Freeline és Gauswheel. Két sportág, egész pontosan sporteszköz – utóbbi ráadásul magyar találmány. Hogy mégis miféle mókát lehet velük művelni, kiderül a továbbiakból.
Freeline
Induljunk előbbivel, mert az néz ki kevésbé furán. A Freeline egyesíti a gördeszkázás, a snowboardozás, a szörfözés és a görkorcsolyázás élményét, kinézetre a deszka és a görkori képzeletbeli szerelemgyermekének tűnik. Első látásra közte és köztem nem lobbant fel a láng, sőt, segítőnk, Peti instrukcióit és tanácsait végighallgatva épp ellenkező a helyzet. Azt mondja, minden a ráállásnál dől el, igyekezzek a kerekek egy vonalban tartására koncentrálni, és lehetőleg próbáljam elkerülni a lábaim külön utakra tévedését, mert nagy kalimpálások kíséretében akkorákat fogok tanyálni, mint a vizes banditák a Reszkessetek, betörők!-ben.
Mennyiért freeline-ozhatok?
Itthon a freelineskates.hu oldalon lehet megrendelni az eszközt 19 990 forinttól. Versenyeket, válogatókat, nyílt edzéseket tartanak a sportág magyarországi barátai, bővebb információ a Facebookon.
- Veszélyességi faktor 5/10
- Élvezhetőség 6/10
- Ár-érték arány 6/10
- Szórakoztatási ráta 7/10
- Sportélmény 5/10
Labdaközpontú gyermekkoromból szinte teljesen kimaradt a gördeszkázás, ezen tapasztalatokra tehát nem építhetek. Kár, mert jól jönne. Aki velem ellentétben kis kerekeken töltötte a fél tinédzserkorát, annak nincs ekkora hendikepje, jóval könnyebben meg tud felelni a gundel-takácsi tézisnek, azaz maradj talpon. A tizenhetedik próbálkozást követően sikerül több métert haladni, mégis befejezettnek nyilvánítom a küldetést és levonom a konzekvenciát: nem fogok jövő héttől Freeline-nal munkába járni.
Gauswheel
Jöjjön az érdekesebb szerkezet, a Gauswheel, amely 2011-ben Magyarországról indult világhódító (?) útjára. Először azt hittem, egy kerékbilincsbe zárt bringakereket nyomnak a kezembe, de kiderült, ezzel fogok hamarosan cirkálni. Szálerősítésű polietilén vázában elöl egy 24 colos, küllős biciklikerék, hátul pedig egy csapos felfüggesztésen szabadon forgó, kis átmérőjű kerék található. Ez a kormány. A kétoldalt lévő talpakra lehet felállni, egyik lábbal ráállva és a testsúlyt ráhelyezve a váz nekiszorul a térdnek, a másik lábbal pedig lehet lökni előre, mint egy rollert. Minimális sebességet elérve mindkét lábbal ráállva lehet egyenesen vagy cikkcakkban – síelő mozdulatokkal – haladni. Na! Síelni tudok, de csak havon.
A Gauswheel története
A név a két magyar feltalálója, Göczey András és Ungár Soma nevének kezdőbetűiből ered. Az alapötlet Göczey András építész-formatervezőé. Az első prototípust még a nyolcvanas évek elején készítette, amely még acélcső vázas, Camping bicikli-kerekes volt. 2001-ben Ungár Soma ipari formatervező segítségével folytatta a fejlesztést. Körülbelül húsz-harminc prototípust készítettek, mire a végleges forma kialakult. Az első, Kínában sorozatgyártott darabokat még Magic Wheelnek hívták. Az eszköz Európában, Amerikában és Kínában is védett szabadalom.
Gauswheel itthon
A magyar közösség egyelőre a Facebookon gyűjti a híveket. A sportszer újonnan 159 euróba kerül, amelyet a hivatalos oldalon lehet megvásárolni.
Különösebb instrukciók nélkül próbálkozom először, mondani sem kell, mekkora sikerrel. Később felvilágosítanak, hogy a – szerintem – kapaszkodót nyugodtan elengedhetem, ugyanis kizárólag szállítási célt szolgál… Szorítsam be a lábaim közé, húzzam ki magam, mint a tüdőszűrésen, lökjek lábbal párat, mintha rollereznék, ne dőljek előre, különben lefejelem a betont. Próbálok mindegyiknek megfelelni, legnehezebben a hajtásnál ne dőlj előre! megy, mert nyilván előre dőlök. Ha a Freeline-t nehéznek találtam, mit mondjak erre?
- Veszélyességi faktor 6/10
- Élvezhetőség 4/10
- Ár-érték arány 3/10
- Szórakoztatási ráta 5/10
- Sportélmény 4/10
Egy idő után roppant idegesítő tud lenni a sikertelenség, és az ember csakazértis megcsinálom hangulatban indul neki az újabb és újabb küldetésnek – amíg el nem fárad. Amikor elérem ezt a fázist, átadom a szerkezetet a fotósunknak, hogy ne csak rajtam röhögjünk. Legnagyobb megdöbbenésünkre a művész negyedik-ötödik ráállásra akkora távot tesz meg, mint én tizenkilenc alatt összesen. "Tényleg kemény, de ki lehet silabizálni" – mondja, aztán gurul megállás nélkül vagy 12 métert...
Tovább a:
Legfrissebb cikkekhez
A rovat többi cikkéhez
A sorozat előző részéhez: Slackline, az új extrém sport
(Fotók: Tóth István)
(A segítséget köszönjük az exboxnak.)
