
Négyszáz kilométerenként tíz perc belefér, ugye?
Bemutattuk, hogy lehetséges tíz perc alatt egy elektromos gépkocsi feltöltése, amely háromszázhatvan-négyszáznyolcvan kilométer megtételére képes
– közölte Pennsylvaniai Állami Egyetem elektromechanikai központjának igazgatója, Wang Chao-Yang. Márpedig köztudott, hogy az elektromos autók elterjedésének egyik feltétele a valóban gyors töltés.
Így működik
A lítiumion-akkumulátor élettartama azonban gyengül, ha gyorsan töltik fel 10 Celsius-fok alatt, mert ahelyett, hogy a lítiumionok egyenletesen tapadnának a szénalapú anódhoz, a lítium tüskeszerűen lerakódik az anód felszínén. Ez a lítiumbevonat csökkenti a cella kapacitását, és üzemzavart okozhat. Magasabb hőmérsékleten való töltése hatékonyabb lenne, de a magas hőmérséklet hosszú távon szintén rontja a cella kapacitását.
Wang és kutatócsoportja rájött arra, hogy nem alakulnak ki ilyen lítiumtüskék, és nem csökken a cellakapacitás, ha az akkumulátort felmelegítik 60 Celsius-fokra tíz percig, majd lehűtik a környezet hőmérsékletére.
Az akkumulátort elvileg ugyan tilos lenne 60 Celsius-fokra fűteni, mivel ez veszélyt jelent az anyagokra, drasztikusan csökkenti az akkumulátor élettartamát, de a gyors visszahűtéssel ez megelőzhető. Ezt a gépkocsikba tervezett hűtőrendszerrel érik el, de a 60 és a 23 Celsius-fok közötti nagy különbség is segíti a hűtés felgyorsítását.
Idén a Svéd Tudományos Akadémia a lítiumion-akkumulátor kifejlesztéséért ítélte oda a kémia Nobel-díjat John Goodenough amerikai, Stanley Whittingham brit és Josino Akira japán tudósoknak. Ha a mostani fejlesztés tényleg működik akár ipari léptékben is, lehet, hogy megvannak a közeljövő új díjazottjai.
(Forrás: MTI)