A befecskendező szelep, vagy más néven injektor egy elektromos pumpa és befecskendezőfúvókák segítségével porlasztva juttatja az üzemanyagot a szívócsőbe, ahol az elkeveredik a levegővel. Ezt a keveréket a hengerben lefelé haladó dugattyú által keltett vákuum beszívja a henger égésterébe, ahol az elég. A régebbi típusú autókban ezt a feladatot a porlasztó, vagyis a porlasztó (karburátor) végezte el.

Az injektor előnye a karburátorral szemben, hogy sokkal pontosabban adagolható az üzemanyag mennyisége. Korszerű motorvezérlő elektronikával párosítva az injektor révén alacsonyabb fogyasztást és nagyobb teljesítményt lehet elérni.

Amennyiben az injektor meghibásodik, akkor a legtöbb esetben a szűrők cserélése a legjobb megoldás. Amennyiben ez nem oldja meg a problémát, alternatívaként a cseredarab vagy az új alkatrész beszerzése jöhet szóba.

Ez volt régen

A régebbi autók motorjaiban nincsen se katalizátor, sem pedig lambdaszonda. Vagyis a keverék összetétele egy előre rögzített alapadat. Így ha ezekben az erőforrásokban meghibásodik az egyik injektor, akkor a keverék az adott hengernél szegényebb lesz, mivel az üzemanyag átfolyása csökken.

Mindennek köszönhetően a motor veszít a teljesítményéből, az injektor hibája pedig akár gyújtáskimaradáshoz is vezethet, miközben a többi henger esetében minden rendben megy tovább.

Ez a helyzet ma

A mai modern befecskendezők lelkét egy számítógép jelenti, ami feldolgozza a különböző szenzorok és jeladók által küldött pillanatnyi információkat, és ezek alapján szabályozza a befecskendezett üzemanyag mennyiségét. Ennek köszönhetően ha az újabb járművekben ilyen hiba lép fel, akkor a lambdaszonda jelet küld a motorvezérlésnek, hogy a keverék átlagértéke lambda=1 fölé került. Ekkor a vezérlés megnöveli az összes injektor szelepvezérlési idejét.

Ennek hatására a rossz hengernél a keverék még mindig szegényes lesz, viszont a jó hengereknél már túldúsul az elegy. Amennyiben ez előfordul, az már a katalizátort is veszélyeztetheti.

Az injektor meghibásodásának gyakori jelei

Az injektor meghibásodásának leggyakoribb jelei közé tartozik, ha a motor nehezen indul, akadozik vagy rángat gyorsításkor, és a motor egyenetlenül jár. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez a három jel nem feltétlenül csak az injektor meghibásodására utal, hiszen jelezheti a lambdaszonda vagy az egr meghibásodását is.

Ugyancsak az injektor hibájára utalhat a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás, mivel a probléma hatására a motorvezérlés több üzemanyagot küld a rendszerbe. Emellett pedig a kipufogón távozó szokatlan füst is jelezheti az injektor meghibásodását.

Érdemes a fenti jelek észlelését követően mihamarabb szakemberhez fordulni, aki bevizsgálja az injektorokat és amennyiben szükséges kitisztítja, szűrőt cserél vagy cserélni az alkatrészt.

(Szponzorált tartalom)

És ezt olvastad már?
Mire használható az ügyfélkapu?