, ha elragadtatná magát. Miután egy náci a melledre szart, az ilyesmi már meg sem kottyan az embernek. Jézus is ott van, de ő sem szólhat semmit, elvégre ő meg összeállt egy kurvával.

Nem csoda, ha a közönség egy idő után nem tudja türtőztetni magát. Azt a reflektor fényébe bekéredzkedő árnyékok is jelzik, hogy a szokásosnál is nagyobb a mozgás a show alatt, a bekiabálások pedig idővel már annyira gyakoriak, hogy Burrnek ki kell szólnia, csendre intve közönségét. Félreértés ne essék, a legtöbb reakció inkább bátorítja, mintsem ekézi az előadót, aki a műsor utolsó tíz percéig egyre csak feljebb csavarja a hőfokot. Odáig megy, hogy kijelenti, a feminizmus bukásra van ítélve, hiszen a nők képtelenek az együttműködésre. Példaként felhozza a női csapatsportokat, amit senki nem néz, még a feministák sem, mégis van pofájuk megkérdezni, miért kap kevesebb pénzt egy női sportoló a férfitársainál.

Szívből sajnáltam azokat a férfiakat, akiknek, amikor elhangzott ez a kérdés, úgy kellett tenniük, mintha fogalmuk sem lenne, mi a válasz. (...) Én közben otthon ültem, szó szerint üvöltve a tévével. Hogy miért kapsz kevesebbet? Mert senki le se szarja a sportodat!

Burr szerint nem őt kell utálni, amikor ilyeneket mond, hiszen a pénz diktál. Elmondja, hogy amíg a nők ahelyett, hogy a feminizmus ügye melletti kiállás jegyében legalább a megjelenésükkel támogatnák a női focit vagy a női kosárlabdát, inkább azt nézik, ahogy a nők egymást teszik tönkre a különböző valóságshow-kban, ne a férfiakat kérjék számon, miért is nem haladnak a dolgok arra, amerre ők szeretnék.

A Live at Red Rocks Bill Burr kíméletlen visszatérése a Netflixre. A humorista rajongói elégedetten konstatálhatják, hogy kedvencük ötvenhárom évesen is ugyanolyan elánnal üvölti tele a színpadot kegyetlen, de tűpontos meglátásaival, ahogy azt a negyvenes éveiben tette. Az biztos, hogy ehhez a fellépéshez kell gyomor, de aki ismeri és szereti a művészt, ennek biztosan nincs híján.

Az egyet nem értés joga természetesen mindenki számára adott, de a művészi önkifejezés és a humor szabadsága olyasmi, aminek szerintünk véleményektől és világnézetektől függetlenül minden körülmények között érvényesülnie kell:

Nehogy már ne lehessen röhögni a transzszexuálisokon!

Kezd rohadt fárasztó lenni, hogy folyton meg akarják nekem mondani, mit találhatok viccesnek és mit nem.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Befutott az új Wallace és Gromit-film teljes előzetese

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés