A digitális világban nyitott könyv az életünk, de vajon a személyes adataink is benne vannak?
Lassan már észre sem vesszük, hogy milyen sok időt töltünk a digitális térben, de az azért mindenképpen elgondolkodtató, hogy a legújabb előrejelzések szerint 2022 végére a felhasználók átlagos képernyőideje meghaladhatja a napi 8 órát is.
Több, hosszabb mobilozás azt is jelenti, hogy egyre több adatot fogunk online kezelni, ami viszont növeli az adathalász támadások kockázatát. Az ESET kiberbiztonsági szakértői összegyűjtötték, hogyan ismerhetjük fel a személyazonosság-lopás jeleit, illetve mit tehetünk annak érdekében, hogy minimalizáljuk a ránk leselkedő veszélyeket.
Mit is jelent a személyazonosság-lopás?
Személyazonosság-lopásról akkor beszélünk, ha valaki megszerzi személyes adatainkat, és valamilyen visszaélést követ el vele, megkárosítva bennünket ezzel. A kibertámadók rendszerint olyan érzékeny adatokat tulajdonítanak el, mint az elektronikus jelszavaink, hitelkártya- és társadalombiztosítási számaink, melyekkel tranzakciókat indíthatnak a nevünkben, online vásárlásokat kezdeményezhetnek, vagy akár tudtunk és beleegyezésünk nélkül hitelt is igényelhetnek különböző platformokon keresztül. Valljuk be, már önmagában a gondolat is nagyobb óvatosságra ösztönöz bennünket a digitális világban.
#1 Indokolatlan levonások a bankszámlánkról
Az egyenlegünk legkisebb mértékű változása is gyanúra adhat okot, ugyanis a csalók gyakran alacsony értékű próbavásárlásokkal ellenőrzik az ellopott kártyák érvényességét. Ha bármi szokatlant észlelünk, érdemes azonnal felvenni a kapcsolatot a bankunkkal, és letiltani a bankkártyánkat!
#2 Letiltott fiókok
Ha a kibertámadóknak sikerül megszerezniük bejelentkezési adatainkat, fontos tudnunk, hogy első dolguk a jelszóváltoztatás lesz, hogy maximálisan kizárjanak minket a saját fiókjainkból, digitális identitásunkból. Amennyiben a mobilszolgáltatónknál próbálkoznak, és sikerül megoldaniuk, hogy telefonszámunkat egy másik (a támadók tulajdonában lévő) eszközre irányítsák át, SIM-cserés támadást is végrehajthatnak. Ennek jele, ha váratlanul elnémul a mobilunk, lekapcsolódva a mobilhálózatról. Ez különösen veszélyes, ugyanis így közvetlen hozzáférésük lesz például a bankok által használt egyszeri SMS-hitelesítéshez érkező jelszavakhoz is, melyek segítségével már gond nélkül hozzáférnek számláinkhoz. Gyanú esetén azonnal lépjünk kapcsolatba a mobilszolgáltatónkkal és a bankunkkal.
#3 Adósságbehajtók megkeresései
Ha a személyes adataink illetéktelen kezekbe kerültek, és különböző visszaélések áldozatai lettünk, sajnos rövid időn belül számíthatunk arra, hogy adósságbehajtók jelentkeznek nálunk a kiegyenlítetlen számlákkal. Bizonyára ez már a rendőrség hatásköre, így mielőbb vegyük fel velük a kapcsolatot.
#4 Hamis adóvisszatérítési értesítések
Egy másik gyakori módszer a kiberbűnözők körében, hogy adóvisszatérítésre hivatkozva próbálják megszerezni az áldozatok személyes adatait. Hazánkban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is figyelmeztetést adott ki hasonló támadásokkal kapcsolatban 2021 novemberében. A kibertámadók SMS-ben, e-mailben, de akár telefonon is megkereshetnek bárkit, hogy megszerezzék a bankkártyaadataikat. Soha ne dőljünk be az ilyen próbálkozásoknak, ugyanis a NAV-nak csakis bankszámlaszámra vagy postacímre van szüksége a visszatérítések kiutalásához.
(Fotó: Getty Images)
Ez is érdekelhet: