Évente mintegy 20 százalékos növekedésre képes az online kereskedelmi szektor. Aranybányának tűnik, de az egyre erősödő konkurenciaharc és a működési költségek emelkedése józanságra inti az új belépőket. Az alábbiakban annak jártunk utána, milyen működési költségekre kell számítania annak, aki online termékeladásból szeretne profitálni.

Az induló e-kereskedelmi vállalkozások számára meghatározó lehet magának a webáruháznak a költsége. Többféle megoldás áll rendelkezésre. Az egyedi fejlesztésű webáruházak jelentik a legmagasabb árkategóriát, jellemzően 300 ezer forint feletti összeggel kell kalkulálni. A pontos árat elsősorban a fejlesztő árszabása, másodsorban az egyedi igényeink határozzák meg. Olcsó alternatívát jelentenek a különböző webshop-tartalomkezelő rendszerek, mint a WortPress-WooCommerce, a PrestaShop, a Magento. Ezek alapszinten fejlesztői tudás nélkül is használhatók, éppen ezért korlátokkal is rendelkeznek.

Harmadik alternatívaként meg kell említeni a bérelhető webáruházakat; Magyarországon az Unas és a Shoprenter a legmeghatározóbb szolgáltató, de sokat a nemzetközi Shopify mellett teszik le a voksukat. Ezek mindegyike alkalmas egy fejlett webshop „összekattintására” akár kezdeti költség nélkül is, viszont számolnunk kell a havidíj fizetés kötelezettségével. Az induló csomagok 5-10 ezer forinttól érhetők el, jellemzően termékszám függvényében kell nagyobb csomagra váltanunk. Sajnos egyedi igények kiszolgálására esetükben nincs lehetőég, vagy ha van, annak a költsége elég magasra rúghat.

A frissen létrehozott webáruházunk csakis marketingmegoldások alkalmazásával válhat sikeressé. Tudatos online marketingre van szükség, aminek alapfeltétele a különböző forgalmi források pontos analízise. Ez alapján határozhatjuk meg a költéseinket is egy-egy csatornára vonatkozóan. Érdemes felmérnünk a kattintásalapú fizetett hirdetések megtérülését. Ez elsősorban a Google Ads és a Facebook hirdetési rendszerében valósulhat meg. Fontos, hogy a költés/bevétel arányunk ezen a csatornán olyan szinten legyen, hogy az egyéb költségek fényében is nyereséges lehessen. Ha túl sokat költünk a hirdetésekre, de alacsony az árrésünk, veszteséget kell elkönyvelnünk, ami hosszabb távon akár a webáruház csődjét jelentheti. A vevőkért folytatott csatározásban nagy szükség lesz az ár-összehasonlító oldalakra, amelyek szintén kattintásalapú díjszabást használnak, illetve keresőoptimalizálásra is, amely a legolcsóbb marketingeszközünk lehet idővel.

Nem feledkezhetünk meg a logisztikai és a raktározási költségekről sem. Ez esetben is rengeteg szempontot kell vizsgálnunk. Amennyiben rendelkezünk átvevőhelyekkel, csökkenthetjük a kiszállításból származó terheket, de ezek esetében is költségek merülhetnek fel. Noha a szállítási díjak ráterhelhetők a vásárlókra, kis mennyiséget értékesítő kereskedőként kedvezőtlen díjakkal szembesülhetünk, amivel hátrányba kerülhetünk a piacvezető webáruházakkal szemben, mint az eMAG, az Extreme Digital és a többiek.

Mindezek mellett számba kell venni a pénzforgalmi és szolgáltatói költségeket (domain, tárhely, könyvelői és ügyvédi díjak stb.) is. Ha alaposan számoltunk, már képesek leszünk olyan üzleti tervet készíteni, ami egy nyereséges üzleti év alapját szolgálhatja.

(Szponzorált tartalom)

És ezt olvastad már?
Mire használható az ügyfélkapu?