Kevesen tudják, hogy a világ luxus napszemüvegeit a Luxottica, egy olasz családi vállalkozás készíti. De mi a sikerük titka? Milyen üzleti modell alapján tarolták le a fél világot?

Az 1961-ben alapított milánói központú vállalat, a Luxottica mára a világ minden tájára eljuttatja napszemüvegeit. Övék a Ray Ban és az Oakley, de luxusmárkák tömkelegeinek gyártanak: többek között a Dolce&Gabbana, a Prada, a Chanel is az általuk készített napszemüvegeket forgalmazza. Vállalatuk olyan sikeres, hogy a Borsa Italiana és a New York Stock Exchange jegyzi őket. Mitől nőhettek világméretűvé? Mi a sikerük titka?

A Ray Ban-sztori

A harmincas évek elején, John A. Macready amerikai hadnagy arról panaszkodott hőlégballonos repülése után, hogy a Nap tartósan károsítja szemét. Felkérte a Bausch & Lomb-ot, hogy gyártsanak speciális védelemmel ellátott szemüvegeket a pilótáknak. Az Aviator modell 1937-ben jött ki, és ezzel kezdődött a Ray Ban azóta is tartó sikertörténete. A Ray Ban-t 640 millió dollárért vásárolta fel a Bausch & Lombtól a Luxottica 1999-ben.

Mit csinálnak?

A Luxottica - értelemszerűen - luxus napszemüvegeket gyárt és forgalmaz. A vállalat missziója a folyamatos kutatás-fejlesztés által egyre jobban tökéletesített termékek gyártása és értékesítése,  de egyúttal értéket teremt a munkavállalók és a közösségek számára, amelyekben a Luxottica csoport jelen van. Céljuk, hogy megelőzzék és értelmezzék a vásárlók szükségleteit, vágyait és törekvéseit az egész világon. Napszemüvegeik formatervezése felhasználja a tudomány (űrkutatás) legújabb eredményeit - beleértve a tartós és könnyű anyagok (pl. titánötvözet) használatát. Az olasz dizájnerek által megalkotott szemüvegek tartós darabok, akár 15 évig is használhatók. Az alábbi képen a Luxottica üzleti eredményeit gyűjtöttük össze:

Mi a széles körű jelenlétük titka?

Üzleti modelljük egyedülálló a világon. Titkuk a vertikális integráció, azaz a tervezést, gyártást, forgalmazást egyetlen központból (Milánóból) irányítják. A siker kulcsfontosságú tényezője, hogy hosszú távú partnerséget alakítottak ki a vezető luxus- és divatmárkákkal, akik közül néhányat (lehetőleg minél többet) agresszíven fel is vásárolnak. A gyártási folyamat vertikális integrációjának köszönhetően egy önfejlesztő kör alakul ki: a gyártás teljes felügyelete lehetővé teszi a technológia folyamatos fejlesztését. Ennek köszönhetően a bevételek is növekednek. Bár a vállalat nettó értékesítése a válság alatt alig esett vissza, az operatív bevétel és a nettó jövedelem megérezte a nehéz időszakot.

Az Oakley-sztori

Az alapító, Jim Jannard 1975-ben háromszáz dollár kezdőtőkéből alapította cégét. Speckó motorbicikli kormánymarkolatokat gyártott, és egy furgonból árusította őket. Vállalkozását kedvenc angol szettere, Oakley után nevezte el, és mindenféle motoros kelléket, köztük szemüveget kezdett el gyártani. 1980-ban dobta piacra első Oakley márkajelzésű szemüvegét motorosok és BMX-esek számára. Szemüvegeinek titka egy speciális gumianyag volt (unobtanium), amely nedvesség (tipikusan verejték) hatására jobban tapad. Az unobtanium szó Magyarországon széles körben James Cameron 2009-ben bemutatott Avatar című filmje által vált ismertté, amelyben univerzális és költséges erőforrást jelent, amit a Pandorán bányásznak. Jim Jannard végül 2,1 milliárd dollárért (!) adta el a vállalatot a Luxotticának 2007-ben.

Mi a titkuk?

Nem tudom megmondani pontosan, hogy vajon az olasz büszkeség, amellyel a Luxotticát mint vállalatot, márkát, egy élet munkáját kezelik, vagy valóban a tradíció és minőség teszi, de amihez nyúlnak, abból arany, vagyis szemüveg kollekció válik. Tényleg stílusos, tényleg státusszimbólum a Luxottica napszemüveg, és valóban remek minőségű lencséket és kereteket készítenek. Egyszerűen nem lehet nem szeretni.

Rövid történelemóra

1961 - Leonardo Del Vecchio megalapítja a Luxotticát, szemüveg részegységek gyártása

1967 - átállás saját, Luxottica márkájú szemüvegek előállítására

1971 - az első saját kollekció bemutatása, értékesítés külföldön is

1974 - saját disztribúció kialakítása (kereskedelmi partnerek kivásárlása)

1981 - az első külföldi kirendeltség felállítása Németországban

1988 - belépés a divat világába

1990 - reklámhadjárat, amerikai sikerek - New York Stock Exchage,

1999 - a Ray-Ban megvásárlása a Bausch & Lomb-tól

2000 - Luxottica listázása a Milan Stock Exchange-en

2003 - Versace és Prada partner-szerződések

2004 - Andrea Guerra a menedzsment élén, DKNY és Dolce&Gabbana szerződések

2006 - Polo Ralph Lauren, Tiffany & Co., Persol, Arnette, Vogue és REVO csatlakozása

2007 - felvásárolják a világ legnagyobb sportszemüveg-gyártóját, az Oakley-t

2010 – közel 7000 viszonteladó partnert tartanak számon

További üzleti sztorikat, interjúkat itt olvashatsz!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

Így jutottunk a nyugati minimalizmustól az eklektikus ezredfordulón át az okosotthonokig – 20 éves a MaxCity, Kovács Zsófival beszélgettünk

Magyar építész tervezte London brutalista ikonját

További cikkeink a témában