A munkahelyi balesetek komoly következményekkel járhatnak a munkavállalók számára, különösen, ha személyi sérülésről, tartós keresetkiesésről vagy egészségkárosodásról van szó. Ilyen helyzetekben nemcsak a társadalombiztosítási ellátásokra, hanem baleseti kártérítésre is jogosult lehet a sérült dolgozó. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk, milyen jogi lehetőségek állnak rendelkezésre, és mire kell figyelni a határidők kapcsán.
Mit tekintünk munkahelyi balesetnek?
A munkahelyi baleset a munkavállalót a munkavégzés során vagy azzal összefüggésben éri – akár a telephelyen, akár kiküldetésben vagy útközben.
Munkahelyi balesetnek minősül például:
- gépkezelés közben bekövetkező sérülés,
- leesés, megcsúszás, elcsúszás a munkaterületen,
- vegyi anyaggal történő érintkezés miatti sérülés,
- közlekedési baleset, ha az a munkavégzés része volt (pl. sofőr, futár).
Fontos, hogy a balesetet minden esetben azonnal jelenteni kell a munkáltatónak, aki köteles jegyzőkönyvet készíteni róla.
Milyen jogi lehetőségeid vannak?
A munkahelyi baleset következményeként többféle igény is érvényesíthető, attól függően, milyen mértékű a sérülés és történt-e jogellenes munkáltatói magatartás.
1. Társadalombiztosítási ellátások
Ha a baleset „üzemi balesetnek” minősül, a sérült jogosult lehet:
- baleseti táppénzre (az első naptól 100%-os),
- baleseti járadékra (maradandó egészségkárosodás esetén),
- baleseti hozzátartozói nyugdíjra (halálos baleset esetén).
Ezeket a társadalombiztosítási rendszer biztosítja, és a munkáltatói felelősségtől függetlenül járnak.
2. Munkáltatói kártérítés
Ha a baleset a munkáltató mulasztása miatt következett be – például nem biztosította a munkavédelmi eszközöket, nem oktatta ki megfelelően a dolgozót vagy nem tartotta karban a munkaeszközöket –, akkor polgári jogi alapon munkahelyi baleseti kártérítés járhat.
Ez magában foglalhatja:
- elmaradt jövedelmet,
- orvosi kezelések költségeit,
- gyógyszerköltségeket,
- nem vagyoni kártérítést (fájdalom, életminőség-csökkenés).
Milyen dokumentumokra van szükség?
A sikeres kártérítési igényhez részletes és pontos dokumentáció szükséges. A legfontosabbak:
- munkahelyi baleseti jegyzőkönyv,
- orvosi dokumentáció (leletek, kórházi zárójelentés),
- táppénzes papírok, keresetkimutatások,
- tanúk nyilatkozatai (ha vannak),
- munkaszerződés, munkavédelmi oktatás dokumentuma.
Határidők a kártérítési igény érvényesítéséhez
Az egyik legfontosabb tényező a határidő – ha túlléped, elveszhet a kártérítéshez való jogod.
- Munkahelyi balesetből eredő kártérítési igényt 3 éven belül lehet érvényesíteni, az esetről való tudomásszerzéstől számítva.
- Ha a munkáltató szándékosan vagy súlyosan gondatlanul járt el, ez az időtartam meghosszabbodhat.
- Ha peres eljárásra kerül sor, már a határidő lejárta előtt célszerű ügyvédhez fordulni, hogy ne fuss ki az időből.
Mikor érdemes ügyvéd segítségét kérni?
Bár vannak esetek, amikor az ügy egyszerűen rendezhető, súlyosabb baleseteknél szinte mindig szükség van jogi képviseletre. Ügyvédet érdemes bevonni:
- ha a munkáltató vitatja a felelősségét,
- ha a biztosító nem fizet, vagy túl alacsony összeget ajánl,
- ha hosszabb távú gyógyulásra, keresetkiesésre, életminőség-romlásra lehet számítani,
- ha peres eljárásra kerül sor.
Az ügyvéd segít abban is, hogy ne veszíts el jogos követelést csak azért, mert nem tudtad, milyen igényeket lehet benyújtani, vagy hogyan kell bizonyítani őket.
Összegzés
Egy munkahelyi baleset testi, lelki és anyagi terhet is jelenthet – de nem kell egyedül viselned a következményeit. Fontos, hogy már az első lépéseknél odafigyelj a dokumentálásra, és ismerd a jogaidat. A társadalombiztosítási ellátások mellett akár jelentős összegű munkáltatói kártérítés is járhat, ha a baleset a munkáltató mulasztásából történt.
(Szponzorált tartalom)