Így visszatekintve a Bosszúállók: Végjáték után romlottak el a dolgok, és most már egyértelmű, hogy végleg vége a vásznakon repkedő szuperemberek egyeduralmának.
A Marvel és a Warner egészen egyszerűen túltolták a biciklit. A Disney+ beindulásával már nemcsak a mozikban, hanem a tévéből is ömlött a szupertartalom, ráadásul az egymás után érkező sorozatok közül több is olyan témákat helyezett a középpontba, melyek egészen egyszerűen nem érdekelték a könnyed kikapcsolódásra vágyó fanokat. A Sólyom és a Tél Katonája pazar akciójelenetek helyett inkább a rasszizmusról prédikált, az Amazon: Ügyvéd pedig olyan lett, mint egy elviccelt feminista kiáltvány. Közben a DC színeiben Dwayne Johnson fűt-fát ígért a Black Adam című blődlivel, ám végül még a legelhivatottabb rajongói sem lehettek maradéktalanul elégedettek a végeredménnyel.
A hanyatlást az is jelzi, hogy a Fekete Párduc első része a körülötte gerjesztett felhajtásnak köszönhetően egészen a legjobb filmnek járó Oscar-jelölésig vitte, a gyengécske második részt viszont – Chadwick Boseman előtti könnyes tisztelgés ide vagy oda – már meg sem próbálták betolni a jelöltek közé.
Mi a Black Adam bemutatója előtt írtuk ezt a cikket arról, hogy kezd kifáradni a szuperhősös pénzgyár...
...aztán a film bevételei végül minket igazoltak, hiszen hiába is próbálja Johnson hangsúlyozni, mennyire jók voltak az első nézői visszajelzések, ha a számok feketén-fehéren megmutatják: az alkotás bevételei a becslések szerint végül nem érték el a marketingköltségekkel megnövelt büdzsét.
Most itt a Shazam! Az istenek haragja, melynek a bemutatója előtt mi már nagyon szkeptikusak voltunk, pedig pont egy olyan franchise folytatásáról van szó, aminek az első része igen jó kritikákat kapott, a könnyed, szórakoztató hangulata pedig a nézőket is elvarázsolta 2019-ben. Ennek ellenére is úgy gondoltuk, hogy ma már nem érdekli az embereket az, hogy repkedő hősök egymást csépelik a levegőben, ez a film pedig rögtön egy futballcsapatnyi ilyen szuperembert kínált egyetlen mozijegy áráért.
Finoman szólva sem voltunk lelkesek, az az érdektelenség azonban, ami a filmet fogadta, még számunkra is meglepetés volt, ebből pedig nem lehet nem levonni bizonyos következtetéseket:
a szuperhős-biznisz a túltolt kínálatnak és a határtalan fanservice-nek köszönhetően végül egészen egyszerűen kifáradt.
A Shazam! második részének bevételei túlzás nélkül döbbenetesen rosszak. A nyitóhétvégén Amerikában mindössze 30,5 millió dollárt szedett össze, ami még a szintén relatíve gyenge kezdést produkáló első rész 53,5 millió dollárjához képest is 43 százalékkal kevesebb és a szuperhősös alkotások közül egyedül a DC Szuperállatok ligája című animációs film időarányos bevételét sikerült felülmúlnia. Ehhez a nemzetközi bevételek sem tesznek hozzá sokat, hiszen eddig nagyjából 35 millió dollárt hozott a film az USA-n kívül, szóval ki lehet jelenteni, hogy Shazam! filmes pályafutása ezzel a résszel véget is ért.
Beszédes, hogy jelenleg mind a Marvel, mind a DC Studios fejesei azon őrlődnek, hogyan lehetne újra befűteni az egyre csökkenő érdeklődést. A Warner James Gunn és Peter Safran besorozásától várja a megváltást, és a Disney-nél újra hivatalba lépő Bob Iger is arra vár választ Kevin Feige-től, hogyan tervezi visszaállítani az MCU régi fényét, amire a csúcsproducer első válasza az volt, hogy kicsit ritkított az előttünk álló premiereken, ami egyelőre inkább csak időhúzás, mint tényleges megoldás.
Aki valamennyire érti a filmvilág működését, tudhatja, hogy trendek jönnek-mennek. Tíz éve a vámpírok voltak a sztárok, aztán a zombik, és végül mindkét élőhalottra ráunt a közönség. A szuperhősök uralma már 15 éve töretlen, így elkerülhetetlen, hogy egyszer itt is eljöjjön az a pont, amikor már nem lehet csak azért milliókat beszedni, mert a film címében ott van valamilyen közismert hős neve. A Shazam! szereplése jelzi, hogy ez a pont vészesen közeledik vagy talán már át is léptük, ezért pedig igazából a trendet csúnyán túlpörgető Disney és Warner csak a saját mohóságát okolhatja.
Bármilyen furán is hangzik, mi igazából örülünk a hanyatlásnak, hiszen ha többé már nem magától értetődő, hogy egy ilyen mozi csuklóból robbant kasszát,
az alkotók végre kénytelenek lesznek felgyűrni az ingujjat és elkezdeni olyan filmeket csinálni, melyek saját jogon is érdekelhetik a népet, nem csak azért, mert a trailerben Superman vagy Marvel Kapitány üti pépesre az aktuális ellenfelét.
Ez is érdekelhet: