Megvan az az érzés, amikor egy filmben látsz valamit és azonnal tudod, hogy ez a dolog még évek múlva is kísérteni fog? Mi pont így vagyunk ezzel a tíz mozis halállal.

1. Csontok és skalpok

A Csontok és skalpok meredeken indul, hiszen az első pár másodpercben egy életlen késsel egy szerencsétlen férfinak elvágják a torkát, de aztán átvált egy lassú tempójú westernbe. Másfél órán keresztül megy a kimódolt lovagolás, a néző kezd belekényelmesedni a fotelbe, aztán a fináléban olyan hirtelen gorefestet kap a nyakába, hogy még arra sem jut ideje, hogy eltakarja a szemeit. Konkrétan ez történik: a sheriff egyik helyettesét két emberevő indián megskalpolja, aztán a lábainál fogva a levegőbe emelik és kettévágják, miközben a kamera az elejétől a végéig mutatja az egészet. Sokk. Aki látta, nem feledi.

2. Robotzsaru

A Robotzsaru keményen magán hordozza Paul Verhoeven kézjegyét, a holland rendező pedig imádja a brutalitást. Alex Murphy kegyetlen kivégzése annyira sokkolóra sikerült, hogy az első tesztvetítésről legalább tízen kisétáltak a teremből. Az amerikai korhatárbizottság be is vágta a hisztit, és arra kényszerítették a rendezőt, hogy vágja egy kicsit nézőbarátabbra a jelenetet, máskülönben a legmagasabb, X minősítést adják a mozinak. A fenyegetéstől a stúdió fejesei azonnal félrenyelték a pezsgőt, ezért Verhoeven kénytelen volt kemény két másodpercet kukázni, így a film végül megkapta a becélzott R minősítést. El sem tudjuk képzelni, milyen lehetett a brutálisabb verzió, mert Murphy halála még így is a filmtörténelem egyik legkegyetlenebb mozzanata.

3. Amerikai história X

Edward Norton klasszikusa nem szűkölködik kényelmetlen képsorokban, de a legdurvább vitathatatlanul az a jelenet, melyben néhány fekete megtámadja a kemény neonáci főhős házát, ő pedig kirohan, mint Zrínyi Miklós és lerendezi a brigádot. A lerendezés csúcspontján az egyik támadóra ráparancsol, hogy harapjon rá az útpadkára. Már azt is fáj nézni, ahogy az áldozat foga a betonhoz ér, de a sokk még csak ezután jön: Norton karaktere rátapos a szerencsétlen tarkójára. Nem látunk mindent, de a fejünkben lejátszódik az egész. És nagyon fáj.

4. A légy

David Cronenberg filmje a testhorrorok szemléltető ábrája. Mindent megmutat, amire ez a műfaj képes. Fog egy szimpatikus főhőst – enyhe őrült tudós beütéssel –, aki végzetes véletlenek folyományaként turbóüzemben indul meg a lejtőn. Emberünk a teleportációt készül feltalálni, csak az a gond, hogy amikor bemegy a gépbe, melynek az lenne a dolga, hogy szétszedje az atomjait, majd egy másik helyen azokat újra összerakja, beszáll egy légy is a folyamatba, melynek atomjai összekeverednek az övéivel. A borzalmas metamorfózis végén egy olyan, emberre alig emlékeztető lény szenvedésének vet véget a tudósba egykoron szerelmes főhősnő, akire még ránézni is szörnyű. Ennek a filmnek a végén a néző teljes joggal érezheti leforrázva magát.

5. Örökség

Nem egyszerű kiválasztani a legemlékezetesebb halált ebből a 2018-as horrorgyöngyszemből, ha viszont mindenképp szavaznunk kellene, a kis Charlie durva elmúlása mellett tennénk le a voksunkat. A fura kislány allergiás rohamot kap, a bátyó ezért kocsiba pakolja és elindul segítséget kérni. Egyre nagyobb a pánik, a bátyó egyre jobban nyomja a gázt, a hátsó ülésen fuldokló Charlie pedig egyre nehezebben kap levegőt, ezért lenyitja az ablakot és kidugja a fejét a menetszélbe. A többit nem biztos, hogy le akarjuk lőni, ha még nem láttad a filmet. Annyit előre bocsátunk, hogy a dolgot nem lesz könnyű megemészteni.

6. A dolog

A másik testhorror-klasszikus. Annyira nem viseli meg a nézőit, mint az A légy, de kár lenne tagadni, hogy John Carpenter is érti a dolgát. A testrabló idegen valami elképesztő génkutyulékokat hoz létre a sarki kutatóállomás személyzetéből. Az egyik legkeményebb jelenetben a doki megpróbálja újraéleszteni egyik társát, a defibrillátor lökésére azonban az áldozat mellkasa átszakad, a doktor kezei pedig majdnem könyékig süllyednek... egy éles fogakkal szegélyezett hatalmas szájba. És itt még nincs vége. Nagyon nincs.

7. Fargo

A Fargo minden idők egyik legjobb fekete komédiája. (Pont.) Egy szerencsétlen férj megszervezi a felesége elrablását, hogy pénzt zsaroljon ki súlyosan faszari apósától, ezzel egy olyan lavinát elindítva, mely csúnyán maga alá temet néhány embert. A legrosszabb sors szegény Steve Busceminek jut, akinek az utolsó percekben már csak az egyik lábát láthatjuk viszont... egy szecskázógépbe dugva. A gore visszafogott, de az ember agya hozzákölti a látottakhoz, amit kell, és ettől a néző minden alkalommal nagyon kényelmetlenül érezheti magát.

8. A faun labirintusa

Guillermo Del Toro mozijának akad egy olyan pillanata, melyet képtelenség elfelejteni, és mely szinte minden átmenet nélkül csinál horrort a meséből. A jelenetben a főgonosz elé vezetnek egy öregembert és a fiát azzal, hogy szerencsétlenek nyulat loptak az erdőben. Némi kérdezgetés után aztán a kapitány egy üveg borral elkezdi sorozni az öreg arcát. A palack csak nem akar összetörni, helyette az áldozat arca egyre beljebb süllyed a koponyájában, miközben a gyanútlan nézőt hirtelen leveri a víz. Abban a pillanatban tudtuk, hogy ez egy olyan mese lesz, amit jó eséllyel soha nem fogunk elfelejteni... és így is lett.

9. Casino

Scorsese zseniális klasszikusának több meredek pillanata is akad. Azt például igen nehéz volt végignézni, amikor Nicky Santoro befogta egy satuba Tony Dogs fejét, nekünk mégis a finálé maradt meg leginkább, melyben végül Nickyt éri el a vég. A film rosszfiújának jut a legrosszabb halál: baseballütőkkel minden csontját összetörik, majd élve eltemetik egy kukoricaföld közepén. Ahogy lapátolják rá a földet, ő még mindig szuszog, nekünk pedig ezt a képet soha többé nem sikerült száműznünk a fejünkből.

10. anyám!

Darren Aronofsky költői és pokoli alkotását tömegek gyűlölik, de nagyjából ugyanennyien vannak – velünk együtt –, akik az egyik legmeghatározóbb, legmegrendítőbb filmélményeik között tartják számon. A filmet képtelenség a puszta cselekmény szintjén értelmezni, hiszen Aronofsky műve egy élő-lélegző metafora, tele olyan képekkel, melyeket akár órákig lehetne boncolgatni. Azt azonban nem érdemes tagadni, hogy mindettől eltekintve is igazi embert próbáló képsorokat kell az embernek megemésztenie, amikor mondjuk széttépnek egy csecsemőt, vagy amikor a fináléban a megkínzott Jennifer Lawrence odaadja a végső ajándékot művész férjének. Katartikus, szörnyű, gyönyörű. A mai napig halogatjuk az újranézést.

És ezt olvastad már?
Peter Parkernek már se híre, se hamva az Irány a Pókverzum folytatásának első trailerében