Véget ért egy korszak a MotoGP-ben, a valenciai szezonzáró futam volt az utolsó Valentino Rossi illusztris karrierjében. Minden idők egyik legsikeresebb motorversenyzője 25 éves karrierjét zárta le vasárnap délután. A Doktor pályafutása előtt tisztelgünk az alábbi összeállítással, amelyben karrierje (szerintünk) tíz legemlékezetesebb pillanatára tekintünk vissza.

Visszavonult Valentino Rossi, és ezzel túlzás nélkül lezárult egy korszak a Gyorsaságimotoros-világbajnokság történetében. A Doktor becenevű Rossi 1996-ban mutatkozott be a világbajnoki mezőnyben, 21 éven át versenyzett a királykategóriában, de előtte a 125 köbcentisek és a 250-esek között is világbajnokságot nyert. Összesen kilenc alkalommal nyerte meg a vb-t, ebből hétszer a MotoGP világbajnoka lett. 115 futamot nyert összesen karrierje során, 235 alkalommal állhatott fel a dobogóra. Számos rekordot tart, egyértelműen minden idők egyik legnagyobb hatású motorversenyezője és az elmúlt majdnem három évtized legkiemelkedőbb alakja. Visszavonulása és karrierje előtt tisztelegve felelevenítjük a legendás 46-os karrierjének tíz általunk legemlékezetesebbnek tartott pillanatát.

Az első világbajnoki cím

Rossi mindössze 18 éves volt, amikor megszerezte karrierje első világbajnoki címét. Már a második szezonjában felért a csúcsra, az akkor 125 köbcentis mezőnyben, vagyis a legkisebb kategóriában 1997-ben lett világbajnok. A második évében már kiemelkedett a mezőnyből, az Apriliával 11 futamot nyert meg, és rögtön a közönség egyik kedvencévé vált, a pályán mutatott teljesítménye mellett az egyedi jelmezei, ünneplései miatt is.

Az első világbajnoki cím a nagyok között

A 125-ös kategória után a 250-es mezőnyben is bajnok lett a Doktor, majd 2000-ben már a királykategóriában, az 500 köbcentisek mezőnyében versenyzett. Itt is már a második idényében bajnok lett, végig dominálta az idényt, és végül 106 ponttal előzte meg akkori legnagyobb riválisát, Max Biaggit.

Az első győzelem Yamahával

2001 után 2002-ben és 2003-ban is világbajnok lett a 46-os, de a kétkedők folyamatosan húzták a szájukat, mert szerintük a mezőny legjobb motorjával, a gyári Hondával viszonylag könnyű dolga volt. 2004-ben aztán jött a meglepetés, Valentino Rossi átigazolt az akkoriban a Hondától messze lemaradó Yamahához. A szezon első futamát rögtön megnyerte Rossi, ezzel az első olyan versenyző lett, aki két egymást követő versenyt tudott megnyerni különböző gyártó motorjával. Később karrierje egyik legfontosabb pillanatának nevezte a 2004-es dél-afrikai futamot, amelyen szintén Max Biaggit előzte meg.

A 2005-ös doningtoni futam

A 2005-ös év is Rossi-fölényt hozott a MotoGP-ben. Az olasz az első kilenc futam közül hetet megnyert, a szezon végén fölényesen gyűjtötte be az újabb világbajnoki elsőséget. A Donington Parkban szerzett győzelme volt talán a legkülönlegesebb abban az évben, az esős versenyen ritkán látott dominanciát mutatott be, szenzációs teljesítménnyel nyert.

Az első győzelem Laguna Secában

2008-ban úgy ment az USA-ba Valentino Rossi, hogy az előző négy évben egyszer sem tudott nyerni az Egyesült Államokban, és az ő szintjén, az akkori dominanciáját ismerve, ez bizony komoly meglepetés volt. 2008-ban aztán megtört a jég, karrierje egyik legemlékezetesebb és sokak által vitatott futamán óriásit küzdött az egyik legnagyobb akkori riválisával, az ausztrál Casey Stonerrel. Végül Rossi bírta jobban idegekkel a párharcot, és kipipálta Laguna Secát is. Máig minden idők egyik legemlékezetesebb nagydíjának tartják ezt, és Valentino Rossi pályafutásának az egyik legnagyobb győzelmének.

A 2009-es katalán nagydíj

Ha Stoner és Laguna Seca Valentino Rossi pályafutásának egyik legemlékezetesebb pillanata volt, akkor mit lehet mondani a 2009-es barcelonai futamra? Itt is el lehet puffogtatni az elképesztő, hihetetlen és hasonló jelzőket, mert valóban egy legendás csatát vívott Rossi akkori yamahás csapattársával, Jorge Lorenzóval. A bajnokság éllovasa, Casey Stoner már a futam elején lemaradt, Rossi és Lorenzo gyakorlatilag egymást oda-vissza előzve küzdött az utolsó pillanatokig. Az utolsó körben a spanyol volt az élen, úgy tűnt, hogy megnyeri a hazai futamot, de Rossi az utolsó kanyarban megelőzte, és végül ő haladt át elsőnek a célvonalon. A szezon végén Valentino Rossi újabb világbajnoki címet ünnepelhetett, ekkor valószínűleg senki sem gondolta, hogy ez lesz az utolsó megnyert bajnoksága a Doktornak.

A Marco Simoncellinek ajánlott dobogó

Marco Simoncelli 2011-ben a malajziai futamon tragikus körülmények között vesztette életét. Köztudott volt, hogy Rossi és Simoncelli közeli kapcsolatban állt egymással, barátok voltak. 2012-ben az akkor már Ducatinál versenyző Valentino Rossi második helyen ért célba a San Marinó-i nagydíjon. A később Marco Simoncelli nevét felvevő misanói futamon a hatodik rajthelyről indult Rossi, majd felküzdötte magát a második pozícióba. A nem túl sikeres ducatis időszakának és egész karrierjének az egyik legérzelmesebb pillanata volt ez, a tömeg a verseny után még órákig nem hagyta el a helyszínt.

A második Yamaha-korszak első győzelme

2013-ban két a Ducatinál eltöltött év után Rossi bejelentette, hogy visszatér a Yamahához. 46 nyeretlen GP-t követően Assenben szakadt meg Vale rossz szériája. A hatodik körben megelőzte Dani Pedrosát, és a verseny végéig már nem  is tudta lehagyni senki. Egy nehéz periódust zárt le ezzel Valentino Rossi, később a szezon során többször is dobogóra állhatott, a bajnokságban viszont csak a negyedik lett három spanyol, Márquez, Lorenzo és Pedrosa mögött.

Marc Márquez legyőzése az utolsó métereken

Marc Márquezzel több nagy meccse, emlékezetes futama volt Valentino Rossinak, mi az asseni 2015-ös futamot választottuk ki. A két klasszis a végletekig kiélezett csatát vívott, mindketten saját határaikat veszegették, a nyomást végül Rossi bírta jobban. Márquez az utolsó kanyarokban megpróbált előzni, össze is ért a két motor és kevésen múlott, hogy nem lett baleset. Végül mindketten elhagyták a pályát, de Rossi az előnyét megtartotta, behúzta a nagydíjat.

Az utolsó tánc a MotoGP-ben

Valentino Rossi az elmúlt években már nem tudta megközelíteni az élmezőnyt, már tavaly is érett, hogy talán visszavonul, végül a döntést néhány hónappal ezelőtt hozta meg az olasz. A 25 éves páratlan karrierje a 2021-es szezon utolsó versenyén, a valenciai futamon ért véget. Filmbeillő befejezés lett volna, ha karrierje utolsó nagydíján szerzi meg a 200. MotoGP-dobogóját, de végül erre nem volt esélye. Végig a középmezőnyben haladt, végül a tizedik helyen ért célba.

Visszavonult tehát a MotoGP történetének egyik legkiemelkedőbb alakja, akinek a személyéből, a sikereiből rengeteget profitált a sportág. Rossit nem csupán a kiemelkedő eredményei tették különlegessé, két és fél évtizeden át volt ott az elitben, ennek az időszaknak a nagy részében a bajnoki címekért harcolt, klasszisokat győzött le, ezáltal legendává vált. Nem csak a világbajnoki címei, győzelmei tették naggyá, a személyisége, a sportág iránt érzett szeretete miatt is különleges Valentino Rossi. Számtalan rekordot tart, összeszedni és felsorolni szinte lehetetlen, de azért néhány érdekesség jöjjön még a végére.

  • Valentino Rossi az egyetlen motorversenyző, aki négy különböző kategóriában (125, 250, 500 és MotoGP) is világbajnok lett.
  • Ő tartja az egymást követő futamokon elért legtöbb dobogós helyezés számát. 2002 és 2004 között 23 egymást követő versenyen végzett a legjobb három között.
  • Összesen 115 futamgyőzelme van, ezzel a 122 győzelemmel rekorder Giacomo Agostini mögött második az örökranglistán.
  • 199 dobogója van a királykategóriában, ezzel messze rekorder.
  • Összesen 235 dobogós helyezése van, ez szintén rekord.
  • A valenciai futam karrierje 432. versenye volt, ez azt jelenti, hogy a vb-történelem összes futamának 44 százalékán ott volt a rajtrácson.
  • Az első és az utolsó futamgyőzelme között 20 év és 311 nap telt el, ez szintén rekord.
  • A 2004-es idény első versenyének megnyerésével ő lett az első olyan motorversenyző, aki két egymást követő nagydíjat két különböző motorgyártóval tudott megnyerni.

(Fotók: Getty Images; via; via; via)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Rangsorba állítottuk 2024 tíz legjobb futballistáját

Carlo Ancelotti lett az év legjobb klubedzője

Megvan Schäfer András idénybeli első gólja

További cikkeink a témában