Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Érezhetően felkúszott pár kiló felesleg a télen, amit a hektikus tavasszal még ügyesen rejtegettünk, így testünk még téli álmát alussza. Ne hagyd! Hamarosan már csak egy póló, vagy az sem takarja kissé tónustalanná vált tested. Kezdj el most edzeni, mi megmutatjuk, milyen módszerek közül választhatsz!

  1. 8/8


    TRX

    A TRX egy hordozható edzőterem. Tulajdonképpen egy strapabíró szalagokból, hevederekből álló, állítható hosszúságú, fogantyúkkal ellátott egyszerű eszköz, tömege hozzávetőlegesen egy kilogramm. A hozzá kapcsolódó edzést szuszpenziós (felfüggesztve végzett) tréningnek nevezik.

    A TRX-gyakorlatokban a saját testsúlyunk nyújtja az ellenállást. Ebből fakadóan a vele való munka során a hagyományos, saját súllyal dolgozó gimnasztika TRX-es változataival találkozhatunk. Népszerűek a különféle guggolások, fekvőtámaszok, tárogatások, ugrások és statikus tartások. Ezek közös vonása, hogy mindegyikben nagyon erősen kell tartanunk a derekat, így a test központi, úgynevezett stabilizátorizmai dolgoznak. Számos előnye mellett a TRX a nyújtásban is új dimenziókat nyitott.

    Olvass el mindent a TRX-ről!

  2. 7/8

    Hot Iron

    A Hot Iron irányzat a súlyzós edzés és az aerobik szerencsés találkozásából született. A szisztéma alapvetően eszközökkel dolgozik, hosszú súlyemelőrúddal (barbell), és kis súlyú egykezes súlyzókkal. A rúd műanyagból van, erre kerülnek az edzőteremből ismert súlytárcsák, melyekkel szabadon állítható a terhelés. Az edzésmódszer funkcionalitása az általuk alkalmazott gyakorlatokban rejlik. Ezek majd mindegyike számos ízületet megdolgozó, összetett gyakorlat.

    Ahhoz, hogy fejlődjünk, erősödjünk, változzon a testkompozíciónk, a testet érő terhelést fokozatosan növelni kell. Ennek érdekében a Hot Iron edzéseket nehézségi fokokra bontották. A négy, egyenként 8–12 hetes edzésciklus egymásra épül, ezzel pedig biztonságosan, lépésről lépésre fejlődhetünk. Minden ciklus heti három-négy edzést követel meg.

    Atletikus, szálkást test jutalmazza majd a kitartó munkát. Mivel az intenzív edzések jelentősen megdolgoztatják a keringést is, pozitív hatással van a szívműködésre. A metabolikus felpörgetés gyorsítja az anyagcserét is.

    Mindenről bővebben is olvashatsz itt.

  3. 6/8

    Kettlebell

    Széleskörű használhatósága a kettlebell mellett szól, mivel aerob munkára, anaerob erőedzésre és az erő-állóképesség fejlesztésére egyaránt alkalmas, élsportolók ugyanúgy profitálhatnak a használatából, mint az ülőmunkát végzők. Azt mondhatnánk, hogy ez a legnépszerűbb funkcionális eszköz. Ebben azonban van egy jó adag csúsztatás, hiszen sohasem az eszköz a funkcionális, hanem az eszköz mögött meghúzódó mozgásrendszer. Ez különösen fontos a harangsúly esetében, hiszen helytelen használata könnyen sérüléshez vezethet.

    A kettlebell mozgalom jelszava, hogy „az erő egy képzettség”, amely a technika folyamatos fejlesztése révén gyarapszik, az edzéseket tekintsük gyakorlásnak. Már néhány hét után érezhető a kettlebell áldásos hatása, mind erőben, mind fittségben, mind pedig testzsírvesztésben. Számtalan gyakorlatot, emelést végezhetünk a segítségével, melyekkel arányosan lefedhető az öt (plusz egy) alapvető emberi mozdulat. Otthon is használhatjuk, bár a gyakorlatok elsajátításához idő és egy gyakorlott kettlebelles felügyelete szükséges.

    Olvass róla többet és próbáld ki!

  4. 5/8

    Fegyencedzés

    A rendszer összetett saját súlyos gyakorlatok mentén dolgozza meg az egész testet. A cél az erő. Hat kulcsgyakorlat, tíz lépés, három fokozat. Ezek a fekvőtámasz, guggolás, húzódzkodás, híd, lábemelés, kézenállásban fekvőtámasz. Minden gyakorlatot tíz lépésre bontottak, amelyek egyre nehezednek. Ez az átmenet biztosítja az egyre nagyobb terhelést, következetes progresszióval.

    Így juthatunk el a falhoz támaszkodva (állva) végrehajtott fekvőtámasztól a hírhedt börtönfekvőig. A lépések egyre nagyobb erőt, egyensúlyt, koordinációt és koncentrációt igényelnek, ívük egészen a lenyűgöző mesterlépésekig juttat bennünket. A végső cél a mesterlépések végrehajtása valamennyi gyakorlatban. Ezek igazi erőgyakorlatok – nagyon nehéz, de egyáltalán nem lehetetlen az elérésük.

    Melyek ezek? Katt ide és olvass el mindent!

  5. 4/8

    Body Skills

    2013 környékén jelent meg a különböző edzőtermek repertoárjában a hangzatos névre hallgató új mozgástípus, a Body Skills. Neve – testi képességek – üzenetet hordoz, egy széles látókörű, hatékony módszert takar. Ez a mozgásforma nemcsak az izmokra és az állóképességre, hanem a mozdulatok helyes elsajátítására, valamint a stabilitás, hajlékonyság, ízületi mobilitás, robbanékonyság és koordináció megszerzésére is figyelmet fordít. Ezek a minőségi mozgás alapvető komponensei, amelyek természetesen fejleszthetőek, megfelelő munkával.

    A módszer mindezt saját testsúllyal végzett gimnasztikus gyakorlatokkal éri el, melyek egy átgondolt sémába illeszkedve adják az óra felépítését. A csoportos funkcionális edzés keretei között, összetett gyakorlatokkal dolgozzák meg az egész testet. Az ellenállást saját testünk nyújtja, a fejlődést ugyanazon gyakorlat egyre nehezebb variánsai biztosítják. Az óra felépítése ideális, ésszerű blokkokra oszlik.

    Ezek felépítéséről, és minden egyéb részletről itt tájékozódhatsz.

  6. 3/8

    Street workout

    A street workout-edzések általában nagyon jó hangulatban, barátságos közegben történnek. Saját testsúlyos edzés, extrém tornagyakorlatok szabadtéri parkokban. Olyan edzésmódszer, ami nemcsak látványos, de teljesen ingyen elérhető mindenki számára. A calisthenics alapjait használja, a legősibb edzésforma, ami létezik.

    Ha a kunsztokat tekintjük, nem meglepő, hogy az alapozók, de még a gyakorlott atléták edzésrutinja is nagyon sok erősítést tartalmaz. Egyszerűen a legfontosabb alapgyakorlatokat, mint amilyen például a húzódzkodás, tolódzkodás és a fekvőtámasz, olyan professzionális szintre kell emelni, hogy végrehajtásuk a legkevésbé se legyen megterhelő, ne okozzon kimerültséget és extrém ismétlésszámok esetén se jelentsen gondot. Amennyiben rutinná válnak az alapok, tovább lehet lépni a sportág igazi szépségei felé. Ezek a szabadgyakorlatok, amiket a bennfentesek freestyle-nak neveznek.

    Épp most volt Pesten vb-selejtező, arról olvashattál bővebben is.

    Ha szeretnél többet tudni a street workoutról, itt mindent elolvashatsz.

  7. 2/8

    Parkour, avagy Free Running

    Nem mozgásforma ez, nem is edzésmódszer, hiszen az akadályok leküzdéséhez és a számtalan technikai fortély elsajátításához sem egyetlen módszer vezet. Mindenki más utakon jár, és mindegyik megoldás megfelelő a cél érdekében. Itt nincs egységesség, a változatosság gyönyörködtet. Ez az irányzat is saját testsúlyos mozgást takar, akrobatikus és erőelemekkel. A street workouthoz hasonlóan a parkour művelői is földalatti közösséget alkotnak. Újabb hasonlóság, hogy mindkét csoport a szabad stílus képviselője, mozdulataik egyedi koreográfiába rendeződnek.

    Az edzéseket az alkalom és a terep határozza meg, nincs szigorú edzésterv, a koreográfia alkalomról alkalomra, terepről terepre változik. Van, aki a nem mindennapi edzettségért, és van, aki a kaland kedvéért nyomja a parkourt. A jó társaság és a buli is nagy hajtóerő. Mások a határaikat kívánják átlépni, keresik tulajdon teljesítőképességük maximumát. Összetett dolog ez.

    Ki szeretnéd próbálni? Tudj meg róla többet!

  8. 1/8

    Súlyzós edzés

    A súlyok, főleg az olimpiai rúd verhetetlen az erő- és izomépítésben. Alapvetőek az erőemelés fogásnemei, és az ehhez kapcsolódó rávezető gyakorlatok: a fekvenyomás, guggolás és elemelés. Ebben az esetben a hideg vas szolgáltatja az ellenállást. A súlyok átgondolt növelésével megbízhatóan fenntartható a folyamatos progresszió.

    A súlyemelés gyakorlatai is komoly erőt igényelnek, ám itt már megjelenik a dinamika. Két fogásnemmel dolgoznak, szakítással és lökéssel. Nem csupán a nyers erő fejlődik általuk, de a robbanékonyság is. Bővebben is szeretnél erről tudni?

    Akkor irány a korábbi cikkünk!

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.