A sztori ott kezdődik, hogy a Disney rájött, a klasszikus mesék élőszereplős feldolgozásaiban nem kis pénz van, ami természetesen egyet jelent azzal, hogy a stúdió addig tolja ezt a szekeret, amíg az utolsó dollárt ki nem préseli belőle.

Ezt a vonalat erősítette többek között a 2017-es A szépség és a szörnyeteg, a 2019-es Aladdin és a 2020-as Mulan, a csőben pedig olyan alkotások figyelnek, mint A kis hableány vagy a Hófehérke és a hét törpe filmfeldolgozásai, melyekkel el is jutottunk a másik lényeges körülményhez.

A Disney ugyanis annyira progresszíven tolja a politikai korrektséget, hogy az élőszereplős verziókban egyáltalán nem veszik szigorúan a mesék szereplőinek eredeti megjelenését és rasszát. Ha nem fehérbőrű szereplőről van szó, akkor persze ez is fontos, vagyis Aladdin esetében elengedhetetlen volt egy közel-keleti színész, de a vörös hajú Arielle szerepére már simán berakták a fekete bőrű Halle Bailey-t, Hófehérkét pedig a kolumbiai származású Rachel Ziegler fogja játszani, akit legutóbb Steven Spielberg West Side Story-feldolgozásában láthattunk.

A Disney tehát nagyon komolyan veszi a diverzitást és a haladó szellemiséget, de még mindig nem annyira, mint az Amazon, melynek Hamupipőke-feldolgozásában egy meleg fekete férfi alakította a jóságos tündért, a címszereplő pedig azért küldte el a fenébe a szép herceget, mert románc helyett inkább a saját karrierjére akart koncentrálni.

Szóval lehet ezt még nagyobb lendülettel csinálni, épp csak ki kell forgatni az alapanyagot a négy sarkából, ami nem minden mese esetében ennyire egyszerű. A Disney például most a Hófehérke újra elővételével rendesen belenyúlt a méhkasba. A főhős eleve fehérebb a fehérnél, ami már a nevéből is nyilvánvaló, a nagyon fehérség pedig manapság már nemigen trendi. Ezt persze a színészválasztással orvosolni lehet, még akkor is, ha ezzel a név teljesen értelmét veszti, de ebben az esetben a sztoriba is komolyan bele kell majd nyúlnia a stúdiónak. Hófehérkét ugyanis a fináléban a herceg szerelmes csókja kelti életre, amit egy magatehetetlen nőn hajt végre anélkül, hogy kikérte volna a beleegyezését. Emiatt egyébként a huszonegyedik században már sok kritika érte az eredeti mesét is, amit mi inkább most nem minősítenénk.

Nem féltjük a Disney kreatívjait, biztosan tudnak majd írni egy olyan forgatókönyvet, ami nem bosszantja fel sem a radikális feministákat, sem a #MeToo-hívőket, de van egy másik dolog, amivel kapcsolatban már mi is csak a fejünket vakarjuk, és amire most Peter Dinklage világított rá egy interjúban, és ebből az infóból már valószínűleg ki is találtad, mivel volt baja a Trónok harca közkedvelt színészének.

Dinklage Cyrano című filmje angliai premierjén

Azt természetesen üdvözölte, hogy egy latin színésznő kapta meg Hófehérke szerepét, de szerinte még ezzel együtt sem kellene bolygatni ezt az egész sztorit.

Egyfelől előremutató vagy, másfelől viszont ez egy kibaszott hátraarc, hiszen ez a történet hét törpéről szól, akik egymással élnek egy üregben. Mégis mi a faszt csináltok, ember?

Dinklage nem kímélte a Disney-t. Szerinte ugyanis, ha annyira progresszív a stúdió a polkorrektség terén, hogy egy fehér karakter szerepére képesek leszerződtetni egy kolumbiai színésznőt, akkor mégis hogyan hagyhatják figyelmen kívül a történet problematikus vonatkozásait, konkrétan, hogy a mese megbélyegzi a törpéket.

Hát nem tettem már eleget azért, hogy kikerüljünk a skatulyából? Lehet, hogy hangosabbnak kellene lennem.

Dinklage azt is elmondta, hogy szerinte nem kell eltemetni Hófehérke meséjét, de ha már előveszik, akkor a problémás részekre kellene koncentrálni. A Disney mondjuk egy problémát sikeresen megoldott: a címszereplő fehérségét. Lehet, hogy mire a törpökhez értek, elfogyott a stúdió legendás érzékenysége.

Ez is érdekelhet:

(Forrás: IndieWire; képek: Getty Images)

És ezt olvastad már?
A várva-várt Harry Potter-videojáték legújabb kedvcsinálója húszperces és gyakorlatilag nem történik benne semmi
Budapest legközpontibb terasza úgy újult meg, hogy azonnal a törzshelyed lesz!