A befecskendező szelep, vagy más néven injektor egy elektromos pumpa és befecskendezőfúvókák segítségével porlasztva juttatja az üzemanyagot a szívócsőbe, ahol az elkeveredik a levegővel. Ezt a keveréket a hengerben lefelé haladó dugattyú által keltett vákuum beszívja a henger égésterébe, ahol az elég. A régebbi típusú autókban ezt a feladatot a porlasztó, vagyis a porlasztó (karburátor) végezte el.

Az injektor előnye a karburátorral szemben, hogy sokkal pontosabban adagolható az üzemanyag mennyisége. Korszerű motorvezérlő elektronikával párosítva az injektor révén alacsonyabb fogyasztást és nagyobb teljesítményt lehet elérni.

Amennyiben az injektor meghibásodik, akkor a legtöbb esetben a szűrők cserélése a legjobb megoldás. Amennyiben ez nem oldja meg a problémát, alternatívaként a cseredarab vagy az új alkatrész beszerzése jöhet szóba.

Ez volt régen

A régebbi autók motorjaiban nincsen se katalizátor, sem pedig lambdaszonda. Vagyis a keverék összetétele egy előre rögzített alapadat. Így ha ezekben az erőforrásokban meghibásodik az egyik injektor, akkor a keverék az adott hengernél szegényebb lesz, mivel az üzemanyag átfolyása csökken.

Mindennek köszönhetően a motor veszít a teljesítményéből, az injektor hibája pedig akár gyújtáskimaradáshoz is vezethet, miközben a többi henger esetében minden rendben megy tovább.

Ez a helyzet ma

A mai modern befecskendezők lelkét egy számítógép jelenti, ami feldolgozza a különböző szenzorok és jeladók által küldött pillanatnyi információkat, és ezek alapján szabályozza a befecskendezett üzemanyag mennyiségét. Ennek köszönhetően ha az újabb járművekben ilyen hiba lép fel, akkor a lambdaszonda jelet küld a motorvezérlésnek, hogy a keverék átlagértéke lambda=1 fölé került. Ekkor a vezérlés megnöveli az összes injektor szelepvezérlési idejét.

Ennek hatására a rossz hengernél a keverék még mindig szegényes lesz, viszont a jó hengereknél már túldúsul az elegy. Amennyiben ez előfordul, az már a katalizátort is veszélyeztetheti.

Az injektor meghibásodásának gyakori jelei

Az injektor meghibásodásának leggyakoribb jelei közé tartozik, ha a motor nehezen indul, akadozik vagy rángat gyorsításkor, és a motor egyenetlenül jár. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez a három jel nem feltétlenül csak az injektor meghibásodására utal, hiszen jelezheti a lambdaszonda vagy az egr meghibásodását is.

Ugyancsak az injektor hibájára utalhat a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás, mivel a probléma hatására a motorvezérlés több üzemanyagot küld a rendszerbe. Emellett pedig a kipufogón távozó szokatlan füst is jelezheti az injektor meghibásodását.

Érdemes a fenti jelek észlelését követően mihamarabb szakemberhez fordulni, aki bevizsgálja az injektorokat és amennyiben szükséges kitisztítja, szűrőt cserél vagy cserélni az alkatrészt.

(Szponzorált tartalom)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

További cikkeink a témában
A Player kérdése: Nálad már beütött a karácsonyi kajakóma?
14% Naná, és nagyon keményen.
57% Igen, de menedzselhető.
29% Szerencsére nem.
Ezekkel a fotókkal sokkal jobban telik a karácsonyi punnyadás – figyelmeztetünk, nehéz lesz abbahagyni
Hirdetés