A magyar származású, Oscar-, Golden Globe- és BAFTA-díjas színész ma ünnepelné a 97. születésnapját.

Paul Newman 1925. január 26-án született Ohio államban, az Erie-tó partjától húsz perc autóútra fekvő Shaker Heightsben. Gyerekkorát tisztességes családi körülmények között, egy clevelandi zsidó kereskedő második fiaként töltötte. Édesanyja a magyar származású Feczkó Terézia volt, de édesapjának, Arthur S. Newmannek is voltak magyar felmenői.

A világsztár magyar identitásához kétség sem férhet, több, az életét feldolgozó önéletrajzi műben is megemlítik azt a születési anyakönyvi kivonatot, amelyben Paul még „Pálként” szerepel.

Magyar gyökerek ide vagy oda, Paul Newman személye az amerikaiaknak összehasonlíthatatlanul többet jelent, mint nekünk. Egész egyszerűen azért, mert az ő életükre sokkal nagyobb hatással volt, mint a miénkre. Newman nekünk csak egy híres magyar származású világsztár, nekik korszakváltó színészlegenda.

Paul Newman 1962-ben BAFTA-díjat nyert A svindler-rel (legjobb külföldi színész), 1969-ben Golden Globe-ot a Rachel, Rachel-lel (legjobb rendező), 1987-ben pedig hazavitte A pénz színe című filmben nyújtott alakításával a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat.

szakmailag többször is csúcsra ért, de nem úgy, mint mások. Ő az a típusú színész, akit nem csak a filmvásznon nyújtott teljesítménye miatt szerettek az emberek.

Paul Newman a saját, egyébként korszakváltó színészi generációjától is sok mindenben különbözött, de erre majd kicsit később visszatérünk, előbb beszéljünk arról, mit jelentett az ötvenes évek előtt Amerikában férfinak lenni!

Romantika, háború, munka

A huszadik század első felében az ideális férfikép kialakulásában meghatározó szerepet játszottak a korszak nagy színészei. Ma már nehéz ezt elképzelni, de egy-egy filmsztár akkoriban sokkal nagyobb befolyással bírt a társadalomra, mint manapság. A mozi mint médium egyeduralkodó volt, a vásznon látott karakterek nagyban meghatározták azokat a viselkedésformákat, amiket az emberek a való életben tanúsítottak.

A színészek apák, fiúk, vezetők, katonák, cowboyok voltak, akikre egy egész nemzet figyelt.

Az ötvenes évek előtt ezeket a minden szempontból meghatározó szerepeket olyan filmsztárok játszották, mint Clark Gable, Gary Cooper és John Wayne. Ezt a generációt a szerepeiket tekintve soha nem gyötörték kétségek, nem voltak öbizalomhiányosak, egyetlen elvárás volt velük szemben: legyenek kemény, határozott alfahímek, és oldják meg a rájuk bízott feladatot.

A képen látható legendás westernhős, John Wayne szinte soha nem volt cinikus lázadó, a küldetés sikerében kételkedő, önmarcangoló gondolatokkal küzdő karakter. Nagy általánosságban elmondható, hogy az ötvenes évek előtt ez a fajta férfizsáner érvényesült a romantikában, a háborúban, a munkában és a társadalomban egyaránt.

Generációváltás

Kanyarodjunk vissza Paul Newmanhez és az ő generációjához! Az ötvenes évek után a Paul Newman, Marlon Brando és James Dean fémjelezte korszak elhozott olyan karaktereket és ikonokat, akik úgy tudtak férfiasak maradni, hogy közben kicsit puhák, kicsit önbizalomhiányosak és cinikusak voltak. Newmanék a filmjeikben kételkedtek, volt merszük gondolkodni, megvetéssel tekintettek a körülöttük lévő világra, de saját magukra is.

Newmanék a vásznon nem úgy néztek szembe a félelemmel, hogy tagadták a létezését.

Az új generáció teljesen más színészi stílussal rendelkezett, mint a korábbiak, a régi nagy sztárok ugyanis rendszerint kívülről dolgoztak, a jelenlétük nagy részét a smink, az intonációs készségek és a testbeszéd adta. Ezzel szemben Newman és például Brando belülről kifelé alakították a szerepet, ezt a technikát Sztanyiszlavszkij-módszernek hívják, ami egyfajta mély, belső, lélektani azonosulást jelent a megformált karakterrel. Az elmúlt ötven évben nem véletlenül vált Konsztantyin Sztanyiszlavszkij orosz színész, rendező módszere népszerűvé, mivel a karakterekben zajló érzelmi folyamatokat ily módon lehet a leghitelesebben átadni a közönség számára.

Paul Newman, a siheder

James Dean, Marlon Brando és Paul Newman nagyon sok mindenben hasonlítottak, Newman például egy alkalommal viccesen kiakadt, hogy sikerült legalább ötszáz aláírást kiosztania Marlon Brandóként, de saját bevallása szerint rendszeresen összetévesztették Deannel is.

Bár Newman hasonlított valamelyest a két kortársára, alapvetően különbözött tőlük.

Az ötvenes években Newmant sokan az említett két fiatal színésszel vették egy kalap alá: mindhárman szeszélyesek, lázadók és kezelhetetlenek voltak. Newman 1956-ban sokat tett azért, hogy a tömegek tényleg úgy gondoljanak rá, mint egy sihederre: ittas vezetésért tartóztatták le, az intézkedés során ellenállást tanúsított, ezért rabosították is.

Paul Newman, a férfi

A botrány utáni években Newman újranősült, az élete pedig nagyban megváltozott. Elkezdte hangsúlyozni a közte és a pályatársa között lévő különbségeket. Visszafogott lett, nem kereste a balhékat, ki akart maradni mindenből, ami Hollywooddal járt. Egy idő után megromlott a viszonya Brandóval és Deannel is. A folyamatos összhasonlítgatást megelégelve egy interjúban a következőt mondta:

„Nem hinném, hogy Brandóval hasonlítanánk, ő folyamatosan lázadozik valami ellen, ez egyáltalán nem jellemző rám.”

Brando és Dean ezután többször is képmutatónak nevezték Newmant, mondván: csak eljátssza a jófiút, valójában ugyanolyan botrányos életet él, mint bárki más a filmiparban. Ez az a közeg, amitől Newman távol szeretett volna maradni, ezért amikor csak tehette, ideje nagy részét New Yorkban töltötte, távol Hollywoodtól.

„Kettő dolog érdekel az életben: a családom és a színészet.”

Newman ezt nyilatkozta egy magazinnak, amikor riportot készítettek a különc filmsztárról. Kiderült, hogy olykor megiszik pár sört, naponta két doboz cigarettát szív el, és szeret a városban robogóval járni. Newman egyik kedvenc hobbija a gokartozás volt, de nem ragadt meg sokáig ezen a szinten, hamar beszerzett magának egy Volkswagen bogár kabriót, amelyen aztán saját maga kezdett el tuningolni.

A VW kapott egy V8-as Ford motort, amely a hátsó ülések helyére került be, így 300 lóerő repítette szédítő sebességgel a kiskocsit, Newman ezzel az autóval rendszeresen járt connecticuti otthonából a Broadwayre, ahol különböző darabokban játszott.

Sokak szerint ez a piros, bohókás, kicsit mindennapinak tűnő, de közben kicsit sem mindennapi Volkswagen Newman ellenálhatatlan személyiségének tökéletes metaforája.

A sikerek és díjak közepette nagyon kevés filmsztár tud normális, hétköznapi, esendő ember maradni, de Newmannak ez talán mindenkinél jobban sikerült. A színész gokartos hobbija egyébként olyannyira kinőtte magát, hogy Newman elindult az 1979-es Le Mans-i 24 órás versenyen, ahol a saját kategóriájában a második helyen ért célba.

A színész, rendező, autóversenyző Newman negyven éve a Playboy-nak nyilatkozta:

„Szeretném, ha olyan emberként emlékeznének rám, aki megpróbált részese lenni a saját korának, aki próbálta összehozni az embereket, aki próbált valami tisztességet találni a saját életében, és aki próbálta emberként kiterjeszteni a határait.”

A színész hosszú ideig küzdött tüdőrákkal, 2008. szeptember 26-án, connecticuti otthonában, családja körében hunyt el. Ma ünnepelné a 97. születésnapját.

(Forrás: Men's Journal, Wikipédia, fotók: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Sílécen, lóháton, mázsás küldeményekkel a hátán tartotta életben Kaliforniát Hócipő Thompson, a norvég síelő postás

Ételt, gyógyszert, fontos küldeményeket szállított a rászorulóknak, de a postától egy fillért sem kapott a fáradozásaiért.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Kajacsata Rolling Stones módra egy évtizedekig ismeretlen felvételen

Íme karácsony hetének tíz legérdekesebb streamingpremierje

Mennyire ismered a tíz legjobb karácsonyi filmet?

További cikkeink a témában
Életmód Otthon Így jutottunk a nyugati minimalizmustól az eklektikus ezredfordulón át az okosotthonokig – 20 éves a MaxCity, Kovács Zsófival beszélgettünk
Hirdetés